quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Szórakozás

Ma sem ment ki a divatból a velocipéd

2024. július 18.

Mind a mai napig rendeznek világversenyeket az 1860-as évektől gyártott kerékpárok modern változataival.

Nem mindennapi kerékpárokat, többek között velocipédeket is bemutat az ország számos rendezvényén a debreceni kerékpárgyűjtő és restaurátor. Katona Attila nemrég Csanádpalotán járt, ahol elmondta: ő egy 1870-ben gyártott cseh velocipéd pontos replikáját használja naponta, mert az eredetit sajnálja. Sokan azt gondolnák, hogy ez az elől óriási, hátul pedig apró kerékkel rendelkező járgány kiment a divatból. Ez nem így van, hiszen mind a mai napig rendeznek vele versenyeket, a magyar Halápi Sándor például kétszeres világbajnok.

Katona Attilától megtudtuk: a velocipédekre csak hátul lehet felszállni és onnan is kell leszállni, oldalról – ahogy a mostani kerékpároknál – nem lehetséges. A gyűjtő kiemelte: hatalmas érzés ezzel a típussal kerekezni, ráadásul mindenhol meg is csodálják, ahol megfordul vele.

A debreceni férfi arról is beszélt, hogy őt gyermekkora óta érdeklik a kétkerekűek. Diákként nem csak hajtotta őket, hanem meg is tanulta a javításukat. Az akkori szerelemből ma már hivatás lett, ugyanis saját műhelyt nyitott. Emellett több magyarországi múzeum számára is vállalja régi kerékpárok restaurálását.

Az első ilyen típusú kerékpárt – ami még fából volt – Franciaországban készítették el először. Aztán idővel a fát felváltotta a fém. A velocipédek gyorsan elterjedtek Európában, mert jóval nagyobb távolságokat lehetett velük megtenni. Ennek pedig a fő oka az volt, hogy már nem lábbal, hanem két pedál segítségével lehet őket hajtani.

A nagy távolságok megtétele pedig egy magyarhoz köthető. A tordai tanár, Borbély György bejárta vele a fél kontinenst. A Kolozsvári Atlétikai Club sportembere az 1889-es párizsi világkiállításra kerekezett el egy velocipéddel. Hazafelé pedig eltekert Torinóba, ahol akkoriban Kossuth Lajos élt száműzetésben.