quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

Buszbotrány: időzített bombán ül Hódmezővásárhely

2021. június 15.

Az önkormányzat a 2020-ra és 2021-re sem fizetett még a Volánbusznak, mely bírósági úton akarja érvényesíteni követelését – értesült lapunk. Akár több tízmillió forintba is fájhat a városnak a buszbotrány.

Ahogy arról több cikkben is beszámoltunk, Hódmezővásárhely városában június 5-e óta csúcsra jár a buszkáosz. A szükséges engedélyek nélküli buszokkal való személyszállítás miatt három hónapra felfüggesztett Jovány Busz Kft. újraindította járatait, de ezzel párhuzamosan továbbra is közlekednek a Volánbusz Zrt. buszai is, vagyis egyszerre két cég szolgáltat a városban. Az állami társaság a Promenad.hu megkeresésére ismét világossá tette: a 2018-as tender alapján 2019. január 1-jétől 2023. december 31-ig szóló szerződését élőnek és érvényesnek tekinti, azaz továbbra is szállítja a vásárhelyieket. A városvezetés közben arról szónokol, a Volánbusz ugyan közlekedhet, de pénzt ezért nem fog kapni az önkormányzattól. Csakhogy a helyzet korántsem ilyen egyszerű…

A joggyakorlat szerint hatályos lehet a szerződés, ha az egyik szolgáltat, a másik fizet

„A Volánbusz felelős közszolgáltatóként fenntartotta, és továbbra is fenntartja a közszolgáltatást Hódmezővásárhelyen. Járataink továbbra is az önkormányzat és társaságunk között létrejött közszolgáltatási szerződés szerint közlekednek. Amennyiben nem jön létre más tartalmú megállapodás a felek között, társaságunk kötelessége mindent megtenni a súlyos szerződésszegés elkerülése érdekében. A Volánbusz a kialakult vitás helyzet jogszerű, minden érintett számára megfelelő megoldására törekszik. A ‘Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén helyi autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás ellátása’ tárgyában a 2019. január 1. és 2023. december 31. közötti szolgáltatási időszakra vonatkozóan létrejött – az Önkormányzatnak felróható okból alá nem írt – helyi közszolgáltatási szerződést az Önkormányzat nem mondta fel jogszerűen, és a közös megegyezéssel történő megszüntetésben sem állapodtak meg a felek. A jogszerű felmondásra egyébként társaságunk nem adott okot” – közölték.

Biztosak lehetünk benne, hogy ilyen nagy és komoly cég, mint a Volánbusz, alaposan és körültekintően megvizsgálja, mérlegeli a jogi helyzetet, mikor beleáll egy ilyen ügybe. A portálunknak nyilatkozó jogi szakértő is arra hívta fel a figyelmet, hogy az általános joggyakorlat szerint hatályban lévőnek szokták tekinteni azt a szerződést, melyet – valamilyen okból – ugyan nem írtak alá, de mindét fél teljesíti. Márpedig a napnál is világosabb: a Volánbusz Zrt. 2019 óta folyamatosan szolgáltat, és – minden információ arra utal – az önkormányzat 2019-re még fizetett is ezért. 2020-ra és 2021-re viszont nem.

Több tízmillió forintra is rúghat az elmaradás

„A szerződés szerint az Önkormányzat a Szolgáltatót megillető saját forrású támogatás éves összegét havonta egyenlő részletben, a tárgyhó utolsó munkanapjáig köteles átutalni a Szolgáltatónak. A helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás bevétellel nem fedezett, indokolt költségeit a megrendelő Önkormányzat megfizetni tartozik. 2021-ben az Önkormányzat nem teljesítette kötelezettségét, és a 2020. évi szolgáltatás díját sem fizette meg” – tájékoztatta lapunkat a Volánbusz Zrt., hozzátéve: „a ránk bízott állami vagyonnal való felelős gazdálkodás követelményének megfelelve társaságunk megtette és meg fogja tenni a szükséges jogi lépéseket”.

Úgy tűnik tehát, Hódmezővásárhely időzített bombán ül. Márki-Zay Péter polgármester korábban többször is arról beszélt, 110 millió forintba kerül a Volánbusz éves szolgáltatása, és ha figyelembe is vesszük, hogy ennek egy meghatározó része állami támogatás, másik része az eladott bérletekből, jegyekből jön össze, akkor is úgy jön ki a matek, hogy az állami társaság 2020-ra és 2021-re már több tízmillió forintot követelhet a várostól! Ráadásul ez az összeg hónapról hónapra gyarapodik. Hiszen amennyiben a Volánbusz nem követett el súlyos szerződésszegést – márpedig ez vélhetően így van –, akkor portálunk jogi szakértője szerint nagyon könnyen megeshet, hogy a bírósági gyakorlatnak is megfelelően az igazságszolgáltatás azt fogja megállapítani: a kontraktus érvényben van, a városnak visszamenőlegesen ki kell fizetnie az állami cég díját. Akár tehát több tízmillió forintot.

Helyi káosz lett a nagypolitikai kampányból

Mindeközben viszont a város az új szolgáltató, a Jovány Busz Kft. felé is hasonló nagyságrendben vállalt kötelezettséget (jelenlegi tudomásunk szerint a szolgáltatásuk évi 96 millióba kerülhet), és ennek a cégnek is fizet, fizetni fog. Némi költői túlzással élve azt is mondhatjuk, lassan több a busz a városban, mint az utas, a járatokon alig utazik valaki, de megeshet, az önkormányzat kétfelé utalhatja majd a tízmilliókat. Félreértés ne essék, a városnak joga és lehetősége van szolgáltatót váltani. De ennek alapvető feltételei, hogy olyan közlekedési céget találjon, mely rendelkezik a megfelelő engedélyekkel, az előző szolgáltatóval pedig jogszerűen rendezze a szakítást. A kialakult cirkusz sajnos jól jellemzi a Márki-Zay-féle hozzá nem értő, dilettáns, kaotikus városvezetést. A jelek szerint a miniszterelnök-jelölt-jelölti kampányában a polgármesternek nem jut ideje és energiája olyan „apróságokra”, mint a helyi tömegközlekedés. De a zsíros városházi pozícióba ejtőernyőztetett barát, Szabó János „egyszemélyes buszfelelős” sem jeleskedik a probléma megoldásában. Márpedig a buszbotrány akár sok tízmillióba is fájhat Vásárhelynek, a vásárhelyieknek!

Ami pedig a szegénységi bizonyítványt illeti, az is sajátos szégyenfolt, hogy – mint a lapunknak küldött válaszokból kiderült – a Volánbusznak nincs hasonló jellegű és tárgyú peres vagy peren kívüli eljárása más településsel, pedig számos kisebb-nagyobb közösségnek szolgáltat szerte az országban…