The roncsderbi must go on – avagy miért nem kaptak engedélyt Jovány Gyula buszai?

Márki-Zay súlyos tízmilliókból fenntartott lakájmédiája és Jovány Gyula vállalkozó a hatóságokat hibáztatja, de nem eszik olyan forrón a kását. Információink szerint ez esetben is igaz a mondás: más szemében a szálkát, a sajátjukban a gerendát sem veszik észre. Úgy tudjuk, a Jovány által honosítani akart buszokat igencsak csapnivaló műszaki állapotuk miatt pattintották le az illetékesek; no meg a kérelmek sem voltak teljesen rendben…
Ahogy arról beszámoltunk, hétfőtől csúcsra jár a káosz a vásárhelyi buszközlekedésben. Mögcsinálták – a jelek szerint egyszerre két szolgáltató is elindul majd járataival, illetve számláz majd az amúgy is bevallottan nehéz anyagi helyzetben lévő önkormányzatnak. Márciustól ugyanis életbe lép a Jovány Gyula vállalkozó által „újragondolt” szolgáltatás a Márki-Zayék november-decemberi pályázatán nyertes Jovány Gyula vállalkozó üzemetetésében, ugyanakkor az eddigi szolgáltató, a Volánbusz Zrt. is bejelentette, érvényesnek és élőnek tekinti a várossal 2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig szóló szerződését, ezzel szemben jogellenesnek és jogszerűtlennek a tavalyi pályázatot, ily módon természetesen nem áll le. Hétfőtől tehát szinte több busz lesz majd Vásárhelyen, és közlekedik majd erre-arra, mint ahány utas – hívták fel a figyelmet a közösségi médiában a helyi lakosok.
„Tisztességes hasznát” siratja Jovány
Az ügy másik érdekes szála, hogy a napokban Márki-Zay Péter az adófizetők súlyos tízmillióiból fenntartott propagandamédiája Jovánnyal közösen összehangolt támadást indított a hatóságok ellen, mondván: a vállalkozó buszai – de legalábbis azok közül kettő – „hatósági hiba” miatt nem kapták meg időben a szükséges engedélyeket, új műszaki vizsgát kell majd tenniük, ezért gyorsan drágán (sic!) Budapestről kellett buszokat bérelni, ezekkel helyettesítve a kiesett járműveket, minek következtében – panaszkodott Jovány – csökken „a tisztességes haszna”.
De mi is történt itt valójában? Milyen buszokat akart engedélyeztetni, honosítani a Jovány Busz Kft.? És tényleg az a csúnya, gonosz hatóság a hibás, mely szívatja az egyszeri vállalkozót, netán-netán bünteti Hódmezővásárhely városát? No, nem eszik ám olyan forrón a kását! Mutatjuk, hol van a kutya elásva!
Hipergyors beszerzés, sűrű kussolás
Tavaly év végén már beszámoltunk a roppant különös és izgalmas beszerezésről, mely valamilyen hiperfurcsa módon elkerülte a „függetlenobjektív” országos média figyelmét, azaz sem az RTL Klub, sem az Átlátszó nem kopogtatott Vásárhelyen. Pedig jól tette volna, mert Guiness-rekordot érő csúcssebességgel intézte külföldről (!) a buszvásárlást Jovány Gyula, ahogy Márki-Zay Péter kihirdette, hogy cége „megnyerte” az önkormányzat új helyi tömegközlekedési pályázatát. December 16-án hangzott el az erről szóló döntés, és láss csodát, (négy munkanappal és egy hétvégével később) 22-én már megjelent a hír a városházi propisajtóban, hogy megérkeztek Hódmezővásárhelyre külföldről (!) az új helyijáratos buszok, melyeket márciustól csatasorba akar állítani a Jovány Busz Kft.
A színes-szagos, önfényező „BBC-sztenderd” önkormányzati sajtóbeszámolók szerint 4 darab használt Volkswagen típusú busz gördült be Hollandiából és Belgiumból, melyeket az ezek szerint példátlan gyorsasággal dolgozó vállalkozó már fel is matricázott a városi színekre, a város logójával. A helyi sajtóban és a közösségi médiában – a buszokról, azok rendszámáról készült fotók alapján – találgatás indult meg, pontosan honnan, milyen járműveket és hogyan vásárolhatott meg a cég. Hogy tisztázzuk ezeket a kérdéseket, a Promenad.hu még december végén (!) több kérdést intézett a Jovány Busz Kft.-hez, ám az adófizetők pénzén hétfőtől szolgáltató vállalkozó azóta sem válaszolt ezekre, így álláspontján nem tudjuk közölni a vásárhelyi olvasókkal. Pedig kíváncsiak lettünk volna és lennénk például arra: pontosan mikor és honnan rendelte meg a Jovány Busz Kft. azokat a buszokat, melyek közül 4 megérkezett Hódmezővásárhelyre; mikor írták alá az ezekkel kapcsolatos megrendelést, illetve szerződéseket, mikor történt a buszok szállítása, mikor futottak be Vásárhelyre, mikor, hogyan, honnan, mennyiért szerezte be a cég az érintett buszokat, s hogyan áll azok honosítása, engedélyeztetése?
