quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Egy új Mercedes gyártása indul Kecskeméten

2018. február 03.


2016 júliusában robbant a hír, hogy a Daimler igazgatótanácsa úgy döntött, a kecskeméti Mercedes-gyár fejlesztésére és bővítésére szánt 185 milliárd forintot további 315 milliárd forinttal toldja meg, amelyből egy komplett új üzemet építenek fel a már meglévő mellé 2020 végéig. A menedzsment egyúttal jelezte, a beruházásnak köszönhetően a kecskeméti telephely gyártókapacitása további 150 ezer autóval bővül majd és 2500 új munkahelyet hoznak létre. A németek most újabb tanújelét adták annak, hogy mennyire elkötelezettek Magyarország mellett.

A korábbi találgatások ugyanis helyesnek bizonyultak, azt követően, hogy Dieter Zetsche, a Daimler vezére megtartotta az új generációs A-osztály világpremierjét Amszterdamban, a vállalat által kiadott anyagból világosan kiderült, hogy Kecskemét egyike lesz annak az öt helyszínnek a világon, ahol ezt a kompakt modellt 2018-tól gyártják majd.

Ennek a bejelentésnek köszönhetően túlzás nélkül mondhatjuk, hogy Magyarország a Mercedes kompakt modelljeinek egyik fellegvára marad, a szegmens képviselői közül ugyanis készülnek már nálunk B-osztályos Mercedesek (2012 márciusától), valamint CLA (2013 májusától) és a CLA Shooting Brake (2015 januárjától) modellek.

A történetben viszont van egy nagy csavar, a helyszínen ugyanis sikerült beszélnünk Peter Zischkával, a Daimler kompakt autóinak gyártásáért felelős menedzserével, aki teljesen exkluzív információkat osztott meg velünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan is fog alakulni a termelés a kecskeméti üzemben. Az A-osztály megjelenik majd a gyártószalagon 2018-ban. Annak hatására viszont, hogy a kecskeméti üzemet már eddig is csúcsra járatták, az egyik modell gyártását be kell szüntetnie a Mercedesnek nálunk. Egyrészt azért, hogy helyet csináljanak az új generáció kompakt modellnek, másrészt pedig azért, hogy így biztosítsák a maximális kapacitáskihasználtságot.

A Daimler menedzsmentje pedig úgy döntött, hogy a B-osztályt veszi majd ki a gyártásából, vagyis ennek a modellnek az előállítása szűnik meg Kecskeméten.

Nagy szerencséje van Magyarországnak

A kompakt szegmens modelljei rendkívül népszerűek a Mercedes vásárlóinak körében, súlyuk évről évre nő az autógyártó összértékesítésén belül, így érdemben hozzájárultak ahhoz is, hogy a németek megvédték a világ elsőszámú luxusautó-gyártójának járó címüket. Tavaly összesen 2,37 millió autót értékesítettek globálisan, amelyből mintegy 620 ezer darab volt kompakt személyautó, így az A- és B-osztály, a hivatalosan szintén ebbe a szegmensbe sorolt CLA és CLA Shooting Brake modellek, valamint a hivatalosan az SUV-szegmensbe sorolt GLA modell az összértékesítésen belül több mint 26 százalékos részarányt képviselt. A Daimler egyébként egy nagyon érdekes adatot is megosztott azzal kapcsolatban, hogy a kompaktjai mennyire sikeresek voltak az elmúlt évtizedekben, összesen 5 555 555 darab fogyott belőlük azóta, hogy az A-osztály gyártásával megjelent ebben a szegmensben is a Mercedes 1997-ben.

Ezek alapján bátran kijelenthetjük, szerencséje van Magyarországnak, hiszen olyan modellek gyártását erősítik nálunk a németek, amelyekre láthatóan nagy kereslet van a világban.

