quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Kiemelt

Lázár János: társadalmi konzultáció indulhat az új KRESZ-ről

2024. november 12.

Jövőre fogadhatja el a kormány az új KRESZ-t, és 2026-tól léphetnek életbe az új szabályok – közölte az építési és közlekedési miniszter kedden, miután meghallgatta az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága.

A politikust a meghallgatás után több mint negyed órán át kérdezgették újságírók különböző ügyekben. Az új KRESZ kapcsán elmondta, száz szakértőre bízták, hogy módosításokat tegyenek, amiket jövőre fogadhatnak el és 2026-tól léphetnek hatályba. Ehhez megnézték az összes európai szabályt, mivel az utóbbi években több ember és a korábbinál jóval többféle járművel közlekednek az utakon.

2025 elején egy széleskörű társadalmi konzultációt szeretnék indítani, hogy a KRESZ-szabályok, valamint a járművezetésre és az úthasználatra  vonatkozó szabályok hogyan változzanak

– jelentette ki a miniszter. Hozzátette, a kerékpárosok és a rolleresek eszközeit, védelmét külön figyelik.

Soha olyan sokan nem használták a tömegközlekedést, mint idén

Lázár János újságírói kérdésekre elmondta azt is, hogy évente 800 milliárd forintot szánnak a vasút működtetésére, vagyis nem működési, hanem fejlesztési finanszírozási probléma van. Utóbbit az Európai Beruházási Bank hiteléből, valamint a jelenleg blokkolt európai uniós forrásokból kell megoldani a hazai költségvetés mellett.

A politikus kifejtette, a társadalmi igényeknek megfelelően 2010 óta 5500 milliárd forintot költöttek a közúthálózat fejlesztésére, és 1400 milliárdot vasútra.

Európa-szerte elismerik, hogy az egyik legolcsóbbá tettük az utóbbi években a közösségi közlekedést, ezért használták 2024-ben soha annyian a tömegközlekedést, mint korábban

– jelentette ki Lázár János.  A politikus szerint ezért is hárult nagyobb figyelem a vasútra, mint korábban, míg régebben azon ment a vita, hogy érdemes-e üres járatokat működtetni az országban.

Lázár János szólt arról is, hogy 2025-ben és 26-ban használt vasúti járművek érkeznek külföldről az országba, mert az új járművek megrendelésre leghamarabb 30 hónapra készülnek el Európában.

Társadalmi igények miatt költöttek többet a közutakra

Az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának meghallgatásán Lázár János elmondta, Magyarországon jelenleg 3266 beruházás van folyamatban.

A politikus ismertette, jelenleg 6900 kilométer vasutat használnak személyforgalomra, amelyből mintegy 3350 kilométer sebességkorlátozott szakasz. A járműállomány átlagéletkora több mint a 40 év.

Lázár János a közúti közlekedésről kifejtette, 2010-ben 1273 kilométernyi gyorsforgalmi út volt Magyarországon, ez ma már ez több mint 1800 kilométer. 2014-ben tizennégy olyan megyei jogú város volt, amit kétszer két sávos úttal össze tudtak kötni, most huszonegy van, valamint  a 2010-es háromhoz képes ma már tíz autópálya éri el az országhatárt.