quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

És akkor a korrupcióellenes Márki-Zay lefuttat egy százmilliós közbeszerzést, ahol az nyer, aki részt vett a feltételek kidolgozásában…

2020. december 20.

Az viheti el a vásárhelyi buszközlekedés legalább 90-95 millió forintos éves üzemeltetését, aki nemrég (önként vagy felkérésre, ki tudja) elkészítette az átszervezési koncepciót. Rajta kívül amúgy csak egy valaki pályázott, állítólag – no, nem az eddigi szakmai szolgáltató Volánbusz… Történik mindez a „transzparencia” és a „tisztaság” városában. Persze legalábbis Bíró László botránya óta tudjuk, Márki-Zay Pétert nem zavarja az ügyeskedés. Hát ezúttal sem zavarta.

Csalódottak lehetnek Márki-Zay Péter hívei: egyre többször derül ki, hogy szeretve tisztelt polgármesterük bort iszik, és vizet prédikál. Legutóbb a nagy korrupcióellenes küzdelem hevében lefolytatott egy közel százmilliós közbeszerzést, amelyet – lássunk csodát – az nyert meg, aki részt vett a feltételek, a koncepció, az előzetes átszervezési tervezet kidolgozásában. Ráadásul – állítja a pórul járt szereplő, azaz az eddigi szolgáltató – a legesélyesebb versenytársnak hiányos ajánlattételi felhívást küldtek. Ha ez nem tisztességtelen, nettó ügyeskedés, akkor semmi nem az. Ráadásul Márki-Zay nyíltan hülyének néz minden vásárhelyit, hiszen a vak is látta, teljesen nyilvánvaló volt, ki fog nyerni. Úgy is lett.

„Megtörtént a csoda: az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót” – fogalmazott a szerdai online „véleményező” testületi ülés után a Vásárhely24. Kiderült ugyanis, Márki-Zay Péter polgármester az önkormányzat nevében a Joványbusz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével köt szerződést a vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére, a tervek szerint 2021. márciusi indulással, mégpedig két évre.

Laptársunk tökéletesen foglalta össze a kialakult helyzetet: a pályázat tartalmát még ma sem ismerjük, az nem volt nyilvános. (Hogy miért, azt Márki-Zay a Vásárhely24-nek talányosan és persze a felelősséget is áttolva úgy fogalmazta meg: „a jogászok a megmondhatói”…) Hat pályázóról beszéltek, de kiderült, csak ketten adtak be pályázatot. A teljesen átalakított és sok kérdést felvető új rendszert annak kidolgozója, a Joványbusz Kft. fogja üzemeltetni.

Előkészítette, majd megnyerte…

„Ha valami úgy totyog, mint egy kacsa, úgy hápog, mint egy kacsa, és úgy néz ki, mint egy kacsa, akkor az valószínűleg egy kacsa”… Ezt az örök érvényű igazságot nem egyszer ajánlottuk már olvasóink figyelmébe Márki-Zay Péter lassan három éve tartó „városvezetői” tevékenysége kapcsán, és ezúttal is így jellemezhetjük a helyzetet. A vak is látta ugyanis, mire megy ki a játék, a napnál is világosabb volt, hogy a hónapokig tartó hiperobjektív és ultraszabad „látszatverseny” végén Jovány Gyuláé lesz a feladat és az üzlet.

A vállalkozó (ki tudja, teljesen önként, saját elhatározásból és indíttatásból vagy valakinek a felkérésére) pár hónapja elkészítette a vásárhelyi helyi tömegközlekedés átszervezésének tervezetét, azt megismertette az önkormányzattal (ezen szolgáltatásáért mint szellemi termékért a polgármester tájékoztatása szerint mintegy 1 millió forintot kért volna, amit a majdani pályázat nyertesére terheltek), majd a város Jovány tervei alapján írt ki pályázatot. (Melynek felhívása, anyaga nem ismert, ez a Vásárhely24 többször megírta.) Érdekes módon a Jovány-tervek alapján specifikált és körülírt megvalósításra a Joványbuszon kívül csak egyetlen(!) másik pályázó adott be ajánlatot (állítólag). A polgármester korábban hatról beszélt, mire a „döntéshez” érkeztek, valamilyen furcsa módon csak kettő lett belőle. Akik között nem volt ott a közszolgáltatást eddig lebonyolító, nagy szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező Volánbusz… Utóbb kiderült – ezt is a Vásárhely24 hozta nyilvánosságra – a nekik küldött ajánlattételi felhívásból olyan részek hiányoztak, amelyek alapján egyszerűen nem is tudtak ajánlatot tenni.

Ennek kapcsán igencsak tanulságos, hogy a közlekedési szakmában jártas Bencze Tamás mint a Vásárhely24 olvasója már november elején azt vetette föl: „A projektről eddig annyit lehet tudni, hogy a város a Volánbusztól át akarja játszani a helyi tömegközlekedést egy vállalkozásnak. Itt kellene eldönteni, hogy mi a cél! Használható tömegközlekedés megteremtése, vagy annak használhatatlanul tartása és átjátszása barátoknak?”. Illetve rámutatott: „az egész országban nem találni olyan megyei jogú várost, ahol vállalkozás üzemelteti a helyi közlekedést! A városok többségében a Volánbusz szolgáltat, nagyvárosokban pedig önkormányzati tulajdonú városi cég. (Pl. Szeged, Budapest, Miskolc, Debrecen, Pécs stb. Budapest esetében pl. alvállalkozóként jelen van magáncég is […], de csak alvállalkozói szerepet tölt be!) Ezek szerint ezek a városok, amelyek több mint 50 éve minőségi tömegközlekedést nyújtanak az ott élőknek, rosszul döntöttek??? Nem értenek a témához? Ezt nem gondolnám!” – írta Bencze Tamás.

