quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Kortárs irodalom, mint ébresztőóra

2018. január 15.


Nem hétköznapi irodalom óra várta hétfőn a Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum Návay Lajos Szakgimnáziumának, Szakközépiskolájának és Kollégiumának több osztályát. A makói intézménybe látogatott Kiss Judit Ágnes költőnő, aki többek között a tizenkettedikesnek is beszélt az irodalomról, az olvasás szeretetéről, s nem csupán a klasszikusokról, hanem a kortárs írókról is szó volt, nem úgy, mint a hagyományos órákon. – Balassi és társainak a nyelvezetét a mai fiatalok nem értik, így nem is szeretik, amúgy észrevettem, ha mai művekből olvasok fel a diákoknak, az szinte ébresztőóraként hat rájuk és rögtön figyelni kezdenek – fejtette ki az előadó. Kiss Judit Ágnes ezzel kapcsolatos gondolatait itt találja:

##audio:5297##

A keriben nem szokatlan az ilyen jellegű oktatás. Ez elsősorban Janáky Mariannának köszönhető. Az iskola tanára, aki egyben maga is író, már a tizedik alkalommal hívott meg írót, költőt, hogy beszélgessen a tanulókkal. Így járt már náluk többek között Grecsó Krisztián, Varga Bálint. – Négy esztendeje lettem az intézmény könyvtárosa is egyben, s ekkor jött az az ötletem, hogy érdemes lenne a kortárs irodalmmal is foglalkozni, hiszen a gyerekek erre sokkal fogékonyabbak, mint a klasszikusokra – sorolta a pedagógus. Janáky Marianna szerint a kortársak nagy többsége már úgy ír, hogy azt a tinik is megértsék, hiszen így lehet őket ránevelni arra, hogy könyveket is kézbe vegyenek. – Ezért nagy szükség van a mai magyar irodalom oktatásának a megreformálására, mert a gyerekek olvasnák a kortársakat – szögezte le a tanárnő.

Graur Bence és Gera Ákos

– Az irodalom nem tartozik a kedvenc tantárgyaim közé, főleg a régebbi írók, költők művei, s ennek az a legfőbb oka, hogy nagyon nehezen emészthető a nyelvezetük – tudtuk meg Graur Bencétől. A tizenkettedikes diák hozzátette: azért olvasni szeret, így például két sorozatot, a Gyűrűk ura és a Star Wars köteteit szívesen forgatja. – Az azonban nagy segítség, hogy élőben is találkozhatom azokkal, akik regényeket, költeményeket írtak, hiszen így kérdéseket is tehetek fel nekik, mire is gondoltak valójában egy-egy sornál, mondatnál, talán még meg is szeretem az irodalmat – tette hozzá mosolygva Bence.

Bencével ellentétben osztálytársának, Gera Ákosnak a szíve csücske az irodalom. – Képzőművészettel, azon belül festészettel, rajzolással is foglalkozom, s alkotás közben több esetben előfordult, hogy ötletet adtak írók, költők, s azt is érzem, hogy átformálják a gondolkodásomat – fejtette ki Ákos. A keris tanuló szerint sokkal másabb az olyan óra, ahol találkozhatnak az írókkal, költőkkel, hiszen inspirálóan hat rá a személyes kontaktus. – Úgy vélem, hogy a mai alkotók egy kicsit lazábban kezelik a különféle szabályok alkalmazását, így sokkal közelebbinek érzem a műveiket, mint a klasszikusokét – mondta végül Gera Ákos.

Munkatársunktól. K.