quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

Miért kellett privatizálni a vásárhelyi buszközlekedést?

2021. március 01.

A kezdés gyengére sikerült. Úgy tűnik, a lakosok nem járnak jól az átalakítással. Már csak az a kérdés, akkor kinek érte és éri meg az átszervezés. És az is felmerül, vajon mi mindent privatizálhat Vásárhelyen a balliberális oldal?

Őskáosz Hódmezővásárhelyen: mint beszámoltunk róla, hétfőn hajnalban egyszerre indultak el a Jovány Busz és a Volánbusz járatai is a városban. Már a kezdéskor kiderült, hogy az eddigi szolgáltató, a számos településen sikeresen működő állami társaság pontosabb, kiszámíthatóbb, gyorsabb és megbízhatóbb. A Jovány-féle tájékoztatás (a táblák kihelyezésétől kezdve) bakiparádéba fulladt, a buszait alig utazott valaki (az egyiken konkrétan csak a kollégánk, egy másikon meg a polgármester és sleppje, no meg egy néni, akinek láthatóan nem jött be az új útvonal, amit meg is mondott a „nagyuraknak”), és akik felszálltak, fűtés hiányában azok is dideregtek (ezt munkatársunk két buszon is tapasztalta).

Többször megírtuk: a városvezetés bénázása miatt egyszerre két szolgáltató is fut a mai naptól Vásárhelyen járataival, illetve számláz majd az amúgy is bevallottan nehéz anyagi helyzetben lévő önkormányzatnak. Márciustól ugyanis életbe lépett a Jovány Gyula vállalkozó által „újragondolt” szolgáltatás a Márki-Zayék november-decemberi pályázatán nyertes Jovány Gyula vállalkozó üzemetetésében (ez nemcsak furcsán hangzik, de bűzlik is: a Fidesz-KDNP korrupció gyanújával feljelentést tett). Ugyanakkor az eddigi szolgáltató, a Volánbusz Zrt. is bejelentette, érvényesnek és élőnek tekinti a várossal 2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig szóló szerződését, ezzel szemben jogellenesnek és jogszerűtlennek a tavalyi pályázatot, ily módon természetesen nem állt le – a városra pereskedés várhat!

Ennél is izgalmasabb és messzebbre vezet az a felvetés: miért kellett egyáltalán privatizálni a vásárhelyi buszközlekedést? Miért lehetett Márki-Zayék számára annyira fontos és sürgős, hogy (mint mostanra kiderül: 96 millió forintért) magánkézbe szervezzék ki az eddig hatékonyan és a helyiek megelégedésére működő Volánbusz-szolgáltatást? Az állami társaság (és jogelődje) évek, évtizedek óta számos városban üzemelteti a helyi buszközlekedést, nagy szakértelemmel, rutinnal, tapasztalattal, kiváló szakembergárdával, jó sofőrökkel, modern járműparkkal, hosszú idők alatt kiérlelt és összecsiszolt menetrendek alapján. Vajon miért kellett azt felrúgni, és helyzetbe hozni egy magánszereplőt, esetünkben Jovány Gyulát és cégét?

Abban biztosak lehetünk, hogy a közvagyonnal, köztulajdonnal közszolgáltatást nyújtó állami cégnél sokkal világosabb és egyértelműbb normák és szabályok alapján működik a rendszer, például ha reagálni kell a megrendelő és/vagy az utasok panaszaira, észrevételeire. Azzal, hogy a vásárhelyi balliberális vezetés privatizálta a szolgáltatást, utat nyitott a káosz és az átláthatatlanság felé, az átlag vásárhelyi utas meg csak kapkodhatja a fejét, és nézegethet, ha nem azt kapja a pénzéért, amit (el)várt. (Hiszen tegyük hozzá, a buszközlekedés teljesen nem ingyenes, ki kell váltani és fizetni érte legalább a városkártyát, vagy ki kell fizetni a jegy árát…)

Mindenesetre Márki-Zayék ezen húzása előrevetíti, mire készülhet a magyar ellenzék, ha országos hatalomra jut 2022-ben, vagy adott esetben később más városok vezetését is megszerzi. A jelek szerint a balliberális politikai oldal szeme előtt a privatizáció lebeg, máris azon agyalnak és mesterkednek, mi mindent lehet magánkézbe kiszervezni, privatizálni – akár országosan, akár Vásárhelyen. Hiszen ne legyünk naivak, városunkban is bőven akadhat még olyan terület, szolgáltatás/vagyon, amit privatizálhatnak, ha ez a cél és a szándék.

Innentől kezdve pedig már csak egy kérdés marad: ki jár jól a magánosítással, a kiszervezéssel? Mert ahogy a helyi buszközlekedés átszervezésének, újragondolásának első napja mutatja, a vásárhelyiek biztosan nem…

Fotó: Facebook/Polgármesteri Hivatal gyorshírszolgálata