Mit kapnak a vásárhelyiek a pénzükért?

Ehhez kötődően szintén igencsak érdekes és elgondolkodtató, hogy Márki-Zay Péter szerint az újraszervezett tömegközlekedés nem fog többe kerülni a városnak, mint az eddigi éves mintegy 110 millió forint. Sőt, a szerdai „véleményező” ülésen arról beszélt, 90-95 millió forintból is ki fogja hozni az üzemeltetést a Joványbusz, vagyis költséget takarítanak meg. Csakhogy azt is elkottyintotta, a Volánbusz – mely végül az előzetes városvezetői tájékoztatások ellenére nem adott be pályázatot – az indikatív árajánlatában 230 millió forintos költséggel, éves szolgáltatási díjjal számolt a Jovány-specifikáció alapján.

Ez pedig barátok közt is jelentős különbség, és még ha félre is tesszük a haszonkulcs esetleges kérdését, joggal merülhet fel a kérdés: vajon 90 vagy 230 millió forintból hozható ki az újratervezett és újraszervezett szolgáltatás, pláne úgy, hogy az a vásárhelyiek jogos elvárásainak és igényeinek megfelelően korszerű, tiszta, kényelmes, gyors és működőképes legyen? Ha a nagy tapasztalattal és gépparkkal stb. rendelkező Volánbusz tényleg 230 millióval számol, akkor milyen szolgáltatást lehet majd megvalósítani 90 millióból? Nagyon nem mindegy ugyanis, mit kapnak a vásárhelyiek a pénzükért, akár menetjegyet vagy bérletet váltanak, akár városkártyával veszik igénybe a buszokat.

Zsíros falat a Joványbusznak!

Az sem kevésbé pikáns, hogy az éves szinten tehát 90-95 millió forintos költségvetésűre (de nem több mint 110 milliósra) taksált szolgáltatást Márki-Zaytól elnyerő vállalkozás éves nettó árbevétele a korábbi esztendőkben – az eddig nyilvánosságra került adatok alapján – ennek a töredékét(!) sem érte el. 2015 és 2019 között 15,3 millió és 28,6 millió forint között mozgott (de egyébként csak tavaly ment 20 millió fölé) a Joványbusz Kft. értékesítési nettó árbevétele az Opten céginformációs rendszerben elérhető információk alapján. Vagyis finoman fogalmazva is igencsak „megdobja” a cég árbevételét az újabb feladat, az önkormányzati szerződéskötés: ezzel a „zsíros falattal” az eddigi többszörösére, a korábbiakhoz képest akár négy-öt-hatszorosra hízhat a cég megrendelésállománya. Nagyot szakíthat tehát az eddig relatív kicsi vállalkozás Márki-Zayék jóvoltából, de hát tudjuk jól, nincs új a nap alatt, a biznisz az biznisz…

Ennek kapcsán pedig újra csak Bencze Tamás a Vásárhely24-en megjelent gondolatait idézzük föl. „Jovány Gyula úr által megfogalmazott javaslatokkal kapcsolatban csak annyi lenne az észrevételem, hogy teljesen hitelesnek fogadható el annak a véleménye, aki érintett lehet a projektben? Városunkban elismert üzletember […] Fő tevékenysége nem helyi tömegközlekedésből tevődik össze. Csoportos buszos utaztatásokkal foglalkozott a pandémiás helyzet előtt, amikor erre még volt lehetőség és igény is. Ez kicsit olyannak tűnik, mintha egészségügyben a boncmestertől kérnénk tanácsot megfázás kezelésére. Végül is mind a kettő az egészségügyben dolgozik” – vázolta.

A fent bemutatott előzmények tükrében a vásárhelyi buszközlekedés átalakításával kapcsolatos történet ha más nem, legalábbis erkölcsi, morális szempontból jogos aggályokat vethet fel. (Ami a szolgáltatást, annak színvonalát, minőségét illeti, a puding próbája majd az evés lesz, persze a vásárhelyiek bőrére megy a játék, tehát nagyon nem mindegy, mit hoznak majd ki a 90-95 millióból. Vagy ha, mint sokan gondolják, mégsem lesz elegendő ez a keret, akkor honnan és hogyan lesz pluszforrás a bővítésre, korrekcióra, fejlesztésre? Mi lesz, ha úgy alakul, hogy az önkormányzatra és kiválasztottjára túl nagy a feladat által szabott kabát? – ezekre a kérdésekre csak a jövő adhat választ, ha megindulnak márciustól Vásárhely-szerte a Jovány-buszok…)

Történik mindez a „transzparencia” és a „tisztaság” városában. Persze legalábbis Márki-Zay Péter bukott borsodi jelöltje és kegyeltje, Bíró László kétes céges ügyei, botránya óta tudjuk: a vásárhelyi városvezetőt bevallottan nem zavarja az ügyeskedés. Hát ezúttal sem zavarta. Ügyes fiú(k) – nem kicsit, nagyon..