Buszbotrány: időzített bombán ül Hódmezővásárhely

Az önkormányzat a 2020-ra és 2021-re sem fizetett még a Volánbusznak, mely bírósági úton akarja érvényesíteni követelését – értesült lapunk. Akár több tízmillió forintba is fájhat a városnak a buszbotrány.
Ahogy arról több cikkben is beszámoltunk, Hódmezővásárhely városában június 5-e óta csúcsra jár a buszkáosz. A szükséges engedélyek nélküli buszokkal való személyszállítás miatt három hónapra felfüggesztett Jovány Busz Kft. újraindította járatait, de ezzel párhuzamosan továbbra is közlekednek a Volánbusz Zrt. buszai is, vagyis egyszerre két cég szolgáltat a városban. Az állami társaság a Promenad.hu megkeresésére ismét világossá tette: a 2018-as tender alapján 2019. január 1-jétől 2023. december 31-ig szóló szerződését élőnek és érvényesnek tekinti, azaz továbbra is szállítja a vásárhelyieket. A városvezetés közben arról szónokol, a Volánbusz ugyan közlekedhet, de pénzt ezért nem fog kapni az önkormányzattól. Csakhogy a helyzet korántsem ilyen egyszerű…
A joggyakorlat szerint hatályos lehet a szerződés, ha az egyik szolgáltat, a másik fizet
„A Volánbusz felelős közszolgáltatóként fenntartotta, és továbbra is fenntartja a közszolgáltatást Hódmezővásárhelyen. Járataink továbbra is az önkormányzat és társaságunk között létrejött közszolgáltatási szerződés szerint közlekednek. Amennyiben nem jön létre más tartalmú megállapodás a felek között, társaságunk kötelessége mindent megtenni a súlyos szerződésszegés elkerülése érdekében. A Volánbusz a kialakult vitás helyzet jogszerű, minden érintett számára megfelelő megoldására törekszik. A ‘Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén helyi autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás ellátása’ tárgyában a 2019. január 1. és 2023. december 31. közötti szolgáltatási időszakra vonatkozóan létrejött – az Önkormányzatnak felróható okból alá nem írt – helyi közszolgáltatási szerződést az Önkormányzat nem mondta fel jogszerűen, és a közös megegyezéssel történő megszüntetésben sem állapodtak meg a felek. A jogszerű felmondásra egyébként társaságunk nem adott okot” – közölték.
Biztosak lehetünk benne, hogy ilyen nagy és komoly cég, mint a Volánbusz, alaposan és körültekintően megvizsgálja, mérlegeli a jogi helyzetet, mikor beleáll egy ilyen ügybe. A portálunknak nyilatkozó jogi szakértő is arra hívta fel a figyelmet, hogy az általános joggyakorlat szerint hatályban lévőnek szokták tekinteni azt a szerződést, melyet – valamilyen okból – ugyan nem írtak alá, de mindét fél teljesíti. Márpedig a napnál is világosabb: a Volánbusz Zrt. 2019 óta folyamatosan szolgáltat, és – minden információ arra utal – az önkormányzat 2019-re még fizetett is ezért. 2020-ra és 2021-re viszont nem.
Több tízmillió forintra is rúghat az elmaradás
„A szerződés szerint az Önkormányzat a Szolgáltatót megillető saját forrású támogatás éves összegét havonta egyenlő részletben, a tárgyhó utolsó munkanapjáig köteles átutalni a Szolgáltatónak. A helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás bevétellel nem fedezett, indokolt költségeit a megrendelő Önkormányzat megfizetni tartozik. 2021-ben az Önkormányzat nem teljesítette kötelezettségét, és a 2020. évi szolgáltatás díját sem fizette meg” – tájékoztatta lapunkat a Volánbusz Zrt., hozzátéve: „a ránk bízott állami vagyonnal való felelős gazdálkodás követelményének megfelelve társaságunk megtette és meg fogja tenni a szükséges jogi lépéseket”.
Úgy tűnik tehát, Hódmezővásárhely időzített bombán ül. Márki-Zay Péter polgármester korábban többször is arról beszélt, 110 millió forintba kerül a Volánbusz éves szolgáltatása, és ha figyelembe is vesszük, hogy ennek egy meghatározó része állami támogatás, másik része az eladott bérletekből, jegyekből jön össze, akkor is úgy jön ki a matek, hogy az állami társaság 2020-ra és 2021-re már több tízmillió forintot követelhet a várostól! Ráadásul ez az összeg hónapról hónapra gyarapodik. Hiszen amennyiben a Volánbusz nem követett el súlyos szerződésszegést – márpedig ez vélhetően így van –, akkor portálunk jogi szakértője szerint nagyon könnyen megeshet, hogy a bírósági gyakorlatnak is megfelelően az igazságszolgáltatás azt fogja megállapítani: a kontraktus érvényben van, a városnak visszamenőlegesen ki kell fizetnie az állami cég díját. Akár tehát több tízmillió forintot.
Helyi káosz lett a nagypolitikai kampányból
Mindeközben viszont a város az új szolgáltató, a Jovány Busz Kft. felé is hasonló nagyságrendben vállalt kötelezettséget (jelenlegi tudomásunk szerint a szolgáltatásuk évi 96 millióba kerülhet), és ennek a cégnek is fizet, fizetni fog. Némi költői túlzással élve azt is mondhatjuk, lassan több a busz a városban, mint az utas, a járatokon alig utazik valaki, de megeshet, az önkormányzat kétfelé utalhatja majd a tízmilliókat. Félreértés ne essék, a városnak joga és lehetősége van szolgáltatót váltani. De ennek alapvető feltételei, hogy olyan közlekedési céget találjon, mely rendelkezik a megfelelő engedélyekkel, az előző szolgáltatóval pedig jogszerűen rendezze a szakítást. A kialakult cirkusz sajnos jól jellemzi a Márki-Zay-féle hozzá nem értő, dilettáns, kaotikus városvezetést. A jelek szerint a miniszterelnök-jelölt-jelölti kampányában a polgármesternek nem jut ideje és energiája olyan „apróságokra”, mint a helyi tömegközlekedés. De a zsíros városházi pozícióba ejtőernyőztetett barát, Szabó János „egyszemélyes buszfelelős” sem jeleskedik a probléma megoldásában. Márpedig a buszbotrány akár sok tízmillióba is fájhat Vásárhelynek, a vásárhelyieknek!
Ami pedig a szegénységi bizonyítványt illeti, az is sajátos szégyenfolt, hogy – mint a lapunknak küldött válaszokból kiderült – a Volánbusznak nincs hasonló jellegű és tárgyú peres vagy peren kívüli eljárása más településsel, pedig számos kisebb-nagyobb közösségnek szolgáltat szerte az országban…