quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Újabb kormányzati döntések élénkíthetik a gazdaságot

2019. november 18.

– A kormány már hozzálátott a második gazdaságvédelmi akcióterv kidolgozásához, az új intézkedésekről a jövő év első felében születhet döntés – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban a pénzügyminiszter.

Varga Mihály hozzátette: az egy számjegyű személyi jövedelemadót nem vetették el, a 700-800 milliárd forintos adócsökkentés – a költségvetési mozgásteret szem előtt tartva – legkorábban 2021 táján kerülhet napirendre. A több mint háromszázezer tagot számláló kata sorsát firtató kérdésünkre a tárcavezető közölte: a minisztérium olyan szakmai javaslatokat kapott, amelyek megakadályoznák az adó visszaélésszerű alkalmazását a foglalkoztatásban. Mint mondta, előbb egyeztetnek a kérdésben, változtatás legfeljebb jövőre jöhet.

– Ha gazdasági kérdésekről esik szó, egyes elemzőktől és politikai szereplőktől jó ideje szinte mást sem hallani, mint hogy a magyar gazdasági fellendülés csak látszólagos, átmeneti, és a következő hónapban, de legkésőbb a következő évben úgyis jön a visszaesés. Ehhez képest az idei első negyedévben 5,3, a másodikban 4,9, a harmadikban öt százalékkal nőtt a hazai GDP. Ennyire nehéz feladat volna helyesen megítélni az aktuális helyzetet?

– Az elmúlt években megszokhattuk, hogy akadnak ellendrukkereink, a gazdasági folyamatok alakulását azonban nem kívánságok, különösen nem a politikai kívánságok határozzák meg, ahogy a mutatószámok is rendszerint egyértelműen tükrözik a viszonyokat. Az idei harmadik negyedévben a maga ötszázalékos bővülésével a magyar gazdaság növekedett a legnagyobb mértékben az egész Európai Unióban, tehát nem tekinthető tárgyilagosnak az olyan kijelentés, amely kudarcosnak nevezi a kormány gazdaságpolitikáját.

– Ellenben a kritikusok sokszor hangoztatják, hogy Magyarországot csupán az uniós források tartják magasan a ranglistákon és lényegében csak a német gazdaság megrendelései éltetik a hazai gazdaságot.

– Érdemes ezeket a kérdéseket alaposan körbejárni. Tény, mégpedig örömteli tény, hogy a magyar gazdaság fejlődésében most is érdemi szerepet játszottak a megfelelően felhasznált uniós források. Volt olyan időszak idehaza, amikor az EU-tól érkező összegek nagyjából tíz százaléka került csak a gazdaságba; nem is volt különösebben sikeres az az időszak. Mi változtattunk az arányokon, s úgy határoztunk, hogy az uniós támogatások hatvan százalékát a gazdaság fejlesztésére fordítjuk. Pillanatnyilag Magyarország fejlődik a leg­gyorsabban az unióban, döntésünk tehát helyes volt. Ami a német–magyar gazdasági kapcsolatokat illeti, először is rögzíteni kell, hogy a viszony jó, nincs fennakadás. Az más kérdés, hogy az utóbbi időben a német ipar érdemben nem nő, miközben a magyar igen. Ennek oka részben az, hogy a német cégvezetők is igen fontosnak tartják a költségek alakulását és a termelékenységet. S mivel a német nagyvállalatok jelenleg kedvezőbb költségek mellett termelnek közép-európai gyáraikban – tehát nemcsak nálunk, hanem például Lengyelországban vagy Csehországban is –, ezért előbb döntenek műszakcsökkentésről vagy leépítésről a német üzemekben, mint itt. A helyzet azonban átmeneti, idővel a német gyárak is teljes kapacitásra kapcsolnak, s meglehet, hogy fejlettebb technológiával jelennek meg a piacon. A magyar gazdaság versenyképességét emiatt tovább kell javítani.

– Tavasszal jelentette be a kormányzat, hogy gazdaságvédelmi akcióterv néven olyan intézkedéseket – például adócsökkentést – vezet be, amelyek akkor is segíthetik a gazdaság fejlődését, ha külföldön a visszaesés jelei mutatkoznak. A közelmúlt kormányzati közlései arról szóltak, hogy újabb intézkedéscsomagra is szükség lesz. Hol tartanak a munkával?

– Az első gazdaságvédelmi akcióterv intézkedései közül számos már megvalósult, a fennmaradók január elsején indulnak. A kormány már eközben hozzálátott a második gazdaságvédelmi akcióterv kialakításához is, a munka több tárca bevonásával zajlik. Várhatóan a jövő év elején körvonalazódhatnak a szóba jöhető újabb gazdaságélénkítő lépések.

– Ezek között lehet az egy számjegyű szja, vagyis az, hogy a személyi jövedelemadó jelenleg 15 százalékos kulcsát tíz százalék alá mérsékeljék? Szakmai vélemények szerint e lépés nyomán sok pénz maradna a lakosságnál, ennek nyomán számottevően nőne a hazai fogyasztás, s az jót tenne a gazdaságnak.

– A kormány régóta hangoztatja: a céljai között szerepel, hogy legfeljebb 9 százalék legyen az szja. A változtatás 700-800 milliárd forintos adócsökkentést jelentene, ilyen nagyságú anyagi mozgásteret pedig a már megszavazott jövő évi költségvetési törvény nem tartalmaz. A kérdés emiatt – szigorúan a gazdasági teljesítmény és a költségvetési mozgástér figyelembevétele mellett – leghamarabb 2021 környékén kerülhet újra napirendre. Azt ugyanakkor megjegyzem, hogy az adópolitika lényege nem változott, vagyis továbbra is a munka közterheinek csökkentése az egyik legfontosabb kormányzati célkitűzés.

– Miképpen alakul a kisebb vállalkozások adózása? Jövőre megszűnik az egyszerűsített vállalkozói adó, ezenkívül lesz-e más módosítás? A kérdés azért különösen aktuális, mert a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) szigorítaná a kisadózó vállalkozások tételes adójának (kata) szabályait.

– A kamaránál azt tapasztalták, hogy mára bizonyos vállalkozói csoportok visszaélésszerűen alkalmazzák a katát, ugyanis alkalmazottaikat nem munkavállalóként, hanem vállalkozóként foglalkoztatják. Az MKIK összetett javaslatot juttatott el a tárcához ez ügyben. Felvetették például, hogy törvény határozza meg, mennyi katás vállalkozója lehet egy-egy gazdasági szereplőnek. A javaslataik között szerepel azt is, hogy bizonyos ágazatokban ne lehessen használni ezt az adózási formát, illetve hogy a katások csak a lakosságnak vállalhassanak munkát. Az MKIK felvetéseit a tárca áttekinti, és egyeztet más szakmai szervezetekkel, kamarákkal is. A szabályok esetleges módosítása szintén jövőre következhet, s csakis a visszaélések megakadályozása, a katások érdekeinek védelme mentén történhet meg.

Forrás: magyarnemzet.hu