quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

A Halállal is találkoztunk!

2018. február 13.


A 2012-ben alakult Bessenyei Színkör egyidős a művelődési ház „újraalakulásával” .18 taggal kezdtek, a kezdetektől fogva Benkő Brigitta, a Bessenyei Ferenc Művelődési Központ drámapedagógusa, rendező dolgozik velük. „A 6 év alatt a kör tagjai számos tréningen és szereplésen mentek keresztül, folyamatosan fejlődtek. Ma már szinte bármilyen szerepet rájuk lehet bízni jó szívvel. Kisebb darabokkal kezdtünk 2012-ben,majd beleugrottunk egy kétfelvonásos Háy János műbe, amely nem élt meg sok előadást, tanulásnak viszont kiváló volt. Készítettünk mesejátékokat is az elmúlt években. Ezután találkoztunk az Okuláré Projekttel, amely sok rövidebb, egyfelvonásos kortárs drámával foglalkozik, ez a kedvencünk lett, így jutottunk el  a ma estéhez. A projekt legjobb darabjaiból állt össze a Kortárs Színházi Est” – mondta Benkő Brigitta.

Benkő Brigitta

Hozzátette, az egyik legnagyobb sikerük a tavaly bemutatott és 16 előadást megélt A helység kalapácsa volt, amely egy igen összetett és nagy feladat elé állította a színkört. „Petőfi veretes szövegét megtartva, verseihez odaillő szövegekkel, versrészletekkel kiegészítve, népzenével néptánccal megfűszerezve mutattuk be a művet. Nagy boldogságunk, hogy a Bessenyei- díjas Balázs Péter is megnézte, akik mögötte ültek, elárulták, nagyon jól szórakozott, és meghívta a színkört a Szigligeti Színházba, Szolnokra, hogy ott is bemutassuk a darabot.”

Makainé Vitális Mónika tanítónő, 5 éve a színkör tagja, az esten ő alakította a halált Korcsmáros András Élet-Halál kérdése című darabjában. „Imádom ezt a szerepet! (nevet). Nagyon jó darab, olyan témát feszeget, amely elindít egy gondolkodást arról, hogy valóban így történhet odafent, tényleg így megy a kiválasztás, hogy lead valaki egy papírt, ami alapján meg vannak jelölve az emberek, kinek kell elhagyni a földi életet? Ezt a darabot felolvasós színházban már előadtuk, de akkor nem jelenítettük meg. Ezután jött az ötlet, hogy színházban is bemutassuk. A több órás próbák hétvégenként is zajlottak. Nagyon hosszan tanultam a szöveget, közben azon gondolkodtam, mit csinálna valójában a halál, aki (ami) unja a munkáját és véget akar vetni az egésznek” – mondta Mónika, aki azt is elárulta, hogy az előadásokra közös beszélgetésekkel, jókedvűen hangolódnak, miközben sminkelnek, illetve van a színkörnek egy rituáléja is. „Minden előadás előtt körbe állunk a színpadon, megfogjuk egymás kezét s egy energiagömböt fújunk be középre, amely körbefog minket és adja az energiát.”

Makainé Vitális Mónika

Az előadások rendhagyó módon zajlottak abból a szempontból, hogy a nézőtér a színpadra került. Ez azért volt szükséges, mert ezek az egyfelvonásos darabok kamaraművek, úgy hatnak igazán, ha testközelből látják a történéseket a nézők, s mintegy együtt lélegeznek a szereplőkkel.

Az első egyfelvonásos darab Szabó Imola Julianna: Embermenhely című alkotása volt. Ebben olyan felnőtteket adnak be a “menhelyre”, akiket valamiért meguntak. Van köztük feleség, akit a férje száműzött ide, van 20 éves férfi, akit az anyukája dobott el, és van olyan is, aki magától vonult be. Tragikus és egyéni sorsdrámák rajzolódnak ki a műben, miközben akarva-akaratlanul is megjelenik a társadalomkritika. Kendőzetlenül vág arcon bennünket, ezeket az embereket tárgyként kezelték. Tele vannak hibával, igen, mint minden ember, de az a féle elfogadás, amelynek jelen kellene lennie az emberi kapcsolatokban, itt teljesen hiányzik. A darab előrehaladtával felmerült bennünk a kérdés, a hibákkal együtt kellene elfogadni a másikat? Vagy van az a pont, amikor jobb, ha útjára engedjük…

Embermenhely

A második egyfelvonásos darab Korcsmáros András: Edvin című műve volt. Ez a sorsot boncolgatja, és azt az érdekes témát, mely szerint az angyalok mellettünk vannak és egyengetik utunkat.

Edvin

A harmadik mű szintén Korcsmáros András által írt darab volt, Élet-Halál kérdése címmel. Ebben a műben találkozunk emberi létünk talán legrettegettebb fogalmának megtestesülésével, a Halállal, aki történetesen unja a munkáját, és egy új vírus segtségével az egész emberiséget el akarja pusztítani. Tervét rá akarja erőszakolni a Térre, az Időre és az Élettel is viszályba kerül. A Halál szerepét betöltő Makainé Vitális Mónika játéka egyszerre mulattató, megdöbbentő és elgondolkodtató. Valóban így üt egyszer a mi óránk is? Az Idő visz a Halálnak egy papírlapot, amelyen szerepel a mi nevünk…?

A Bessenyei Színkör a Kortárs Színházi Esték mai darabjait a tervek szerint március 19-én ismétli meg. Addig is a Költészet Napjára készülnek, Arany-Tóth Katalin verseiből állítanak össze egy műsort.

 

Ács Helga