Célegyenesben: Szabadka és az országhatár között is felújítják a vasúti pályát

2022 szeptemberétől ezen közlekedik majd a Szegedről érkező vonat, 2024-től pedig a vásárhelyi tram-train is.
Újabb mérföldkő a Lázár János kormánybiztos által felügyelt dél-alföldi közlekedésfejlesztési, illetve a tram-train projektben: a hétvégén Belgrádban aláírták az észak-bácskai Szabadkától Horgosig, a magyar–szerb határátkelőig húzódó vasútvonal felújítására vonatkozó szerződést. A dokumentumot a szerb kormány nevében Tomislav Momirović közlekedési miniszter, valamint a Szerbiai Vasutak Infrastruktúrái megbízott igazgatója, Nebojša Šurlan, és a beruházást kivitelező vállalati konzorcium képviselője látta el kézjegyével. (A Szegedtől a röszkei határig tartó magyarországi szakasz rendbetételére már korábban lebonyolították a közbeszerzést idehaza – a szerk.)
Mint lapunk már többször megírta: a magyar és a szerb kormány megegyezésének köszönhetően jövő nyárra közlekedésre alkalmassá válik a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal, újraindul a két város közötti vonatközlekedés. Hétéves „kényszerszünet” után 2022 szeptemberében már biztosan elindulhat az első vonat, mely 120 kilométer/órás sebességgel száguldhat a Szeged és Szabadka közötti felújított vasútvonalon!
Ezzel párhuzamosan megkezdődik Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train vonal meghosszabbítása, a tervek szerint 2024-ben már Szabadkára is elutazhatnak majd vasútvillamossal a vásárhelyiek. (A Szeged-Szabadka tram-train rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek készítésére nemrég írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. – a szerk.) A szerbiai szakaszon ugyanazt a nyomvonalat használja majd a vonat és a tram-train is, ezért különösen fontos a pálya korszerűsítése.
A Lázár János kormánybiztoshoz köthető nagyszabású közlekedési projekteket határon túl is üdvözlik. A Vajdasági Magyar Szövetség elnöke a vasútfelújítás kapcsán egyenesen álomprojektről beszélt friss Facebook-bejegyzésében. Pásztor István közölte, hogy a szerbiai szakaszon a kivitelezés határideje 14 hónap, az előkészítő munkálatok pedig néhány napon belül elkezdődnek. Jövő szeptembertől 30-40 perc alatt oda lehet majd érni Szabadkáról Szegedre, vagy fordítva, és útközben is fel lehet szállni, ami jelentősen megkönnyíti a határ menti régió lakóinak életét. A szerződés értéke 10,277 milliárd dinár, azaz 87,6 millió euró.
„Megvalósul a ‘,Dream Railway’ projekt! […] Nem túlzás, negyed évszázadnyi munkát, ragaszkodást és meggyőződést raktunk bele abba, hogy […] aláírásra kerülhessen a Szabadka – Szeged vasútvonalnak a Szabadkától országhatárig terjedő szakaszának felújítását célzó kivitelezési szerződés! Sokszor tűnt lehetetlen vállalásnak, de sose adtuk fel, ezért sikerülhetett!” – fogalmazott Pásztor István, hozzátéve: nemcsak a vasúti pálya újul meg, hanem az állomások is, beleértve az úti okmányok technikai eszközök útján történő ellenőrzési rendszerének jogi és műszaki feltételeit
Ami a részleteket illeti, a Pannon RTV arról számolt be, hogy a beruházás keretében megújul a palicsi, a királyhalmi és a horgosi vasútállomás. Emellett két megállót is kialakítanak: az egyiket Hajdújáráson, a másikat pedig Szabadka külterületén. A vasútállomásokon peron alatti átjárók biztosítják majd az utasok biztonságát. Kern Imre, Szabadka alpolgármestere kiemelte: „Új sínek lesznek, a töltés meg lesz erősítve, új talpfák lesznek, villamosvezetékek lesznek lefektetve, tehát ez a vonat elektromos meghajtással fog üzemelni. Ezenkívül modern, európai rendszerű közlekedés-szervezés és ellenőrzési rendszer is be lesz építve ennek keretében.”
Lázár János kormánybiztos korábban többször méltatta annak jelentőségét, hogy a felújított vonalon nemcsak a szegedi vonat közlekedhet, de a tram-train is kijuthat Hódmezővásárhelyről Szegeden keresztül Szabadkára. „Aligha kell részleteznem ennek jelentőségét: demográfiai, munkaerő-piaci, versenyképességi és gazdasági szempontból a 250-300 ezres vajdasági magyar populáció komoly munkaerő- és társadalmi tartalékot biztosíthat a dél-alföldi régió szempontjából” – húzta alá térségünk országgyűlési képviselője. Lázár szerint nemcsak nemzeti, de összeurópai érdek is a közlekedésfejlesztés, hogy a régió lakosságának, fogyasztóinak, munkaerejének mobilitását ne lassítsák az országhatárok. A Kárpát-medencei magyarság egyesítésében szintén úttörő szerepe lesz Hódmezővásárhely, Szeged és Szabadka összekapcsolásának – mutatott rá.
Nyitókép: Gémes Sándor (archív)