quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 09. hétfő
  -  Félix
Vásárhely24.com archívum

ÁSZ: jelentősen nőttek az önkormányzati adóbevételek 2018-2019-ben

2021. március 23.

A közleményben ismertetett elemzés szerint a helyi adóztatás fontos szerepet tölt be az önkormányzatok gazdálkodásában. Az önkormányzatoknak a helyi adók bevezetése lehetőség, amelyről a törvény keretein belül szuverén módon dönthetnek, a helyi adók bevezetésekor azonban meg kell felelni a helyi sajátosságoknak, az önkormányzat gazdálkodási követelményeinek és az adóalanyokat érintően az adóalanyok teherviselő képességének. A helyi adóztatásnak tehát nem lehet célja a jogszabály alapján beszedhető adóbevételek maximalizálása, és a helyi adók nem jelenthetnek túl nagy terhet a lakosságnak – írták.

A helyi adók alkalmazásának lehetőségével a települési önkormányzatok több mint 99 százaléka élt 2019-ben, az azokból származó bevételek az önkormányzatok költségvetési bevételeinek mintegy harmadát tették ki – állapították meg.

Ismertették: szinte minden önkormányzat kivetette a helyi iparűzési adót, a nagyobb önkormányzatok jellemzően a vagyoni típusú adókat – építményadó, telekadó -, a kisebb önkormányzatok pedig a magánszemély kommunális adóját vezették be. Emellett a turisztikailag jelentősebb településeken, kerületekben jellemzően idegenforgalmi adót kellett fizetni.

A vagyoni típusú adók esetében az önkormányzatok nem alkalmazták a törvény alapján kivethető adómaximumot, és az iparűzési adó esetében is csak az önkormányzatok fele szabta meg a törvényben rögzített felső adómértéket – tették hozzá.

Az elemzésből kiderült: a helyi adóbevételek mintegy 80 százalékát a helyi iparűzési adó tette ki. Az összes iparűzési adóbevétel 90 százaléka az önkormányzatok mindössze 8,5 százalékától származott. A települések nagy részénél, jellemzően a kisebb városok, községek költségvetésében nem voltak meghatározóak a helyi adóbevételek, egy részüknél azonban kiugróan magas, akár 80 százalék feletti volt a helyi adók – ezen belül is meghatározóan a helyi iparűzési adó – aránya a költségvetési bevételeknél – állapították meg.

Kiemelték: a vállalkozások két és félszer több helyi iparűzési adót fizettek be 2019-ben, mint társasági adót.

Az ÁSZ elemzői szerint ez kockázatot hordozhat a stabil költségvetés szempontjából, különösen, ha a működési kiadások nagy részét helyi adóbevételekből finanszírozza az önkormányzat, illetve ha egy nagyobb adózótól származik az adóbevétel jelentős része.

Az elemzésben kitértek arra is, hogy a koronavírus-járvány hatással van a helyi önkormányzatok adóbevételeire. A gazdaságvédelmi akcióterv részeként több, az önkormányzatok adóbevételét érintő jogszabály is módosult, amelyek elsősorban az adófizetők védelmét és a vállalkozások fennmaradását célozták, hiszen hosszú távon minden érintettnek az az érdeke, hogy a vállalkozások fennmaradjanak és a lakosság fizetőképessége biztosított legyen – olvasható a számvevőszék közleményében.

(Borítókép: illusztráció, fotó: MTI, Koszticsák Szilárd)