Néhány nap kellett a Németh László Gimnáziumnak az átálláshoz

Mintegy 100 pedagógus 1030 diákot tanít a vásárhelyi Németh László Gimnázium, Általános Iskolában – jelenleg a digitális oktatás által. Lapunk Árva László igazgatóval készített interjút az elmúlt két hét menetéről, tapasztalatairól. Az intézmény vezetője arról tájékoztatott: több ismeretlen feladatot kellett megoldaniuk ebben az időszakban, de sikerült átállni az új tanítási formára.
Immár két hete, hogy a koronavírus-járvány miatt otthonról, távoktatásban tanulnak a diákok Magyarországon, így Hódmezővásárhelyen is. Portálunk most a Németh László Gimnázium, Általános Iskola tapasztalaira volt kíváncsi. Árva Lászlót kérdeztük.
– Igazgatóként milyen tapasztalatokat szerzett ez idő alatt, sikerült-e átállni a gimnáziumnak az online oktatásra?
– A digitális oktatás területén már az elmúlt években is komoly infrastrukturális és szakmai fejlesztések valósultak meg iskolánkban. A rendkívüli helyzet ezeknek az innovációknak a gyors elterjesztését és megosztását követelte meg.
Néhány nap alatt sikerült átállni erre az új oktatási formára. Ennek keretében több – eddig ismeretlen – feladatot meg kellett oldanunk. Abból indultunk ki, hogy a legfontosabb feltétele a digitális oktatásnak a tanárba és a diákba vetett bizalom.
Az első héten kedden, illetve szerdán már minden tantárgyból megkezdtük az oktatást. Minden osztálynak létrehoztunk egy kiinduló blogot, ahonnan a diákok és a szülők is áttekinthető, strukturált felületen tájékozódhatnak a tantárgyakkal kapcsolatos információkról, illetve elérhetik a tartalmakat. Biztosítottuk az órarendi óra időpontjában minden pedagógus elérhetőségét többféle kommunikációs csatornán (telefon, e-mail, blog, Kréta).
A második héten az volt a fő feladat, hogy minél inkább egységesítsük a kapcsolattartás csatornáit, és főleg felsőbb évfolyamokon biztosítsuk a valós idejű csoport-, illetve osztályszintű tanár-diák kapcsolatot. Ez nagyon fontos, hiszen a digitális oktatási forma első fontos követelménye a tananyag kijelölése és eljuttatása a diákokhoz, de legalább ilyen fontos a szaktanár általi tanulásirányítás biztosítása. Ez ma már mind az alsó, mind a felső évfolyamokon túlnyomórészt egységes platformok használatával történik.
Folyamatos az iskolavezetés és a szaktanárok közötti kapcsolattartás, amely az eljárások, például az értékelés során alkalmazott eljárások közelítését szolgálja.
Fotó: Archív
– Voltak-e, vannak-e nehézségek? Sikerült-e, sikerül-e megoldani ezeket?
Fel kellett mérni – miközben már folyt az oktatás -, hogy kik azok a tanulók, akik nem rendelkeznek a szükséges feltételekkel. Részükre nyomtatott anyagok készülnek, amit az iskolában vehetnek át, illetve adhatnak le egy nekik rendszeresített boxból. Nagyon kevés ilyen tanuló van. Azok részére, akik részben már rendelkeztek infrastruktúrával, a kiegészítő eszközöket biztosítottuk.
A nehézségek – tapasztalataink szerint – azoknál a családoknál jelentkeznek, ahol több gyermek van, és a gyerekek életkora miatt szülőknek is aktívan részt kell venniük a folyamatban. Ezekre a problémákra, ha visszajelzés érkezik, igyekszünk tekintettel lenni. Tudjuk, hogy ez a helyzet mindenki számára tanulást igényel.
– Térjünk ki azokra, akik az idén érettségiznek. Nekik speciálisan zajlik-e a távoktatás, és ha igen, akkor mi másabb, mint a többi diáknak?
– Az érettségizők felkészítése az érettségi vizsgatárgyakból a szaktanárok legfontosabb feladata. Ez a legtöbb tantárgy esetében a tanórák online megtartásával történik. Itt különösen fontos a tanár felelőssége, de legalább ennyire fontos a diákok felelősségteljes, tudatos hozzáállása, hiszen az ellenőrzésre, értékelésre a digitális oktatásban sajátos formák állnak rendelkezésünkre, amelyek lehetővé teszik a feladatok megoldásához különféle segédeszközök felhasználását is. Ez önmagában nem probléma, ha a felkészülést és nem a feladat egyéni megoldásának a megkerülését szolgálja. A visszajelzések alapján érettségi előtt álló diákjaink szinte kivétel nélkül éretten és tudatosan viszonyulnak ehhez a helyzethez, várják a segítséget, elkészítik a feladataikat és készülnek. Az ő esetükben ennek bizonyosan meglesz az eredménye is!
– Mikor lesz az iskolában a beiratkozás és hogyan oldják meg azt?
– A beiratkozás – a jelenlegi információink szerint – április 23-án és 24-én lesz. Ennek formájáról az iskola weblapján fogjuk tájékoztatni a szülőket.
– Jelenleg mennyi diák tanul az intézményben és hány főből áll a tanári kar? A pedagógusok közül mindenki részt vesz a digitális oktatásban?
– Az iskolában 1030 tanulót közel 100 pedagógus tanít. A digitális oktatásban természetesen mindenki részt vesz.