2022-re megépül a Szeged – Szabadka vasútvonal

Sinisa Mali szerb pénzügyminiszterrel tárgyalt Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter. A két politikus egyetértett abban, hogy a szerb és a magyar gazdaság újraindítása szempontjából fontos, hogy a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonalat megépítsék. Megállapodtak, hogy ez a beruházás 2022-ig meg is valósul.
A cél az, hogy 2022 nyarára villamosított, modern pálya kösse össze Szegedet és Szabadkát. Az egyvágányú pálya rekonstrukciója során 120 km/h-ra emelik a megengedett sebességet (egyes, rövidebb szakaszokon 80 km/h lesz), emiatt teljesen felújítják a vágányokat, korszerűsítik a biztosítóberendezést, váltófűtéseket építenek be. Javítják az útátjárók állapotát és kibővítik az 5-ös számú főút felüljáróját is. Szentmihálytelek néven új megállóhelyet építenek, itt és a röszkei állomáson P+R es B+R parkolókat, esőbeállókat alakítanak ki, valamint modernizálják az utastájékoztatási berendezéseket. Bekötik a vonalat a szegedi központi forgalomirányítási rendszerbe, továbbá a villamosítás miatt új felsővezeték-hálózatot építenek ki.
Szijjártó Péter Facebookon tette közzé azt a 6 pontot, amitől a két ország gazdasági fellendülését várják.
- Azok a nagyvállalatok, amelyek fontos szerepet játszanak a magyar gazdaság újraindításában fontos szerepet játszanak a szerb gazdaság újraindításában is. A MOL történetének legnagyobb beruházását hajtotta végre nemrég Szerbiában, az OTP pedig immár a legnagyobb hitelállománnyal rendelkező bank déli szomszédunknál.
- A kormány tegnap úgy döntött, hogy 25 milliárd forintos keretet nyit meg pályázati formában azon magyar vállalatok számára, akik külföldön szeretnének beruházásokat végrehajtani. Szerbia a magyar vállalatok egyik elsőszámú célpontja, így biztosak lehetünk benne, hogy a 25 milliárd forintos keret jelentős részét szerbiai beruházásokra fogják igényelni a magyar cégek.
- Az EXIM Bankál egy 120 millió eurós hitelkeretet nyitottunk magyar és szerb vállalatok együttműködésének finanszírozására.
- Világos, hogy a nagy közös infrastrukturális beruházásokat most nem leállítani és visszafogni kell, hanem felgyorsítani. A Budapest-Belgrád vasútvonal mellett, így a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonalat szintén megépítjük 2022-ig.
- Magyarország gázellátásának biztonsága tekintetében Szerbia fontos szerepet fog játszani a következő években, hiszen a Török Áramlat gázvezeték szerbiai szakaszát már megépítették, a csöveket lefektették. Ezért úgy döntöttünk, hogy egy 15 km-es csövet építünk a szerb-magyar határtól egészen a nemzeti hálózatunkig, így jövő év végétől lehetővé válik, hogy éves szinten 6 milliárd köbméter gáz érkezzen ezen a déli útvonalon.
- A vajdasági gazdaságfejlesztési program nagyon sikeresnek bizonyult. 12 591 pályázót tudtunk támogatni 46 milliárd forinttal, amelyek nyomán 86 milliárd forintnyi beruházás jött létre a Vajdaságban. A vajdasági magyarok a jövőben is számíthatnak rá, hogy a gazdaságfejlesztési támogatásokat fent fogjuk tartani az anyaországból.
Fotó: illusztráció