Átadták a nagylaki elkerülőutat – azonnal megindult a forgalom

Ma nem sokkal dél előtt átadták a forgalomnak a nagylaki elkerülőút Románia felé vezető sávját is, ezzel az M43-ről a régi nagylaki határátkelőre a kistelepülések érintése nélkül jutnak el a kamionok. Fellélegezhetnek az apátfalviak magyarcsanádiak és nagylakiak. A nemzetiszín szalagot Locskai Zoltán, Lázár János, Varga Antal, a Duna Aszfalt Kft. ügyvezetője és Nagy Róbert vágták át
A kendergyári csomópontban rendezett ünnepségen Locskai Zoltán, Nagylak polgármestere ünnepi beszédében megköszönte a résztvevőknek, hogy fontosnak tartották eljönni egy olyan átadó ünnepségre, mely az elkövetkezendő időszakban a község életében, mindennapjaiban meghatározó jelentőséggel bír. – Az M43-as autópálya megnyitását követően rendkívül nehéz időszak következett be a nagylakiak életében, hiszen a különleges kezelést igénylő tehergépjárművek községünkön áthaladva közelítették meg a közúti határátkelőt. A napi 600 kamion a nagylaki házaktól mintegy 8-10 méterre haladt el. Repedező lakóingatlan, életveszélyes közlekedés, élhetetlen környezet jellemezte ezt az időszakot. Lázár János személyes közbenjárásának köszönhető, hogy három hónap után ezt a forgalmat átterelték a 43-as főútra, továbbá támogatta egy Nagylakot elkerülő, nagy teherbírású útszakasz megvalósítását, mely összesen 3,37 milliárd forintba került. Gyalogosvédő sziget, sárga veszélyt jelző villogó és sebességkorlátozó táblák növelik a biztonságot. A nagylaki keleti elkerülőút átadásával Nagylak, Apátfalva és Magyarcsanád is mentesül a kamionforgalom alól – mondta Locskai Zoltán.
A különleges kezelést igénylő, például élőállatot, növényeket vagy veszélyes anyagokat szállító kamionokat eddig Makónál leterelték az autópályáról, így azok a makói elkerülőút után a 43-as főúton haladtak a nagylaki határállomásig. Most nem kell letérniük az M43-asról csak a nagylaki lehajtónál, hogy a lakott terület érintése nélkül jussanak el a határra.
Nagy Róbert, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra fejlesztő Zrt. vezérigazgatója köszöntőjében elmondta, 2015-ben döntött a kormány az útépítésről, több évi előkészítést követően a beruházás 2018-ban indult meg. A kivitelező, azaz a Hódút és a Duna Aszfal konzorcium nem az út megépítéséért volt felelős, hanem a tervezésért, az építési illetve a környezetvédelmi engedély beszerzéséért is felelős volt.
– A teljes beruházás nettó 3,3 milliárd forintba került, s két részből áll: egy 3,1 kilométeres meglévő útszakasz felújításából, mely a sztrádától a kendergyári csomópontig tart, s 2,2 kilométeren vezet az új, kivilágított nyomvonal innen a határig, ahol egy körforgalmi csomópont épült. A határállomás területén egy 386 négyzetméter alapterületű vizsgálóépületet illetve mosdókat is építettek. Közel 72 ezer köbméter földmű épült, s 4300 köbmétert használtak fel – mondta.
egy 386 négyzetméter alapterületű vizsgálóépületet illetve mosdókat is építettek. Közel 72 ezer köbméter földmű épült, s 4300 köbmétert használtak fel – mondta.
– A térségben élők harminc éve vártak a beruházásra, hiszen korábban voltak olyan napok, amikor a nagylaki átkelőnél várakozó kamionok sora Apátfalva széléig állt – mondta Lázár János, a térség országgyűlési képviselője az útátadó ünnepségen. Hozzátette: Az M43-as autópálya 2015-ös átadását követően a napi háromezer kamion már a csanádpalotai autópálya-határátkelőhelyet használja. A növényvédelmi és állat-egészségügyi ellenőrzésre kötelezett rakományt, valamint veszélyes árut szállító járművek, mely naponta mintegy ötszáz teherautót jelent azonban Apátfalva, Magyarcsanád és Nagylak belterületét érintve közelíthette meg a számukra kijelölt nagylaki közúti határátkelőhelyet.
– A 3,37 milliárd forintból, teljes egészében hazai forrásból megvalósult beruházás lehetővé teszi, hogy a forgalom lakott terület érintése nélkül érhesse el a határátkelőhelyet – tette hozzá Lázár János.
A nemzetiszín szalag átvágását követően a rendőrök azonnal az elkerülőre terelték az autópálya felől érkező járműveket. (Szemfüles helyi kerékpárosok próbálhatták ki elsőként milyen elkerekezni a kendergyári csomóponttól a határállomásig).
Mint arról korábban már beszámoltunk a határól a sztrádáig vezető félpályán már február 21 óta közlekedhetnek a járművek. A másik fél pályát eddig azért nem használhatták, mert azt a közvilágítás szerelése miatt zárva tartották.