Közel 50 milliós közbeszerzési büntetést titkol az algyőiek elől Molnár Áron

Összejátszott az önkormányzat egy vállalkozóval. Utólag módosítottak szerződést, a magáncégnek kedvezve. Súlyosan megsértették a közbeszerzési szabályokat, Magyarország és az EU pénzügyi érdekeit. Az algyői polgármester közel négy éve titkolja a helyiek elől, hogy szabálysértés miatt megbüntették az önkormányzatot, s elvették a megítélt támogatás jó részét.
Súlyos közbeszerzési jogsértés miatt csaknem 44 millió forint támogatásrészt vontak vissza az algyői önkormányzattól egy uniós projektben. A nagyközséget a Közbeszerzési Döntőbizottság is 2 millió forintra büntette. A hatóságok megállapították, hogy a Molnár Áron vezette önkormányzat egy közel 300 milliós közbeszerzési szerződés aláírását követően néhány nappal a nyertes vállalkozó javára módosította a megállapodást: a kiírásban foglaltakhoz képest jelentősen több előleghez juttatták a magáncéget, kedvezőbbé téve számára az elszámolást is. Az önkormányzat és a vállalkozás összejátszásával az egyik legsúlyosabb közbeszerzési jogsértés valósult meg, ami összességében csaknem 50 millió forintjába fájt az algyői adófizetői közösségnek. Mindez még 2020-ban történt, ám Molnár Áron polgármester azóta is gondosan titkolja a helyi lakosok előtt – tudta meg több forrásból a Promenad24. Lapunk az ügy több, a helyiek elől rejtegetett dokumentumába is beletekintett.
Az algyői önkormányzat még 2017-ben nyert körülbelül 200 millió forintos uniós támogatást három épületének (polgármesteri hivatal, civilház, egészségház) energetikai korszerűsítése. A nagyközség saját forrásokkal is kiegészítette a projektet. Több más nagyberuházáshoz hasonlóan ezt a munkát, pontosabban annak mindhárom részét a helyiek által Molnár Áron polgármester kedvenc építési vállalkozójaként emlegetett szegedi Clean Star Complex Kft. nyerte el 2018-ban 298 milliós ajánlattal. A felek 2018. július 11-én kötötték meg a szerződéseket az ingatlanok felújítására. Csakhogy ezt a megállapodást néhány nappal később, 2018. július 23-án már módosították is. Az önkormányzat a magáncég kérésére az eredeti közbeszerzési kiíráshoz képest 10-ről 15 százalékra növelte az előleg mértékét, ezzel 11,7 millió forinttal több előleghez juttatva a vállalkozót, s kedvezőbb elszámolási feltételeket is biztosított számára. A nyertes vállalkozó – bár korábban pontosan ismerte a kiírás részletes feltételeit, keretrendszerét – előre nem látható, hirtelen nagymértékű építőipari beszállítói drágulásra hivatkozott, a jelek szerint Molnár Áron ezt csuklás nélkül elfogadta.
Az irányítóhatóságnak azonban feltűnt a turpisság, s 2020-ban szabálytalansági eljárás indult a szerződésmódosítás ügyében. A Magyar Államkincstár, a Pénzügyminisztérium, annak kezdeményezésére a Közbeszerzési Hatóság, illetve a Közbeszerzési Döntőbizottság, majd az Innovációs és Technológiai Minisztérium is vizsgálta a történteket, s valamennyi hatóság, szervezet arra a következtetésre jutott, hogy az önkormányzat és a cég összejátszása az egyik legsúlyosabb közbeszerzési jogsértést valósította meg. A Közbeszerzési Döntőbizottság 2020. július 6-i döntésében megállapította, hogy az algyői önkormányzat és a Clean Star megsértették a közbeszerzési törvényt, és semmisnek mondta ki a 2018. július 23-i szerződésmódosításokat. Mind a nagyközséget, mind a vállalkozót 2 millió forint bírsággal sújtották a szabálytalanság miatt. Az első dominó ezzel eldőlt, a botrányt már nem lehetett szőnyeg alá söpörni. Miután a Pénzügyminisztérium is megállapította a szabálytalanságot, az uniós projektből 43,9 millió forintos támogatásrészt vontak vissza Algyőtől. Lapunk forrásai szerint kamatokkal együtt mintegy 45,1 millió forintot kellett visszafizetnie az önkormányzatnak.
A hatóságok indoklásából egyértelműen kiderül, a jogsértő módosítással Molnár Áronék a vállalkozói szerződés gazdasági egyensúlyát a nyertes ajánlattevő, vagyis a szegedi magáncég javára változtatták meg. A szerződés ilyen lényeges módosítását csak új közbeszerzési eljárás kiírása után tehette volna meg az önkormányzat. A Pénzügyminisztérium és az Államkincstár is rámutatott, a törvénytelen manőver következtében sérülhettek Magyarország és az Európai Unió pénzügyi érdekei is, hiszen feltételezhető, hogy ha más ajánlattevők is azzal számolhattak volna, hogy a közbeszerzési kiírásban rögzítettekhez képest magasabb lesz az előleg, s annak jó részével később kell elszámolni, akkor más módon alakítják ki az árképzésüket, azaz: kedvezőbb ajánlatokat kaphatott volna az önkormányzat, a beruházás kevesebb pénzébe kerülhetett volna az uniós és a magyar adófizetőknek. A Közbeszerzési Döntőbizottság azt is részletezte, Molnár Áronék jogsértése következtében indokolhatatlan és jogosulatlan kiadások merülhettek fel Magyarország és az EU költségvetésében is. „A közbeszerzési szerződés jogsértő módosítása a mellőzéssel rokon jogsértés, így az egyik legsúlyosabb közbeszerzési jogsértésnek minősül” – hívta fel a figyelmet a döntőbizottság az önkormányzat húzása kapcsán.
A brutális botrányt Molnár Áron lassan négy éve titkolja az algyőiek előtt. Az önkormányzati sikerpropaganda „elfelejtett” beszámolni a súlyos törvénytelenségről, a vállalkozóval való összejátszásról, a komoly bírságról, az uniós támogatások jó részének visszavonásáról. Pedig joggal merülnek fel kérdések az algyőiekben, például annak kapcsán, hogy a szerződéskötés után néhány nappal miért döntött úgy a polgármester, hogy a cég számára kedvezően módosítja a megállapodás feltételeit, amikor később egy 2020-as testületi ülésen az önkormányzatot képviselő ügyvéd és közbeszerzési szakértő is elismerte, hogy a Clean Star dokumentumokkal nem tudta alátámasztani a megnövekedett előlegigényét. Arra is joggal kíváncsiak az itt élők, hogy miután a helyi adófizetőknek komoly, mintegy 50 milliós kárt okozott az eset, indult-e belső vizsgálat a történtek kapcsán az önkormányzatnál, megállapították-e bárkinek a felelősségét, s lett-e az ügynek bármilyen következménye.