quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 10. hétfő
  -  Ildikó
Promenad.hu archívum

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták

2019. december 07.

Megismerték a fémkereső detektor működését és azt megtudták, hogy miért nem települt vissza Csomorkány, az egykor virágzó település a Bethlen Gábor Református Gimnázium felső tagozatos diákjai, akik szombati pályaorientációs napjukon a Tornyai János Múzeumba látogattak -számolt be lapunknak Arany-Tóth Attila, közönségkapcsolati munkatárs.

Kocsis Imre a vásárhelyi múzeum régészeit számos feltáráson segíti különleges eszközeivel, s a fémdetektorok működését az ő segítségével ismerték meg a gyerekek, sőt, a kisebb eszközöket maguk is kipróbálhatták. Az egykor virágzó és szarvasmarha tenyésztéséről híres település, Csomorkány történetébe Csányi Viktor, a Tornyai János Múzeum régésze avatta be a diákokat, akiknek elmondta, hogy már a település elpusztulását megelőzően elszikesedtek az egykor kövér füvet termő legelők az éghajlat változása miatt a település határában, s így, amikor újra lehetőség nyílt volna a visszatelepülésre, az egykori lakosok életüket kedvezőbb körülményeket biztosító területeken folytatták.

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 1

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 2

– A régészek számára nagy segítség, ha egy lelet pénzérmét is tartalmaz – ezt Nagy Nándortól, a múzeum főrestaurátorától tudhatták meg a gimnazisták. A pénzek keletkezésének ideje ugyanis jól beazonosítható, míg más tárgyak esetében sokkal összetettebb a kormeghatározás. A diákok a műhelyben arról is hallhattak, hogy a történelem során az első fémtárgyakat aranyból készítették hétezer évvel ezelőtt, után következett az ezüst, a réz, a bronz, s csak ezt követően a vas alkalmazása, amelynek olvadáspontja meghaladja az 1500 Celsius fokot.

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 3

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 4

S a diákok nem távoztak üres kézzel a pályaorientációs napról, akik Lucza-Vígh Erna, a közgyűjtemény múzeumpedagógusának irányításával az 1963-as szikáncsi aranylelet egyik Solidusáról készíthettek másolatot lemezdomborítással. Az iskolások közben azt is megtudták, hogy az időszámításunk szerint 429 és 445 között vert, közel 1500 érme súlya meghaladta a négy kilogrammot, s a Kelet-Római Császárság adója lehetett, amelyet a hun királynak, Attilának szántak.

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 5

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 6

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 7

A múzeumi szakmákkal találkoztak a kisgimnazisták 8