quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Nobel-díjas tudós látogatott a Németh László Gimnáziumba

2018. március 22.

Bert Sakmann Nobel-díja fiziológus és Buzsáki György világhíres agykutató is ellátogatott a Németh László Gimnáziumba ma délelőtt, ahol a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok XI. Országos Találkozóján résztvevő középiskolások laboratóriumi gyakorlatát tekintették meg.

– Ki szeretne tudós lenni? – tette fel a kérdést Buzsáki György agykutató ma délelőtt a Németh László Gimnázium Gyulai József laboratóriumában azoktól a diákoktól, akik részt vettek a Nobel-díjasok és Tehetséges Diákok XI. Találkozója vásárhelyi programjában. A gyerekek mind feltették a kezüket. – És miért nem focista? – tette fel a professzor a következő kérdést, s az addig a gégével kapcsolatos kérdésekre értelmes és jó választ adó egyik diák azonnal rávágta, hogy: mert ahhoz tehetség kell. És aztán szépen bele is pirult, amikor végiggondolta a válasz logikus folytatását, hogy ezek szerint a tudóssághoz nincs szükség tehetségre.
Az ország különböző részeiről érkezett 10-11. osztályos diákok egyik csoportja szívet, míg a másik tüdőt boncolt Csaláné Böngyik Edit és Szénásiné Földesi Zsuzsanna tanárnők irányításával.

Nobel-díjas tudós látogatott a Németh László Gimnáziumba 2

Őket látogatta meg a német Bert Sakmann, aki 1991-ben vehette át fiziológiai és orvostudományi Nobel-díját Erwin Neherrel közösen az úgynevezett folt-feszültségzár technika kifejlesztéséért, illetve Buzsáki György agykutató, Hegyi Péter, Varró András és Rakonczai Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem professzorai társaságában.

A Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány Szegedi Tudós Akadémia Programja, mely az Emberi Erőforrások Minisztériuma Támogatásával valósult meg, egyébként tegnap kezdődött Szegeden. A középiskolás tehetséggondozó tábor a rendezvény idején két helyszínen zajlik, a szegedi Radnóti, illetve a vásárhelyi Németh László Gimnáziumban, ahová az ország minden részéről érkeztek diákok.

Bert Sakmann 2016-ban vállalta el a Szegedi Tudós Akadémia képzési igazgatói teendőit.

Nobel-díjas tudós látogatott a Németh László Gimnáziumba 1

Bert Sakmann (balról)

– Miért vállalta ezt el? – kérdeztem a Nobel-díjas tudóst.
– Azért tettem, mert csodálom azt a lelkesedést, ami az itteni kollégákból árad és úgy gondolom, ez jó modell lehet Kelet-Európa számára.
– Milyen érzés volt megkapni a Nobel-díjat?
– Természetesen nagyon örültem, hiszen ez nem csak a munkatársaim részéről egy elismerés, hanem a vetélytársai részéről is az – mondta Bert Sakmann, akiről közismert, hogy fiatal korában repülő- és hajómodelleket épített. Mint mondta, 16 éves (azaz középiskolás) korában foglalkozott utoljára ezzel.

– Jó dolog a tehetségek korai kiválasztása, de itt nem csak a tehetségekről van szól, mert azok túlélnek mindent, hanem hogy a gyerekek ilyen fiatal korban tisztában legyenek azzal, hogy ők kik. Ahhoz, hogy kiderítsük milyenek vagyunk, meg kell ismernünk, mások milyenek – mondta Buzsáki György. A világhíres agykutató szerint, egy ilyen alkalommal kiderülhet a diákok számára, hogy már most kiemelkedőek valamiben, s ez motiválni is fogja őket a jövőben, de persze az is világossá válhat számukra, hogy mások jobbak náluk.

Nobel-díjas tudós látogatott a Németh László Gimnáziumba 12

Buzsáki György agykutató

– Egy ilyen program jelentősége az, hogy a diákok olyan emberekkel jönnek össze rendezett körülmények között, akárcsak egy pár napra, akikkel máshogy nincs lehetőségük – vázolta a program lényegét.