quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Átjár majd a határon a tram-train

2018. augusztus 29.

Több helyszínen zajlik a kivitelezés a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train vonalán, és két év múlva megindulhatnak a próbajáratok. Eközben előkészítik a vonal meghosszabbítását Szabadka felé – írja a Magyar Idők.

Kész tényként közölte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, hogy megépül Szeged és Szabadka között a tram-train, vagyis a városi és városok közötti vasúti pályán is közlekedni képes hibrid villamos vonala.

A miniszter a napokban tett sajtónyilatkozatában a határon átnyúló közlekedési fejlesztés indokaként a hazai vállalkozások munkaerő-ellátását említette, és jelezte, hogy egy ilyen megoldás Debrecenben is jó szolgálatot tenne. Hasonló értelemben beszélt a Magyar Időknek adott interjúban korábban Mosóczi László, a tárca államtitkára.

A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő tram-train előkészítése során több javaslat is elhangzott a vonal bővítésére, folytatására. Ilyen volt a Szegedet Makóval összekötő elővárosi vonal ügye. A megvalósíthatósági tanulmány több változattal számolt. Közös elem, hogy a kivitelezéséhez meg kell építeni Szegeden a déli Tisza-hidat, amelyet a helyközi villamosok mellett a nagyvasúti szerelvények, sőt a nemzetközi vasúti forgalom is használhatna.

A Szeged és Makó között közlekedő helyközi villamosnak 31 kilométer távolságot kell legyőznie. A távolságot hasonlóképpen 45 perc alatt tenné meg, mint Hódmezővásárhely esetében.

A miniszter által említett, Szeged és a szerbiai Szabadka közötti szakasz megvalósítására ugyancsak születtek tervek. Szabadka gazdag történelmi múltú, százezres délvidéki város, amely a magyar határtól mindössze tíz kilométerre fekszik, azonban Szegedtől a meglévő Szeged–Röszke–Horgos–Szabadka vonalon 45 kilométer a távolság.

A hódmezővásárhelyi, szabadkai, esetleg makói ág megvalósulása esetén Szeged központtal egy erős helyközi villamoshálózat jöhet majd létre, ami nem szokatlan az európai gyakorlatban. A rendszert a világon először 1992-ben Karlsruhéban építették ki, amely azóta kibővült, és több elővárosi települést érint, hossza pedig megtöbbszöröződött, jelenleg meghaladja a 400 kilométert.

Miközben tervek körvonalazódnak a rendszer kibővítésére, a kivitelezés jelenleg is zajlik a Szeged–Hódmezővásárhely szakaszon. Bár a tervezettnél lassabban halad a közművek cseréje a hódmezővásárhelyi nyomvonalon, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. szerint a Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő villamosvasút elkészülésének végső határidejét tudják tartani a kivitelezők.

A közműkiváltások ősz végére elkészülnek, és utána belekezdhetnek a vágányépítési munkálatokba. 2020 második félévétől pedig már megindulhatnak az utasok nélküli próbajáratok – mondta a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. szóvivője, Kiss Boglárka a Hírtv.hu tudósítása szerint. A két csongrádi város közötti szakasz 24 kilométeres, amelyen 45 percig tart majd az utazás Szeged főterétől Hódmezővásárhely nagyállomásáig.

A szerelvények 20 percenként járnak majd, naponta 8-9 ezer ember utazását teszik komfortosabbá. Eközben épül a villamospálya alapja a vásárhelyi Bajcsy-Zsilinszky és az Ady Endre utcában.

A város több pontján dolgozik a kivitelező, de felújítják a két település közötti vasúti pályát is a népkerti megálló és Algyő között. A villamosvasút és a két város közötti pálya felújítása mintegy 75 milliárd forintba kerül.

A kivitelezés éppen egy évvel ezelőtt kezdődött meg, miután a NIF megkötötte a szerződést a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train városi szakaszainak létesítésére. A két nyertes ajánlattevő a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft., a cégek nettó 8,9 milliárd forintból tervezik és építik meg a vasúti vonalat. A pályázatban rögzített feladat két szakaszból áll, Hódmezővásárhelyi Népkert és Hódmezővásárhely nagyállomás, valamint Szeged Rókus megállóhely és Rókus elágazás között.

Ahogyan a korábbi közbeszerzési kiírásból kiderült, Hódmezővásárhelyen 3,3 kilométer hosszon egyvágányú városi villamosvonal épül, öt megállóhellyel és egy végállomással.

Forrás: Magyar Idők
Fotó: MTI