A körtöltés múltja

“1879. június 4-én kezdték el és 1880. nyár elejére már nagyrészt fel is építették a városi Körtöltésügyi Bizottság 1879–1881-es iratai alapján a Bocskai utcától a Tarján végig tartó gyalogos és kocsilejárókkal áttört, téglából épített árvízvédelmi körfalat” – tette közzé a Tornyai János Múzeum a Facebookon.
Sajnos a korabeli írott források igen szűkszavúak, kevés pontos adatot adnak az átjárók akkori nevéről, méreteiről, kiterjedéséről. Az 1879‒1888 között készült Hódmezővásárhely város belterületi térképei és Körtöltésügyi jegyzőkönyvek alapján kezdetben valószínűleg 3 kocsilejárót alakítottak ki az akkori nevén Szegedi utcza (ma Városház utca, Hősök kapuja), Iskola utcza (ma Szőnyi utca-Bethlen Gábor kapu), Zrínyi utcza (ma Kaszap utca, Nagy Imre kapu) területén. A Szentkirályi utca kapulejárója az 1883-as belterületi térképen még gyalogos lejáróként van ábrázolva. A jegyzőkönyvek egy helyen utalnak rá, hogy kezdetben igen szűkre szabták a lejárók szélességét, hogy esetleges árvíz idején könnyedén le tudják zárni azokat, de később a forgalom megnövekedésével fokozatosan kiszélesítették őket. A levéltárban példának okáért az 1883-ban elkészített belterületi térképen feltüntették a déli körfalat és az átjárókat is, ezek alapján feltételezzük, hogy a kocsilejárók az 1880-as évek végéig, nem lehettek 3‒4 m-nél szélesebbek.
A ma már 17 m széles Szőnyi utca kocsilejárója esetében 2019 őszén a tram-train villamos vasút nyomvonalának kialakítása során végzett régészeti megfigyelés közben, a közút viszonylagos közepén egy négyzetes alapterületű –valószínűleg pillér alapot, a déli oldalán a téglafal egy részét és két oldalán egy-egy pillércsonkot figyeltünk meg a 3,5 m széles nyomvonal árkában 0,8–1,2 m mélyen. Feltételezzük, hogy az 1879–1881 között kialakított eredeti szélességű átjáró egyik részét találtuk meg. Mivel azonban csak a nyomvonal szélességében kutathattunk ezért ezek egyelőre csak feltételezések maradnak, a további levéltári kutatások befejezéséig. A méréseink szerint a talált falmaradványok iránya, méretei teljességgel megegyeznek a körfal tornyos, lámpatesttel ellátott pilléreinek, falazatának és támpilléreinek méreteivel.
A szóbeli segítségért és adatokért köszönet Borus Gábor helytörténésznek és Benkő Lászlónak.