quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Nem felejtjük: Márki-Zayék három éve támadják és gyalázzák a tram-traint!

2021. január 23.

A balliberális polgármester és támogatói körében szitokszóvá vált a tram-train: 2018 óta ott ütik a gigaberuházást, ahol érik. Irigységből, féltékenységből és/vagy politikai számításból annak ellenére uszítottak és uszítanak a fejlesztés ellen, hogy Hódmezővásárhely utóbbi 150 évének legjelentősebb projektjéről van szó, mely új életminőséget hoz el a helyi közösség számára.

Üdv a 21. században!

Mint beszámoltunk róla, mérföldkőhöz érkezett a traim-train projekt: a héten Szentesen bemutatták az első összeszerelt vasútvillamost, mely 2021 őszétől Hódmezővásárhely és Szeged között fogja majd szállítani az embereket. Lázár János kormánybiztos, országgyűlési képviselő ennek kapcsán hangsúlyozta: a beruházás átadásával, a járatok megindulásával jobb, magasabb színvonalú és modernebb lesz minden vásárhelyi és szegedi lakos élete. Arra is emlékeztetett, a program a vásárhelyieknek egyetlen forintjukba sem került, a 80 milliárd forintos költséget teljes egészében az Európai Unió és a magyar kormány biztosította.

Rámutatott, a tram-train valamennyi jelenleg használatos közlekedési eszköznél olcsóbb, gyorsabb és környezetbarátabb. Úgy fogalmazott, ez a fejlesztés csakis ahhoz fogható Hódmezővásárhely életében, mint a vasút megjelenése az 1870-es években: akkor a kötöttpálya megjelenésével az emberek átléptek a 19. századból a 20. századba, most pedig a vasútvillamos elindulásával „lezárják a 20. századot, és átlépnek a 21. századba.”

Féltékenységből kontrázzák a fejlődést?

Ám ahogy a történelem során mindig, a fejlődésnek ezúttal is akadnak hangos, mindenhez is jobban értő ellenzői. Portálunkon több cikkben boncolgattuk, hogy Márki-Zay Péter politikai indulásától kezdve támadta a tram-traint, és híveivel, támogatóival együtt immár három éve hergel és uszít a beruházás ellen; a legváltozatosabb eszközökkel és felületeken (leginkább annak szükségtelenségével, feleslegességével és drágaságával érvelve). A balliberális politikus és tábora – féltékenységből és/vagy politikai számításból – tehát ott ütötte és üti a vasútvillamost (és annak kapcsán Lázár Jánost), ahol csak éri. (Irigysége persze érthető, hiszen míg fideszes elődei dinamikusan fejlesztették Vásárhely városát, és Lázár most is sikerrel vezényli annak gigaberuházását, addig Márki-Zay nevéhez inkább csak elbaltázott és elszerencsétlenkedett projektek fűződnek egy-egy bódékönyvtár vagy okoszebra hatalmas csinnadrattával történt „felavatása” mellett…).

Emlékezetes, a városvezető híveivel 2019-ben közmeghallgatásnak, 2020-ban online lakossági fórumnak álcázott magamutogató és öncélú happeninget szervezett a torony alatt a vasútvillamos nyilvános kövezésére. A rendezvények tulajdonképpen nem szolgáltak más célt, mint hogy Márki-Zay legismertebb és legaktívabb hívei (így a 2019-es alkalmon Fejes Péter és felesége, Szabó Margit Momó, Krupiczer Ferenc, Havránek Ferenc, Kis Molnár Imre vagy a „közeli rokonként” felkonferált Márki-Zay János) fullba tolhassák az epehányást a tram-train kapcsán, és uszíthassanak a – nyilvánvalóan ideig-óráig kényelmetlenségekkel is járó – építkezés ellen. A polgármester közvetlen szövetségesei még ennél is tovább mentek a gyűlöletkeltő hergelésben: 2019 nyarán egyfajta „tram-train figyelő” álcivil csoportot hoztak létre a közösségi médiában, hogy – igazodva vezérük politikai igényéhez és céljaihoz – minél szélesebb körben próbálják meg keresztre feszíteni a projektet, aláásni a beruházás iránti bizalmat. A társaság „áldásos” tevékenysége – a munkálatokon való szervezett fel-feltűnéssel, (lesi)fotózgatással, (lesi)videózgatással és okoskodással – már-már az építkezésben részt vevők „zaklatásáig” fajult, de egy biztos: semmiképpen sem vitte előrébb a vasútvillamos ügyét.

