quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Sokan tartottak tőle- mára érettségi feladat lett Lázár programja

2018. május 09.

Az újdonságtól, a változástól általában sokan tartanak, pedig sokszor bebizonyosodik: elengedhetetlen a fejlődéshez. Ez a helyzet azzal a programmal is, melyet több mint tíz évvel ezelőtt Lázár János, akkori polgármester javaslatára vezettek be Vásárhelyen: fenekestül felfordították a teljes oktatási rendszert és struktúrát, méghozzá azzal a céllal, hogy a hátrányos helyzetű diákokat fel tudják zárkóztatni társaikhoz. 

Lázár János 2006-ban nem félt az újtól, nem félt a változástól, a változtatástól. És attól sem, hogy a drasztikus iskola-átszervezések kapcsán majd támadások érik: sokszor bevallotta már, hogy megszokta, hiszen politikus.

Egyszerűen csak mert “nagyot álmodni” egy olyan városról, ahol nincs gyermek és gyermek közötti megkülönböztetés.

Javaslatára, a deszegregációs programnak köszönhetően a hátrányos helyzetű diákokat “szétszórták” a város iskoláiban – korábban egyetlen intézmény volt a “gyűjtőhelyük” – bízva abban, hogy a változatos környezet jót tesz a tanulmányaikban lemaradt  fiataloknak. A program célja az volt, hogy minden egyes gyermek ugyanolyan szintű oktatásban részesülhessen.

Emlékszem, akkoriban sokan tartottak ettől. Féltek, hogy mi lesz, ha nem a hátrányos helyzetű diákok eredményei javulnak, hanem hatásukra az addig jól tanulóké romlanak?

Nem így lett. Az idő Lázár Jánost igazolta, és ez már az átszervezéseket követően néhány évvel kiderült: 2009-ben a vásárhelyi tanulók körében végzett kompetencia- felmérések jóval meghaladták az országos átlagot. Sőt, azóta az egyik legjobb oktatási rendszerként titulálta itthon a szakma, eredményeit a politikusok is elismerik, külföldről pedig többen is tettek látogatást városunkban, hogy tanulmányozhassák.

Mára pedig érettségi feladattá vált a város egykori polgármesterének javaslata.

Erről egyébként ITT írtunk bővebben.

Azt hiszem, az amerikaiak valahogy így összegeznék ezt tömören, röviden: “well done” (szép munka volt) képviselő úr!- ám nekem – ha már érettségi – eszembe jutottak erről Ady szavai is:

“Csak akkor születtek nagy dolgok, ha bátrak voltak, akik mertek.”