quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely

Lázár: a tram-train közös siker lesz, mely a vásárhelyieket is összeköti egymással

2021. június 23.

Hatalmas az érdeklődés Lázár János nemrégiben indított konzultációja iránt, máris ezres nagyságrendben töltik ki a kérdéssort a képviselő honlapján, s folyamatosan érkeznek a vasútvillamos beüzemelésével, menetrendjével kapcsolatos javaslatok is. A kormánybiztos erről a Rádió 7 Közös Nevező című műsorában számolt be.

Lázár János a műsorban kiemelte: a helyi közösség több évtizedes álma válhat valóra azzal, hogy közelebb kerül egymáshoz Szeged és Hódmezővásárhely. Emlékeztetett, csak a nagyberuházás előkészítése hét évig tartott, a közlekedési rendszert és szabályozást is hozzá kellett igazítani ahhoz, hogy egy teljesen új jármű jelenik meg az országban a tram-trainnel. Elhangzott: az építkezés során 455 kilométer sínt fektettek le Vásárhelyen és környékén, 16 500 tonna betont használtak fel, 1600 négyzetméternyi burkolati jelet építettek ki, valamint 464 új fát és 13 ezer cserjét is telepítettek. Vásárhelyen 3,5 kilométernyi villamosszakasz épült, Szeged és Vásárhely között pedig 20 kilométernyi vasúti pályát újítottak fel.

A vásárhelyiek mondják ki a végső szót

A kormánybiztos nyugtázta: mostanra a projekt utolsó szakaszához érkeztek, az átadáshoz. Száz éve nem volt ekkora villamosvasúti beruházás Magyarországon, ezért nem mindegy, mennyire felel majd meg a használók, a vásárhelyeik és a szegediek igényeinek. A konzultációban feltett kérdésekre adott válaszok abban segítenek, hogy minél elégedettebbek legyenek az utasok a tram-trainnel – szögezte le.

„A vasútvillamos alapjaiban változtatja meg Vásárhelyt. Olyan civilizációs átalakulást jelent majd a városnak, mint annak idején a vasút, vagy éppen az áram és a digitalizáció megjelentése az otthonokban. A jelenlegi időszakban felértékelődik az a szempont, mit várnak a tram-traintől a leendő utasok, hogyan szeretnék majd azt használni. Ősszel elindul a vasútvillamos, a következő hetek a beüzemelésről szólnak, mely idő alatt fontos kérdésekre várjuk válaszokat, s persze minden véleményt, javaslatot, észrevételt is örömmel fogadunk a lakosoktól”

– fogalmazott Lázár János.

Emlékeztetett: a magyar közlekedés történetében is gigantikus beruházásról van szó, a magyar és az európai adófizetők 252 millió eurót költenek el Vásárhelyen. Arról, hogy pontosan milyen legyen, hogyan közlekedjen a tram-train, viszont az itt élők mondják ki a végső szót, a kormánybiztos ugyanis kilobbizta a miniszerelnöknél, hogy a vásárhelyiek véleményéhez igazítsa döntéseit a kormányzat a beüzemelés fázisában.

„A miénk, magunknak építjük, most mi dönthetünk róla”

Lázár János arra is kitért, a vasútvillamos végleg összekapcsolja majd Vásárhelyt Szegeddel.

„Ez azt jelenti, hogy mi, vásárhelyiek megkapjuk a nagyváros előnyeit anélkül, hogy el kellene viselnünk a nagyvárosi lét hátrányait. Közelebb kerül hozzánk a nagyvárosi életminőség, a szegedi oktatási, egészségügyi, kulturális, sport- és szabadidős intézményrendszer, de nem kell beköltöznünk a nagyvárosba, tehát megmaradunk vásárhelyinek az otthonos, biztonságos közösségében”

– húzta alá.

Joggal merül fel a kérdés, hogy nem árthatnak-e a helyi politikai viták a vasútvillamosnak. Lázár János e tekintetben bizakodó.

„Vásárhely ma az ország legmegosztottabb városa, ahol a városháza megosztó politikája vásárhelyit fordít szembe vásárhelyivel, akár a buszközlekedés vagy a kórház ügyében, de bizakodó vagyok: a tram-train azon kevés dolgok közé tartozik, ami megmaradhat közös ügynek. Örömmel tapasztalom, hogy bár még el sem indultak a szerelvények, máris a lakosság kétharmada–négyötöde támogatja a vasútvillamost, pártállástól függetlenül. Hiszem tehát, hogy a tram-train olyan közös siker lesz, mely nemcsak Szegedet köti össze Vásárhellyel, de a vásárhelyieket is egymással”

– fejtette ki a politikus.

Lázár rámutatott: a tram-train Hódmezővásárhely utolsó 150 évének legnagyobb fejlesztése, ami a város közösségéé. „A miénk, magunknak építjük, most mi dönthetünk róla” – buzdított mindenkit a konzultáció kitöltésére.

Ingyenesen kóstolhatunk bele a vasútvillamozásba?

A kérdéssorban többek között olyan témákban kérik a lakosság véleményét, álláspontját, hogy bizonyos napokon – szerdától szombatig – közlekedjenek-e a szerelvények az éjszakai órákban is. Lázár szerint halkan suhannak, mégis mérlegelni kell, hogyan lehet megtalálni az egyensúlyt a biztonságos éjszakai közlekedés és az éjszakai pihenés között. Fontos, hogy akik szegedi bulikon, kulturális vagy sportrendezvényeken vesznek részt, éjszaka is haza tudjanak jutni Vásárhelyre. Ha megkapja a válaszadóktól a kellő támogatást és felhatalmazást, igyekszik kilobbizni a MÁV Startnál, hogy éjszakánként is biztosítsák a szolgáltatást, hiszen arra igény mutatkozik – ígérte.

Hozzátette, a konzultáció kitöltői a menetrend kialakításában is részt vehetnek, valamint álláspontjuk közléséhez hozzájárulnak ahhoz, hogy teljesen digitalizált formában, bankkártyával és mobiltelefonos applikáción keresztül is megvalósulhasson majd a jegyvásárlás. Arról is a majdani használók mondhatnak véleményt, hogy mekkora összeget tartanak reálisnak a teljes árú jegyért, 4-600, 6-800 vagy 800-1000 forintot – tájékoztatott a politikus, hozzátéve: természetesen valamennyi, az egyéb tömegközlekedési eszközökre vonatkozó (diák-, nyugdíjas- és egyéb) kedvezmény érvényes lesz a tram-trainen is.

Lázár János végül elárulta: dolgozik azon, hogy a beüzemelés első három hónapjában a vásárhelyiek ingyenesen használhassák a vasútvillamost. A tervei szerint csak akkor kérnek majd pénzt a szolgáltatásért, mikor már megtörtént a finomhangolás, s minden beállítás tökéletes.

Fotó: Somogyi József