Egy kis összegzés: ennyi minden épült Vásárhelyen a Tram-train által

Manapság szinte a Vásárhelyen élőknek már fel sem tűnik, hogy az elmúlt években mennyire megváltozott a városkép és a közlekedési rendszer a településen a Tram-train beruházás miatt. Cikkünkben összeszedtük a legfőbb tudnivalókat, amik a mintegy 80 milliárd forintos projekthez kötődnek.
Hódmezővásárhelyen 2017 végén kezdődött meg a Tram-train kivitelezése. Ennek során 1,8 milliárd forintnyi gáz-, víz-, szennyvíz, hírközlési- és egyéb elektromos vezetékek, kábelek újultak meg a 3850 méter hosszú vásárhelyi nyomvonalon. A Nagyállomástól a Népkerti vasútállomásig tart a közel 4 kilométeres vágány, ami mentén összesen 6 megállót alakítottak ki (Nagyállomás, Kálvin tér, Kossuth tér, Hősök tere, Strandfürdő, Népkerti állomás). A fel- és leszállóhelyeken tájékoztató rendszerek segítik az utasok boldogulását, valamint kényelmes, korszerű körülmények között várhatjuk a szerelvényeket.
A projekt által a városban 2400 négyzetméter járda, 28 ezer négyzetméter út és 2600 négyzetméter kerékpárút újult meg. A munkálatok során összesen 110 fát vágtak ki, amik helyett 460 újat ültetnek, valamint 13 ezer cserjét telepítenek. A Szőnyi utcán a városfal is megújult.
P+R parkoló a Népkertnél 50, a Nagyállomásnál 44 létesült, míg a teljes nyomvonalon 900 kerékpártárolót alakítottak ki.
Új körforgalmakat is hozott a beruházás: a Bajcsy-Zsilinszky-Kistópart-Hódtó, az Andrássy-Petőfi-Bocskai, valamint az Andrássy-Szent Antal utcák kereszteződésében épültek új közlekedési csomópontok. Emellett három helyen jelzőlámpás rendszer irányítja a forgalmat: az Ady Endre utca-47-es főút és az Ady Endre utca-Bartók Béla utca kereszteződésekben, illetve az Emlékpontnál.
Ejtsünk néhány szót a szerelvényekről is: 37 méter hosszúak és 71 tonna súlyúak. 216 férőhellyel rendelkeznek, kerékpárt is lehet szállítani rajtuk, akadálymentesek és alacsonypadlósak, ezért mozgássérültek is utazhatnak rajtuk. Városban 50 km/h sebességgel, városon kívül 100 km/h-val közlekednek majd.
Az első, Vásárhely 1-es névre hallgató Tram-train már Vásárhelyen is bemutatkozott, és hamarosan megkezdi a próbaüzemet a településen. A napokban pedig a Vásárhely 2-es is megérkezett Valenciából Szentesre, ahol összeszerelik, majd szintén megkezdi a vonali próbákat. Összesen 12 szerelvény lesz, amiből idén 8-at láthatunk. A Lázár János által irányított projekt célja, hogy ősszel meginduljon a Tram-train Vásárhely és Szeged között, ezzel is jobbá téve minden vásárhelyi család életét és megemelve a város társadalmi jólétét.
Lázár János ennek kapcsán nemrég úgy fogalmazott: „nem volt könnyű meggyőzni a két város közösségét, hogy ez az eszköz mindenki számára előnyt és új életet jelent, de most már örömmel jelenthetem, hogy a vásárhelyiek megfogták az Isten lábát és megkötötték az évszázad üzletét. Egy 80 milliárd forintos beruházással gazdagodnak, ami egyetlen forintjukba sem került, mert a forrást az Európai Unió és a Magyar Kormány biztosította”.