Jovány Gyula sajnos hallgatásba burkolózott, nem reagált megkeresésünkre. Ahogy utaltunk rá, a napokban viszont a Márki-Zay-lakájmédiával közösen támadásba ment át, és a hatóságokat hibáztatta azért, hogy bizonyos buszai nem kapták meg a szükséges engedélyeket, vagyis nem használhatja azokat március 1-jétől a vásárhelyi tömegközlekedésben.
Zöld Vásárhely „csotrogányokkal”?
Nos, a Promenad.hu információi szerint korántsem az illetékes szerv(ek) sara, hogy elbuktak a Jovány-buszok. Úgy tudjuk, általánosságban véve elég rossz műszaki állapot jellemezte a honosításra benyújtott járműveket. Forrásaink szerint az eljárások során számos súlyos hibát tártak fel azok műszaki állapotát illetően, úgy mint: erős motorolajfolyás, tömítetlen, szakszerűtlen kipufogórendszer-javítás (komplett kipufogódob hiánya), fékrendszerhiba, elektromos berendezések szakszerűtlen szerelése, merev fékcsövek helytelen szerelése, utasbiztonsági rendszerek működési hibái, valamint nem megfelelő jármű-lefékezettség… Aligha ezt képzeli el az egyszeri vásárhelyi polgár és utas, ha Zöld Vásárhelyről álmodozik, ugye?
Portálunk információi szerint egyébként a Jovány Busz Kft. az érintett szakhatóság (ami minden bizonnyal a megyei kormányhivatal közlekedési és útügyi osztálya) négy járműre kezdeményezett honosítási eljárást (valószínűleg az a négy busz lehet az érintett, melyeket a decemberi sajtóhírek szerint külföldről vásárolt meg a vállalkozás). Az első jármű esetében – úgy tudjuk – végül visszavonták a kérelmet, mivel a forgalmi engedélyhez képest a beütött alvázszám eltért (bár a külföldi forgalmi rendszám és regisztrációs matrica egyezett). Egy második jármű esetében – értesültünk – olyan súlyos környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági problémák merültek fel a honosítási eljárás során, hogy szintén először visszavonták a kérelmet. Később erre a buszra egyedi forgalomba helyezési engedélyezés és forgalomba helyezés előtti vizsgálatot kérelmeztek, annak során azonban 11 tételes hibajegyzék kiállításával alkalmatlan minősítést kapott. Egy újbóli, harmadik nekifutásra a forgalomba helyezés előtti vizsgálaton megint csak azt tudták megállapítani a szakemberek, hogy az előző alkalommal feltárt hibák jelentős részének javításra nem történt meg, ezért ismételten alkalmatlan minősítést kellett adniuk.
Ami a harmadik és a negyedik honosítani szándékozott buszt illeti, azok esetében – forrásaink szerint – nem tártak fel az uniós minősítési hibajegyzékben veszélyes hibának minősülő műszaki problémát, vagyis a kiadott minősítések szerint ezek a járművek közúti közlekedésre alkalmasak, de (és itt jön a csavar!) menetrend szerinti vagy közforgalmú személyszállításra nem használhatóak. Ugyanis – állítják forrásaink – a fent említett eljárások egyikében sem kérelmezte a vállalkozás a menetrend szerinti vagy közforgalmú személyszállítás megállapításához szükséges (műszaki) vizsgálatokat a buszokra, melyek pedig elengedhetetlen feltételei lennének annak, hogy „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítést kaphassanak a hatóságoktól.
Jovány és Márki-Zayék tehát hiába alkalmazzák a balliberális városvezetőtől három éve megszokott taktikát, és mutogatnak másra: ahogy mondani szokás, a hiba bizony a jelek szerint az ő készülékükben van…
Fotók: Facebook/Polgármesteri Hivatal gyorshírszolgálata