Önök mit gondolnak, mennyire szabályosak a kerékpárosok Vásárhelyen? – Fotóriport!

Hajtva tilos - Tolva szabályos - áll több helyen is gyalogátkelőknél, bicikliutak végén a tábla több helyen is Vásárhelyen. Mégis, a tapasztalat azt mutatta, nagyon sokan erre fittyet hánynak.
Előrebocsátjuk, nem akarunk pálcát törni senki felett, cikkünket és a fotókat követendő, illetve figyelmeztető példának szánjuk. Az arcokat természetesen kitakartuk, még a szabálytalanul közlekedők esetében is.
Hódmezővásárhely kerékpáros város. Arányaiban az országban itt a legnagyobb az egy főre eső kerékpárutak hossza is. Ennek megfelelően sajnos „bővén” vagyunk biciklis baleseteknek is. Ezek oka sokszor a figyelmetlen vagy szabálytalan autós, de igen sok esetben a kerékpáros felelőtlen magatartása a fő ok.
A város több pontján (ezek közül kettőt, a talán leginkább jellemzőt vizsgáltuk) a kerékpárutak forgalmas utat kereszteznek, sokszor rossz belátással, rálátással is, ahol éppen ezért (is) tilos tekerve ezeken áthajtani. Ezt tábla jelzi például a rendőrségtől nem messze, a Lázár-Rapcsák-Deák Ferenc kereszteződésben és a Kaszap-Tóalj-Hódtó utcai körforgalomnál. A két vizsgált ponton vegyesek a tapasztalatok, a többség, de nem a túlnyomó többség, szabályosan kel át, tolja a kerékpárt. Ám minden nemből és korosztályból akadt olyan bringás, aki felülve, le sem szállva vagy közben felpattanva hajtott át. A legszomorúbb példákat pedig a még közben telefonáló, vagy hátul kisgyermekét szállító biciklis nyújtotta. Az is elmondható, a két vizsgált helyszínen, az adott időben, a 12-20 év közötti fiatalok esetében tapasztaltuk a legtöbb veszélyes manővert. Az első helyszínen jobb, a másodikon rosszabb volt a szabályosan átkelők aránya.
Első galériánkban a Kaszap-Tóalj-Hódtó utcai körforgalmat mutatjuk. 10-15 perc alatt ilyen a szabályos és nem szabályos átkelők aránya:
Második helyszínünk a Lázár-Rapcsák-Deák Ferenc kereszteződés, ahol ugyan van kerékpársáv is, de mindemellett tiltó, figyelmeztető tábla is. Sok bringás elfelejti, hogy az átkelő (be)láthatósága nem tökéletes, így hiába van 30 km/h-s sebességkorlátozás a járműveknek, egy hirtelen kivágódó biciklis (itt és a előző helyszín esetében is) könnyen eleshet a nekiütköző, őt elsodró autótól. Egy esésnek pedig sajnos súlyos sérülés is lehet a vége…
Semmi más célunk nincs: a szülők mutassanak jó példát, a fiatalok pedig fogadják azt meg, illetve saját és a többiek biztonsága érdekében mindenki szabályosan használja az átkelőket.
Fotók: Gémes Sándor/P24