Az évszázados beruházás: „szándékos károkozás”

Fejes Péter, a csoport egyik megálmodója – ma Márki-Zay MMM–Tiszta Vásárhelyért frakciójának önkormányzati képviselője egy 2019. júliusi videóban például arról beszélt, azért akarják – beismerten nyomásgyakorlási szándékkal(!) – „dokumentálni” az építkezést, mert az sok bosszúságot okoz a vásárhelyieknek, akiket márpedig nem nézhetnek „birkának”. Nehezményezte, hogy a szakemberek szerint a polgármesterhez közelálló úgynevezett „nézelődők” „civilként” nem értenek a kivitelezés technológiájához. Egészen odáig merészkedett a beruházás savazásában, hogy kinyilatkoztatta: „azt gondoljuk, hogy ez talán szándékos károkozás, vagy szándékosan csinálják ezt a káoszt”.

A tram-train ellen hergelő Facebook-csoport – koprodukcióban a polgármesterhez szintén ezer szálon kötődő, részben családtagjai, munkatársai által is szerkesztett gyűlöletoldallal – a 2019-es önkormányzati választás előtt szintén megjelentetett egy a beruházás ellen uszító videót. Ebben Fejes többek között azért sápítozik, mert „nem tud róla”, hogy annak idején bárki megkérdezte volna a vásárhelyieket, akarják-e ezt a beruházást. (Értsd: senki se kérte…) Márki-Zay emberének a vásárhelyiek életminőségét új szintre emelő fejlesztés kapcsán csak a „borzasztó kálvária” jut eszébe, „az a kínlódás, az a lassúság, az a trehányság, az a széjjelség, amit most végig kell szenvednünk”.

Na de miért nem locsolják a betont?

Ez a felvétel már elvezet minket a 2019. decemberi tram-train-gyalázó „közmeghallgatáshoz”, ahol a polgármester és „lesifotós” hívei olyan épületes kritikákkal ócsárolták a projektet, mint hogy miért nem locsolják a betont, miért vannak abban munka közben repedezések, miért lesz parkoló, ahol eddig is parkoló volt, miért nem lesz gyalogátkelő, ahol eddig se volt… A jól megkonstruált politikai cirkuszban a résztvevők jó része azt igyekezett bizonyítani, hogy a vezető mérnököknél jobban ért az építkezés szakmai részleteihez – naná, hogy sikertelenül… A tram-train-ellenes hergelés persze nem állt meg, 2020 novemberében – ezúttal a veszélyhelyzet miatt „online lakossági fórumon” – is nekiestek Márki-Zayék a korszakalkotó projektnek. A városvezető kórusa – Fejes Péter vezényletével – megint a vasútvillamos kivitelezését rugdosta, a – még át nem adott! – beruházás kapcsán olyan fajsúlyos problémák miatt zúgolódtak, mint például a túl éles kövek, hiányzó szegélyek vagy figyelmeztető táblák vagy a – szerintük – kevés fa… (Miközben valójában kizöldíti a várost a tram-train: a végleges növénytelepítési, vagyis zöldtervek szerint összesen 464 fát telepítenek Hódmezővásárhelyen 13 ezer cserje és évelő növény mellett…)

Butaságok, melyek az egész várost égetik

Lázár János kormánybiztos ennek kapcsán nem véletlenül hívta fel a figyelmet: mindig vannak, akik valamilyen okból szemben állnak a fejlődéssel, de majd évek múlva ők is rájönnek az új tömegközlekedési eszköz fontosságára. „Amikor az 1800-as évek elején Angliában elindult a vasút, akkor egy orvos-tudós csoport azt állította, hogy aki erre felül, az egy órán belül meghal” – utalt a kritikák komolyságára a képviselő, hangsúlyozva: aki ellenzi a tram-train megépítését, az téved a város jövőjével kapcsolatban.

