quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Ember a fényképek mögött

2019. július 05.

A kiállítóhely A Plohn műterem 75 éve című kiállítása bemutatja a fényképész Plohn Józsefet, mostani előadás résztvevői pedig a fényképek mögé pillanatnak és megismertetik az alkotó embert. Az előadó felvázolja Plohn József és családja életét, a vásárhelyi polgári társadalomban játszott szerepét, valamint kapcsolatát a helyi képzőművészekkel.

Kiderül kik inspirálták Plohn Józsefet arra, hogy az 1880-as évek közepétől elkezdje megörökíteni Vásárhely és környékének mindennapi életét. E fotókból aztán az 1920-as évek elejére egyedülálló néprajzi fotógyűjteményt hozott létre, melyet Képek a magyar alföldi népéletből címmel 1922-től igyekezett kiadni.

A Plohn műterem fénykorának az 1890-es évek közepétől az 1920-as évek legelejéig terjedő időszakot tekinthetjük. Az I. világháborút követően a csökkenő a fizetőképes kereslet és egyre erősebb konkurencia miatt a Plohn műterem fokozatosan háttérbe szorult, működése bizonytalanná vált. Az 1920-as évek elején keresetét reklámversek fabrikálásával igyekezett kiegészíteni, a Hiszekegyet átírása miatt azonban nemzetgyalázásért beperelték és elítélték, de később felmentették.

Az idősödő és betegeskedő Plohn 1929-ben társként bevette műtermébe Balogh Dezső budapesti fényképészt. Lőkös Sándor és Pudler György az 1930-as évek végén dolgozott nála, míg Lusztig Imre volt az utolsó tanítványa 1942-1943 között. A zsidótörvények hatására az 1940-es évek elejétől fokozatosan romló életkörülményei miatt 1943-ban még nagyméretű utazókameráját is eladni kényszerült.

1944. június 16-án Szegeden át deportálták az idős fényképészt, aki útban a koncentrációs tábor felé a marhavagonban életét vesztette. Hagyatékát 1952-ben vásárolta meg özvegyétől a múzeum.

(Borítóképen: Plohn József és munkatársai; A fotó a Tornyai János Múzeum tulajdona)