Padlóra küldte gépjárműipart a koronavírus-járvány

Elemzők súlyos válságra figyelmeztetnek: átlagosan 20, de akár 40 százalékkal eshet vissza idén az ágazat. A kilábalás egészen 2022-ig tarthat.
Hosszú távú, akár két évig is eltartó durva következményei lesznek a koronavírus-járványnak, illetve az azzal kapcsolatos korlátozó intézkedéseknek a magyar GDP jelentős hányadát kivétő gépjárműiparra nézve – hívja fel a figyelmet több nemzetközi szakmai elemzés, melyek megállapításait az utóbbi időben a nyugat-európai sajtó hozta nyilvánosságra. A világjárvány a minden egyes országot elérő fertőzések, valamint az arra adott kormányzati válaszlépések következtében (közösségi élet korlátozása, ipar korlátozásai, leállítása) olyan makrogazdaság fejleményekkel (lásd növekvő fizetésképtelenség, munkanélküliség, GDP csökkenése), valamint azonnali és közvetlen hatásokkal (autóvásárlások elhalasztása, autókereskedések kényszerbezárása) járt együtt, melyek drámai mértékben vetették és vetik vissza a gépjárműipari keresletet.
Elemzők kiemelik, a pandémia különösen súlyosan érintette a gazdaság ezen ágazatát, a kezdeti ellátási sokk és a legellenállóbb vállalatok folyamatainak és képességeinek próbatétele után már szerte a világon globális keresleti oldali megrázkódtatással kellett szembenéznie. A szakemberek ennek kapcsán leszögezik, a hosszú évtizedek óta nem látott mértékű bizonytalanság, a nemzetgazdaságok GDP-csökkenése és a fogyasztói bizalom megrendülése miatt az új gépjármű-eladások várhatóan hosszú időn keresztül visszaesést fognak mutatni. A krízis mélysége tagadhatatlanul a 2008/2009-es pénzügyi válság során tapasztaltakhoz lesz hasonlatos, ami azt jelenti, hogy rengeteg vállalatnak a túlélésért kell majd küzdeni.
Egyelőre senkinek sincs pontos válasza arra, hogyan reagál a világgazdaság a jelenlegi sokkhatásokra, és számos forgatókönyv létezik a válságból történő kilábalás modelljére, de mindenki egyetért abban, hogy a gépjárművek iránti piaci kereslet mérséklődése hosszú távú lesz, ami még a legjelentősebb cégeket is komoly kihívás elé állítja majd. A már napvilágot látott adatok szerint csak februárban (amikor Kínát drámai mértékben, Európát még kevésbé érintette a koronavírus-járvány) Kínában 80 százalékos, Európában 10 százalékosnál is nagyobb csökkenést tapasztaltak az új gépjármű-eladások tekintetében, amikor pedig az Egyesült Államokat is masszívan elérte a fertőzés, márciusban ott is 35-45%-os visszaesést mutattak az adatok. Mindezekből a statisztikákból a várható gazdasági trendeket és fejleményeket vizsgálva a mértékadó nemzetközi szakértők 2020-ra az új gépjármű-eladások mintegy 20 százalékos csökkenésével számolnak, globális szinten pedig 40 százalékot is meghaladó, vagyis a 2008/2009-es pénzügyi válság óta nem tapasztalt mértékű recesszióra számítanak. Rossz hír, hogy a visszaesés 2021-ben is folytatódhat, azaz a padlóra kerülő gépjárműipar várhatóan csak 2022-re térhet magához a sokkból. Persze minden attól függ, milyen további hullámai lesznek a járványnak, illetve mikorra sikerül a COVID-19-et – védőoltással vagy egyéb módon – végleg legyőznie az emberiségnek.
A közgazdászok különféle modelljei – a korábbi válságok tapasztalatait is figyelembe véve – különféle kilábalási lehetőségeket vázolnak fel a legkedvezőbb, úgynevezett szabályozott V-pályától kezdve a „horror” L-pályáig, ahol a legvalószínűbbnek vagy a mély V az U-pályán vagy az U-pálya tűnik nemzetközi viszonylatban. A gépjárműiparra vonatkoztatva ezek a forgatókönyvek úgy vetíthetők át, hogy – nyilván térségeként némileg eltérő mértékben, legsúlyosabban az USA-t, aztán az Európai Uniót, a legkevésbé Kínát érintően – 2020-ra 16 és 23 százalék közötti (átlagosan 20 százalékos), de még 2021-re is 4-6 százalékos globális recessziót vetítenek előre az ágazatban, már ami a kereslet és az árbevétel csökkenését illeti. Még a legoptimistább (és valljuk be, ezért kevésbé reális) becslések is 8 százalékos zuhanást prognosztizálnak idénre, 1 százalékosat jövőre, de – nem tagadhatjuk el – olyan pesszimista előrejelzések is akadnak, melyek egyenesen azt prognosztizálják, hogy ha L alakú lesz a válság, akkor 2020-ban 40 százalékos, 2021-ben 18 százalékos veszteség érheti a globális gépjárműipart. Ez pedig mindenképpen rossz hír az elmúlt időszakban a magyar GDP körülbelül 15 százalékát jelentő ágazat számára. Túry Gábor, a Világgazdasági Intézet tudományos munkatársa ezzel kapcsolatban nemrég az InfoRádiónak azt mondta, harmadával eshet vissza idén a hazai gépjárműipar teljesítménye, termelése, vagyis a GDP-részaránya 10 százalékra vagy az alá csökkenhet, és 2022 előtt ne is számítson senki kilábalásra.
Borítókép: MTI/Ujvári Sándor