quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Magyar hitelből épül a Szeged-Szabadka vasútvonal szerbiai szakasza

2019. szeptember 19.

A Szabadka-Szeged-Hódmezővásárhely közötti villamosközlekedés a cél, így épül meg minden, de a munkát a vasúti forgalom helyreállításával kezdik. A magyarországi vasúti szakasz felújítását a MÁV-on keresztül oldják meg, a szerbiai szakasz költségeit pedig magyar bankhitelből fedezik – mondta a Délmagyarországnak Lázár János kormánybiztos.

Szegeden tárgyalt a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításával foglalkozó magyar–szerb munkabizottság csütörtökön. Az ülés után Lázár János, a fejlesztés kormánybiztosa a Délmagyarországnak elmondta, hogy a tervek szerint még az idén minden szerződést és megállapodást megkötnek. Most az is kiderült, hogy a szerbiai szakaszt magyar bankhitelből építik majd, a magyar és a szerb állam közreműködésével.

A MÁV-nál már intézik a közbeszerzést

A magyar kormány arról már korábban döntött, hogy a a magyarországi 12 kilométeres szakasz kivitelezését Szeged és az országhatár között a Magyar Államvasutak beruházásában valósítja meg. A MÁV a közbeszerzési eljárás kiírását már meg is kezdte.

– Ez egy komoly beruházás. A magyar oldal is, húszmilliárd forint lesz, és a szerb oldal is hasonló nagyságrendű. A tervek készen vannak, és reális várakozás az, hogy jövő tavasszal a munka elkezdődjön, és 2022 tavaszán elindulhasson a forgalom Szeged és Szabadka között – tette hozzá Lázár János, aki azt is elmondta, beszéltek arról is, hogy a határátlépést hogyan oldják meg, hiszen Schengen külső határáról van szó.

Vonat után jöhet a villamos

– Az első cél, hogy a vasúti forgalmat helyreállítsuk. Ezt a két állami vasúttársaság fogja szervezni, a következő lépés pedig az lesz, hogy a szegedi villamos ki tudjon menni Szabadkára. Az egész pálya alkalmas lesz arra, hogy a villamos ki tudjon menni Szegedről, vagy Hódmezővásárhelyről Szegeden át Szabadkára. Tehát Szabadka-Szeged-Vásárhely villamosközlekedése a cél, így épül meg minden, de először a vasúti forgalom helyreállításával kezdünk – mondta a kormánybiztos.

Már augusztusban döntöttek

A kormány még augusztusban döntött a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztéséről. Akkor a Magyar Közlönyben jelent meg egy határozat a miniszterelnöktől. Ennek egyik pontjában Orbán Viktor azt kérte a külügyminisztertől, hogy Lázár János kormánybiztossal, a belügyminiszterrel, a pénzügyminiszterrel és az innovációért és technológiáért felelős miniszterrel, a MÁV bevonásával egyeztessenek a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztéséről. Azaz a kormányhatározat szerint a beruházó a magyar vasúttársaság lesz, és az is kiderült, hogy uniós forrásokat is bevonnak a fejlesztésbe.

Mindenkinek jó lesz, aki a környéken lakik

Ez a vasútvonal annyira fontos a térségnek, hogy már áprilisban tárgyalt róla együttes ülésén a szerb és magyar kormány Szabadkán, ahol aláírtak egy szándéknyilatkozatot is a fej­lesz­tésről. Akkor közös sajtótájékoztatót tartott Ana Brnabic szerb és Orbán Viktor magyar kormányfő. Orbán Viktor a Szabadka–Szeged és a Szabadka–Baja vonallal kapcsolatban azt mondta: mindenkinek jó lesz, aki ebben a térségben lakik.

Lázár János minderről hivatalos közösségi oldalán az alább megtekinthető videót osztotta meg:

Forrás: delmagyar.hu
Fotó: Archív