Márki-Zay Péternek nincs víziója Vásárhelyről

A polgármester az eskütétele után sokat beszélt, keveset mondott. Nem látszik, milyennek képzeli el a várost öt, tíz vagy tizenöt év múlva, s egy szót sem ejtett arról, hogyan kapcsolódhatna Hódmezővásárhely a dél-alföldi régió képét újrarajzoló gigantikus beruházáshoz.
Márki-Zay Péter harmadik alkalommal is letette a polgármesteri esküt. A városvezető ez alkalomból az új közgyűlés és a város nyilvánossága előtt ismertethette a következő időszakra vonatkozó terveit, elképzeléseit. Előadásából azonban ismét csak az derült ki: Márki-Zaynak nincs, pontosabban: továbbra sincs víziója, jövőképe arra vonatkozóan, hogy milyen irányba lehetne és kellene továbbvinni Hódmezővásárhely városát. Nincs sem ötlete, sem receptje azzal kapcsolatban, mitől lesz sikeres a településünk, hogyan tudná legalább csökkenteni a hátrányát azokhoz a regionális riválisaihoz képest, melyek az elmúlt években elhúztak mellette, s állva hagyták.
A polgármester lényegét tekintve mindent a klímaváltozás kérdéskörébe csomagolt, vízmegtartásról, zöldítésről, klimatizálásról értekezett. Tagadhatatlan, hogy fontos területről van szó, de önmagában ez mégis kevés ahhoz, hogy minden szempontból élhető legyen a város. Úgy tűnik, Márki-Zay az újabb ciklusában is bőséggel szórja majd a pénzt a díszkutakra és a belvárosi terek parkosítására, továbbra sincs viszont magyarázat arra az érthetetlen húzásra, hogy – nyilván politikai okokból – miért adott vissza a városvezetés közel félmilliárd forint forrást, s miért nem hajtotta végre három helyi általános iskola energetikai korszerűsítését, ha már a globális felmelegedés kedvezőtlen hatásai elleni küzdelmet tűzte zászlajára. A vásárhelyi diákok komfortérzete ennyire nem számít a torony alatt? De ha már torony, az is kiderült: Márki-Zay a következő években is folytatni akarja a polgármesteri hivatal épületének csinosítgatását, vagyis újabb százmilliók folyhatnak majd el a városháza felújítására, emellett pedig a csilivili díszkivilágításokra is rengeteg pénzt tervez elkölteni.
A legfájóbb hiány egyértelműen az volt, hogy az újraválasztott vezető egy szót sem ejtett arról, hogyan tervez életet lehelni a város gazdaságába, hogyan képzeli el a munkahelyteremtést, milyen beruházásokat szeretne ennek kapcsán megvalósítani. Lassan egy éve közismert: a szomszédos Szegeden gigantikus nagyprojekt indul, épül a BYD hatalmas elektromosautó-gyára, mely a piacvezető kínai cég európai központja lesz. A BYD-gyár mintegy 10 ezer főnek ad majd munkát, s vállalkozások százai, ezrei fognak hozzá kapcsolódni, vagyis a következő években várhatóan gombamód szaporodnak a vonzáskörzetében az újabb és újabb cégek. A Szeged környéki települések egymással versenyeznek azért, hogy kapcsolódhassanak az egész Dél-Alföld képét teljesen átformáló-újrarajzoló, több száz milliárd forintos óriásprojekthez, s élvezhessék annak előnyeit. A jelek szerint a hódmezővásárhelyi polgármestert mindez hidegen hagyja, hiszen egy szót sem szentelt a BYD-nak: nem látja vagy nem akarja észrevenni az abban rejlő, talán soha vissza nem térő lehetőségeket, miközben a szegedi autógyár nemcsak a munkahelyteremtő és gazdaságfejlesztő iparpolitika zászlóshajója, de egyúttal a zöld átállás szimbóluma is.
A városvezetőnek állítólag van 115 pontja, de nem látszik belőle, mitől lesz jobb Vásárhelynek és a vásárhelyieknek, hogyan lehetnek az itt élők a következő öt-tíz-tizenöt év nyertesei. Márki-Zay Péter megint sokat beszélt, de nagyon keveset mondott.