És ehhez azt is hozzá kell tennünk, hogy nagyon jól járhatunk az új generációs A-osztállyal, hiszen az értékesítési statisztikákból az is kiderült, hogy a már piacon lévő A- és B-osztály eladásai az elmúlt években gyakorlatilag stagnáltak, a kompaktok között a növekedés motorja az SUV-szegmensbe sorolt GLA volt elsősorban.

 

A mind külsejében, mind pedig belső kialakításában megújult A-osztály viszont nagyon magasra teszi a lécet kategóriájában, hogy mást ne említsünk, a Mercedes mérnökei rengeteg biztonsági és vezető támogató megoldást pakoltak át a csúcskategóriát képviselő S-osztályból ebbe a kompakt modellbe, így nem nehéz elképzelni, hogy komoly sikereket arat végül a vásárlók körében. Persze ehhez szükség lesz arra is, hogy a Mercedes szakemberei jól lőjék be a modell árat, azt, hogy mennyibe kerülnek majd az A-osztály egyes variációi, márciusban teszik közzé.

Mindezeket figyelembe véve elmondhatjuk, hogy egy egyre kevésbé keresett modell gyártása szűnik meg a kecskeméti üzemben és helyét egy várhatóan sikeres modell veszi át, amely érdemben hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben is maximális kapacitáskihasználtság mellett pörögjön a termelés.

Bár hivatalos statisztikák még nincsenek, saját becslésünk szerint a fentebb említett 620 ezer kompakt Mercedesből durván 190 ezer jármű készülhetett Kecskeméten. A Mercedes magyarországi menedzsmentje ugyanis azt már tavaly májusban elárulta, hogy 2017-re teljesen megteltek az előrendelési könyveik, több autót viszont aligha tudtak kipréselni a gyárból, mint 2016-ban, hiszen már akkor is csúcsra járatták a termelést. Ez a helyzet viszont az új gyár beindításával jelentősen változik 2020 után, hiszen az új üzem évi 150 ezer autó legyártására lesz képes, így a kecskeméti gyárak összkapacitása elérheti a 340 ezer autót éves szinten.

Elektromos Mercedesekről egyelőre csak álmodhatunk

Az új A-osztály többféle erőforrással is elérhető lesz, első körben 1.4 literes (120 kW, 250 Nm) és 2.0 literes (165 kW, 350 Nm) benzinmotorral, valamint 1.5 literes (85 kW, 260 Nm) dízelmotorral árulják majd az új kompakt modellt a németek. Ebből az is következik, hogy továbbra sem készülnek majd alternatív meghajtású járművek a magyar üzemben.

Természetesen szerettünk volna annak is utána járni, hogy mikor következhet be változás ezen a fronton, már csak azért is, mert a Mercedes néhány napja közzétett egy nagyon érdekes térképet az oldalán, ahol azokat az országokat tüntették fel, ahol elektromos autókat, vagy akkumulátorokat gyártanak majd a jövőben. Ezen a térképen viszont a magyarországi gyár nem került kiemelésre.

Nagy titkot ezen a területen nem árult el a Daimler felsővezetője, annyit azért sikerült megtudnunk Zischkától, hogy konkrét döntés még nincs arra vonatkozóan, hogy mikor és melyik elektromos modell készülhet nálunk a jövőben. Illetve megerősítésre került, hogy Kecskeméten hamarosan egy olyan csúcstechnológiával rendelkező hatékony gyártási egység létesül, ahol a rugalmas termelési rendszerben különböző jármű-architektúrájú és meghajtású modellek gurulnak majd le a szalagról.

Ez magyarul annyit jelent, hogy az új üzemben, ahol 2020-ban már elindul a termelés, lehetőség lesz akár hibrid, vagy tisztán elektromos modellek gyártására is.

Ami viszont nagyon érdekes és új információ volt a már meglévő kecskeméti üzemmel kapcsolatban, hogy szükség esetén újabb beruházásokkal át lehet állítani elektromos autók gyártására is a jövőben.

forrás: portfolio.hu