Szerdától kalandos lesz Szegedre „vonatozni”

Készüljön föl egy szép kis túrára, ha Népkertnél akar vonatra szállni holnap reggel, de előtte a pénztárban vált jegyet. Vonatot nem talál majd, de nagyokat fog mérgelődni és jó sokat gyalogolni, ha a vonatpóló busszal akar a megyeszékhelyre jutni. A képen az egyik jelzőtábla – a háttérben, messze a kisállomás épülete a jegypénztárral.
Holnap reggel üzemkezdettől nagy meglepetés éri majd mindazokat, akik a népkerti állomáson szeretnének vonatra szállni, hogy eljussanak Szegedre (onnan meg a fővárosba). Aki nem vált e-jegyet, az továbbra is megteheti a kisállomás pénztárába. Innen kezdődik majd az igazi tortúra, hiszen június 15-ig, Szeged és Hódmezővásárhely között vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat, mert Algyő–Hódmezővásárhelyi Népkert állomások között pályaépítést végeznek. A munkák ideje alatt ugyancsak pótlóbuszok közlekednek Szentes és Hódmezővásárhely között.
Azaz vonat egyáltalán nem megy, helyette lesz vonatpótló busz. Az azonban nem a kisállomás elől indul, hiszen oda épp a tram-train pályaépítése miatt nem tud majd behajtani, helyette az utasoknak kell elballagni a megállójába, egy most vágott ideiglenes járdát használva.
Ezen az új úton mehetnek majd a kisállomástól a sorompóig a vonatpótlóhoz igyekvő utasok.
Csakhogy nem a legközelebbihez, azaz az Ady és a Nagy András János utca sarkán lévőhöz, mert az a DAKK tulajdona, hanem egy vadonatújhoz. Ezt – és most kapaszkodjanak meg – a 47-es főút négysávos laktanyai szakaszának a vasúti töltés felőli oldalán építették meg, s aki ide el akar jutni, annak mintegy 600 métert kell megtennie. No ez még üres kézzel is kihívást jelenthet sokak számára, persze csomagokkal bőrönddel igazi terepfutásnak számít. Ráadásul a megálló pontos helyét a menet közben kiragasztgatott útbaigazító táblák jelzik, azaz még tájékozódni is kell, legalábbis első alkalommal.
Délután ragasztgatták az útba irányító feliratokat. Volt mit.
Hogy a változás sokakat érint-e az a rendszeresen vonatozók sem tudták megmondani. Mint megtudtuk, hétköznap alig jár valaki vonattal Szegedre. Leginkább csak azok, akik Budapestre utaznak, vagy onnét érkeznek vissza. Pénteken és vasárnap azonban bőven akadnak utasok, főleg diákok.
– Mindenki buszra fog ülni, de nem a vonatpótlóra, mert nem ballag el addig, inkább felszáll itt a sarkon, a rendes buszra – mondta Kiss Ferencné, aki tőlünk hallotta, hogy szerda reggeltől mire számíthat aki ragaszkodik ahhoz, hogy „vonatozzon”.
Egyébként mi végigsétáltuk a kisállomás és az ideiglenes megálló közti távot. Viszonylag gyors léptekkel 5 percig tartott volna, ha nem kell a 47-es út és a vasúti átjáró közötti járdaszigeten arra várni, hogy a kívánságlámpa pirosról zöldre váltson. Ez azonban még 3 percet hozzátett a gyaloglási időhöz. Nagy csomaggal vagy bőrönddel ez jóval hosszabb lehet.
Kb. félúton vagyunk!
Aki online vonatjegyet vesz, az megtakarítja a népkerti állomás és a négysávos út laktanyai részén kiépített ideiglenes buszmegálló közötti utat, igaz először az is keresgélni fogja, hol is lehet majd felszállni a vonatpótlóra!
Annak sem lesz könnyebb, aki Szentesről Szeged, valamint Szegedről Szentes felé utazik, hiszen a pótlóbuszok csatlakozását a 47-es főúton a kishomoki vegyesboltnál lévő busz megállóban biztosítja a MÁV-START.
A vágányzár ideje alatt Szeged-Rókustól Hódmezővásárhelyi Népkertig, továbbá Hódmezővásárhelyen a 130-as vasútvonalat keresztező összes útátjáró biztosítóberendezéseit kikapcsolják, azaz a kerékpárosoknak, de a járművezetőknek is figyelniük kell. A vonatközlekedés esetén ezeken a helyeken forgalmat jelzőőr irányítja, de erre KRESZ-jelzések is figyelmeztetnek.
És végre feltűnik a vonatpótló megállója!
A tram-train vonal kiépítéséhez kapcsolódó munkálatok április 4-től várhatóan 2019. április 25-ig tartanak. Az első fázis április 4-től június 15-ig, a nyári menetrendig tart, a második június 16-tól július 31-ig, mindkettő érinti majd a Szentes–Hódmezővásárhely, illetve a Szeged–Hódmezővásárhely közötti vonalon utazókat is. A harmadik munkafázis augusztus 1-től december 8-ig, a negyedik pedig december 9-től 2019. április 25-ig tart, ez utóbbi kettőnél csak a Szeged–Hódmezővásárhely közötti vonatközlekedést fogja érinteni a vágányzár.
Az utolsó járatok egyike. Négyen szálltak fel rá.