Márki-Zay építteti az utat Hódmezővásárhely és Batida között

Márki-Zay Péter arra kéri az építési tárcát, hogy újítsák meg ezt útszakaszt. Az uniós forrásokból tervezett fejlesztést már a vásárhelyi közgyűlés elé is terjesztette a városvezetés. A polgármester a város élhetőségének javulását várja az útfelújítástól.
Márki-Zay Péter kezdeményezésére újulhat meg a közeljövőben a Hódmezővásárhelytől Batidáig húzódó útszakasz. A vásárhelyi önkormányzat a TOP Plusz Program keretében, európai uniós források felhasználásával akarja megvalósítani a beruházást, melyben a polgármester konzorciumi partnernek kérte fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t. A tervezett fejlesztéshez az Építési és Közlekedési Minisztérium jóváhagyását várják, ezt követően készíti elő a város a támogatási szerződéshez szükséges dokumentumokat. Mindez a hódmezővásárhelyi közgyűlés szeptemberi rendes ülésén hangzott el, ahol Barák Anita városfejlesztési irodavezető a folyamatban lévő városi beruházásokat mutatta be.
A fejlesztésre rálátó forrásaink szerint Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata arra kérte fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy legyen a konzorciumi partnere a TOP_PLUSZ-6.2.1-23 kódszámú „Fenntartható versenyképes városfejlesztés” felhívás keretein belül benyújtandó „4414 jelű Hódmezővásárhely-Maroslele-Makó összekötő út” pályázata kapcsán. A Promenad24 birtokába jutott az a levél (lásd az alábbi galériában – a szerk.), melyben személyesen Márki-Zay Péter polgármester kezdeményezte 2024. május 14-én a Hódmezővásárhely külterületén, a déli elkerülő útnál induló, Batidáig húzódó útszakasz felújítását, s a közutakat fenntartó állami társaság konzorciumi partnerségére tett indítványt, mely együttműködés a városvezető szavai szerint „módot ad a beruházás műszaki-szakmai előkészítésére, megvalósítására”.
A vásárhelyi polgármester továbbá a Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségét kérte az ehhez szükséges feladatelrendelő levél beszerzésében az állami cég felettes szervénél, azaz a szaktárcánál. A Magyar Közút ezt követően tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztériumot az önkormányzat által tervezett projektről, valamint kérte a feladatelrendelő levél kibocsátását, ami meg is történt. Ezt követően – tudtuk meg – Márki-Zayék augusztus 22-én hivatalosan is jelezték az útfelújítás megvalósításának szándékát a beruházásokat összegző kormányzati oldalon. Az ez irányú terveit a városvezetés már a közgyűlés elé is terjesztette. Barák Anita városfejlesztési irodavezető a szeptemberi rendes testületi ülésen elmondta: a Közúttal kötendő konzorciumi együttműködési megállapodáshoz a minisztérium engedélyére várnak, majd a város előkészíti a támogatási szerződéshez szükséges dokumentumokat.

„Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata felkérte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. konzorciumi együttműködés megvalósítására. A pályázat benyújtásához szükséges, Építési és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: ÉKM) részéről kiállítandó feladatelrendelő levél is megérkezett. Jelenleg a Minisztérium válaszát várjuk bejelentésünkre, mert a tervezett projekt az állami építési beruházások rendjéről szóló 2023. évi LXIX. törvény hatálya alá tartozik, így szükséges bejelentenie az önkormányzatnak a projekt megvalósításának szándékát az erre létrehozott felületen az ÉKM oldalán. A válaszban foglaltak szerint tudjuk a Támogatási kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok elkészítését megkezdeni” – olvasható a Márki-Zay Péter városfejlesztési irodavezetője által a közgyűlésen bemutatott szakmai anyagban az önkormányzat által tervezett fejlesztésről.
A közgyűlésen kiderült továbbá az is, hogy a 4414 jelű Hódmezővásárhely-Maroslele-Makó összekötő út 0+749 – 7+236 km szelvények közötti szakasza (azaz a Hódmezővásárhely és Batida közötti út) burkolatának felújítására a Hódmezővásárhelynek járó TOP Plusz-keretből mintegy 1,708 milliárd forintot tervez felhasználni a vásárhelyi polgármester. A beruházást egyébként Márki-Zay Péterék szerepeltették már a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata által 2023-ban elfogadott „TOP Plusz Városfejlesztési Programterv 2021-2027” című dokumentumban is, ahol azt olvashatjuk: a 4414. számú közút fejlesztésének stratégiai célja „a város élhetőségének javítása”.

A borítókép illusztráció: MTI