Lázár János: az én munkám nem a rövid távú sikerek dossziéja

Nem politikai ciklusokban gondolkodik az építési és közlekedési miniszter, hanem a valódi munka érdekli, az hogy „egy romhalmazból valami jót alkosson”. Lázár János erről az év végi, Youtube-csatornáján közzétett interjújában nyilatkozott. Mint elmondta: a minisztériumával 2025-ben olyan dolgokat lép meg, amiket korábban nem lépett meg senki.
A mintegy háromnegyed órás beszélgetés elején Lázár János ismét leszögezte, hogy 2026-ban már nem indul országgyűlési képviselői mandátumért a vásárhelyi-makói körzetben, és nyitott kérdés, hogy Orbán Viktornak dolgozik-e a következő ciklusban, ezért egyáltalán nem lehet azt mondani rá, hogy a miniszteri pozícióját pártpolitikai építkezésre, hatalmi célokra használná fel.
Hosszútávfutóként kell gondolkodni
Lázár Jánosnak 2022 óta miniszterként forráshiány miatt számos építkezést le kellett állítania. A tárcavezető úgy fogalmazott: először le kellett zárnia régi, nyitott dossziékat, azonban nincs benne az elégedetlenség, vagy sikertelenség érzete, mert újakat nyitott, és 6 ezer milliárd forint értékben zajlanak beruházások azokban az években, amikor alig vannak beruházások. – Ez nem a rövid távú sikerek dossziéja, idő, mire beérik a siker – mutatott rá a politikus, aki szerint ezekben a kérdésekben hosszútávfutóként kell gondolkozni.
A sokak által kritizált tömegközlekedés kapcsán hangsúlyozta,
2 év alatt már azzal bárkinél többet tett az utóbbi 14 évben a közlekedésért, hogy bevezettette az olcsó tarifareformot, vagyis az ország- és vármegyebérleteket.
Ennek eredményeként soha annyian nem használták a tömegközlekedést, mint most.
Az utasok játszótere
Kifejtette, azzal, hogy a MÁV-Volán csoport vállalati rendszerét teljesen átalakítja, már nem egy szűk szakmai érdekcsoport játszótere lesz a tömegközlekedés, hanem minden utasé. Lázár János szerint el kell érni, hogy a tömegközlekedés állami monopólium helyett szolgáltatás legyen, ezért az államnak szolgáltatóként kell fellépnie.
El kell érni, hogy ha egy pályaudvaron koszos a mosdó, arról az utas az államnak küldjön be fényképet, és mi válaszolunk rá. Azt is el kell érni, hogy ha késik a vonat, az utas kapjon vissza pénzt a jegy árából
– sorolt fel példákat a miniszter.
Szó esett az ötpontos közlekedési akciótervről, illetve arról is, hogy a minisztérium 2025-ben olyan dolgokat lép meg, amiket korábban még nem lépett meg senki. A komoly változásokról januárban számol be Lázár János, az átalakítások már a nyári utazási csúcsdömpingben észrevehetők lesznek.
Nem elég megépíteni, fenn is kell tartani
– A beruházások terén már semmi szükség nincs kapkodásra, az ország egy fejlettségi szintet már elért. A meglévő épületeket, intézményeket kell jobban működtetni – jelentette ki Lázár János. Véleménye szerint nem elég valamit megépíteni, hanem fenn is kell tudni tartani. Takarékosabb, jobban átgondolt beruházásokra van szükség, ezt tudatosítani kell a saját politikai közösségében is.
A tárcavezető azt is elmondta, hogy az építkezések terén nem politikai ciklusokban gondolkodik. Erre kiváló példa az algyői Tisza-híd négysávosítása, ami két ciklus alatt készül el, vagy a Vásárhely-Szeged közötti tram-train, ami mintegy másfél évtized munkája volt.
Pozíciók helyett munka
Lázár János közölte: kinőtt már abból, hogy a hatalmi pozíciók érdekeljék. Most sem az foglalkoztatja, hogy miniszterként egy jó és kész ágazatot felügyeljen, hanem azt tartja igazi feladatnak, hogy „egy romhalmazból valami jót alkosson”. Ilyen a jelenlegi tárcája, amiből státuszszimbólumok helyett szeretné a lehető legtöbbet kihozni.
Végül megemlítette, jövőre lesz 50 éves, ezért reményei szerint sok aktív éve van még, és el tudja magát képzelni a politikában és azon kívül is.
Nem aggódom, az eddig megszerzett tudomásom máshol is tudom hasznosítani. Számomra a munka a legfontosabb, semmiféle hiányérzetem nem lesz, ha 2026 után esetleg nem leszek a politikában
– összegzett Lázár János.
A teljes interjú: