Októberben már nyolc tram-train szerelvényünk lesz

Jelenleg három tram-train futja a próbaköröket Magyarországon, októberben pedig már a nyolcadik is megérkezik – hangzott el a Rádió 7 szerdai Közös nevezőjében. A vendégek Kanda Imre főmérnök és Mucsi László projekttanácsadó voltak.
Kanda Imre elmondta, a beruházás keretében Szegeden és Vásárhelyen is építenek járműtelepet a tram-train kocsik számára. A szegedi vázszerkezete elkészült, már a tető építése zajlik, illetve megkezdték a belsőaknás vágányoknál a talaj előkészítését. – A föld alatt boltozott, téglával kirakott alagútrendszerszerűséget találtak, ennek régészeti felmérése folyamatban van. Az ütemtervet egyelőre ez nem befolyásolja – ismertette a főmérnök, hozzátéve, a járművek karbantartására kialakítandó csarnok kivitelezésének határideje jövő év tavasza.
A vásárhelyi telepnél elindult a közbeszerzési eljárás, a tervezők pályázatait, ajánlatait várják. – Ez nyolc szerelvény tárolására, illetve napi karbantartására, takarítására lesz alkalmas. Minden hajnalban innen indulnak majd a járművek a városból – magyarázta a tanácsadó.
Összesen negyven olyan sofőr lesz, akik vezethetik majd a tram-traint. A képzést tíz fős csoportokban végzik, a jelentkezők mindegyike rendelkezik nagyvasúti jogosítvánnyal. A képzés során megszerzik a városi villamosvezetői képesítést is. Az első csoport már levizsgázott és ők vezetik a már itt lévő vasútvillamosokat. A jövő héten további tíz személy teszi le a vizsgát, majd júniusban a harmadik turnus következik. A negyedik csoport is megkezdte tanulmányait – hangzott el a Közös Nevezőben. A képzés országos minta, ugyanis mivel még sehol nem közlekedik tram-train, így efféle oktatásra sem került sor.
Kanda Imre kifejtette, a negyedik tram-train május végén, az ötödik június végén, a hatodik júliusban, a hetedik szeptemberben és a nyolcadik októberben érkezik meg Magyarországra. Jövőre további négy szerelvény várható. A menetrendet jelenleg is készítik a szakemberek, a tervek szerint 5-6 szerelvénnyel, ritkább járatokkal már elindulhat az utasforgalom a teljes flotta bevetéséig.
Mucsi László érdekességként megjegyezte: az Ady Endre-Nagy András János utcák kereszteződésében olyan lámpás csomópontot alakítottak ki, amire hazánkban korábban nem volt példa. Ennek oka, hogy a lámpákat a közúti, a nagyvasúti és a villamos szoftverek, berendezések is befolyásolják, hogy a tram-trainnek a megfelelő ütemben elsőbbséget biztosítsanak.