„Úgy tűnik, a vásárhelyiek egy része nem ismeri föl a jól felfogott érdekeit. Sajnos nincs mit csodálkozni ezen, mert akadnak olyan politikusok, akik folyamatosan uszítanak a beruházás ellen. Annak ellenére, hogy Magyarország legizgalmasabb közlekedési projektjéről beszélünk. […] Egyetlen racionális érvet nem hallottam még, miért ne lenne ez jó a városnak. A gyűlölködők száját rengeteg butaság és tájékozatlanság hagyja el, amivel magukról állítanak ki szegénységi bizonyítványt, és égetik a várost az egész ország előtt. Ez nem tesz jót a közösségnek. Ma Hódmezővásárhely egy tekintélyét vesztett várossá vált az országban, amihez nagymértékben hozzájárul a vasútvillamos elleni gyűlöletkeltés és uszítás” – szögezte le Lázár egy portálunknak adott nagyinterjúban.

Márki-Zay és hívei egyébként szóhasználatukban is igyekeztek folyamatosan gúnyolni a vasútvillamost. Korábban „rémtrénként” emlegették, újabban pedig a polgármester cinikusan a „vasvilla” nevet akarja ráaggatni. Jellemző amúgy, hogy ezt az ötletet is úgy „lopta” egyik ismert támogatójától, nem a saját agyszüleménye.

Nézd már, ott száguld az Imrus!

Az utóbbi napokban viszont – ahogy egyre közelebb kerülünk a projekt átadásához – sajátos pálfordulás körvonalazódik a tram-train-ekézők közösségében. Az a kör, mely három éve folytat szisztematikus lejáratókampányt a vasútvillamos ellen, most álszent módon ünneplést próbál szervezni a hamarosan a városba érkező járműveknek „fogadjuk őket barátsággal” jeligével.

Sőt, mi több, úgy gondolják, vehetik a bátorságot, hogy a permanens gyalázkodást követően ők adjanak úgymond nevet a szerelvényeknek. A Fejes Péter képviselő ismert aktivista felesége által vezérelt netes ötletbörze színvonalát jellemzi, hogy IMRUS-nak vagy KATÁ-nak keresztelnék el a vasútvillamosokat (a város nagy szülötteiről, híres embereiről, például Antal Imre vagy Gombos Katalin után). Képzeljük csak el, ha ehhez csatlakozva önjelölt szegedi megmondóemberek meg városuk díszpolgárok után mondjuk OTTÓ-nak (Trogmayer), JÓSKÁ-nak (Gregor) vagy KÁLMI-nak (Gyimesi) akarnák hívni az ultramodern szerelvényeket. Vásárhelyen az Imrust, Szegeden a Kálmit várnák a megállókban? Szép, új világ, 2021?

Akkor…

Nem felejtjük: Márki-Zayék három éve támadják és gyalázzák a tram-traint!

…és most

Nem felejtjük: Márki-Zayék három éve támadják és gyalázzák a tram-traint! 1

A tükör nem hazudik

Fogadókapu, giccsparádé, pálfordulás ide vagy oda: a Márki-Zay-kör hároméves uszítását és gyalázkodását nem lehet és nem is szabad elfelejteni, amikor Vásárhely majd ténylegesen gazdagabb lesz a tram-trainnel. Ahogy korábban leszögeztük: a balliberális polgármester politikát, politikai terméket csinált a tram-trainből, hogy politikai tőkét kovácsolhasson belőle – ami a politikai percemberek szokása és jellemzője, nem a felelős és nagy formátumú vezetőké. A nap végén majd neki kell a tükörbe néznie, és elszámolnia lelkiismeretével, illetve a felelősséggel, miért kellett a fejlődés ellen ágálni, miért kellett a közös sikert és örömöt elrontani. Avagy miért kellett a tram-trainből politikát csinálni…