quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 27. szerda
  -  Gáspár
Promenad.hu archívum

A körtöltés múltja

2021. március 21.

“1879. június 4-én kezdték el és 1880. nyár elejére már nagyrészt fel is építették a városi Körtöltésügyi Bizottság 1879–1881-es iratai alapján a Bocskai utcától a Tarján végig tartó gyalogos és kocsilejárókkal áttört, téglából épített árvízvédelmi körfalat” – tette közzé a Tornyai János Múzeum a Facebookon.

Sajnos a korabeli írott források igen szűkszavúak, kevés pontos adatot adnak az átjárók akkori nevéről, méreteiről, kiterjedéséről. Az 1879‒1888 között készült Hódmezővásárhely város belterületi térképei és Körtöltésügyi jegyzőkönyvek alapján kezdetben valószínűleg 3 kocsilejárót alakítottak ki az akkori nevén Szegedi utcza (ma Városház utca, Hősök kapuja), Iskola utcza (ma Szőnyi utca-Bethlen Gábor kapu), Zrínyi utcza (ma Kaszap utca, Nagy Imre kapu) területén. A Szentkirályi utca kapulejárója az 1883-as belterületi térképen még gyalogos lejáróként van ábrázolva. A jegyzőkönyvek egy helyen utalnak rá, hogy kezdetben igen szűkre szabták a lejárók szélességét, hogy esetleges árvíz idején könnyedén le tudják zárni azokat, de később a forgalom megnövekedésével fokozatosan kiszélesítették őket. A levéltárban példának okáért az 1883-ban elkészített belterületi térképen feltüntették a déli körfalat és az átjárókat is, ezek alapján feltételezzük, hogy a kocsilejárók az 1880-as évek végéig, nem lehettek 3‒4 m-nél szélesebbek.

A ma már 17 m széles Szőnyi utca kocsilejárója esetében 2019 őszén a tram-train villamos vasút nyomvonalának kialakítása során végzett régészeti megfigyelés közben, a közút viszonylagos közepén egy négyzetes alapterületű –valószínűleg pillér alapot, a déli oldalán a téglafal egy részét és két oldalán egy-egy pillércsonkot figyeltünk meg a 3,5 m széles nyomvonal árkában 0,8–1,2 m mélyen. Feltételezzük, hogy az 1879–1881 között kialakított eredeti szélességű átjáró egyik részét találtuk meg. Mivel azonban csak a nyomvonal szélességében kutathattunk ezért ezek egyelőre csak feltételezések maradnak, a további levéltári kutatások befejezéséig. A méréseink szerint a talált falmaradványok iránya, méretei teljességgel megegyeznek a körfal tornyos, lámpatesttel ellátott pilléreinek, falazatának és támpilléreinek méreteivel.

A szóbeli segítségért és adatokért köszönet Borus Gábor helytörténésznek és Benkő Lászlónak.