Visszavonta az önkormányzat a botrányos busztendert

Bebukott a botrányos busztender, látványosan menekülőre fogta Márki-Zay Péter. A napnál is világosabb, hogy a kampányfuvarosára írták ki a közbeszerzést, mely hemzsegett a jogsértésektől és a versenykorlátozó feltételektől. A balhé a polgármesterre is ráégett, most megpróbál szabadulni tőle.
Visszavonta a hódmezővásárhelyi önkormányzat a botrányos busztendert. Mindez a hivatalos közbeszerzési oldalról derült ki kedden. Hogy a buszos közbeszerzési eljárás ezer sebből vérzik, azt az elmúlt napokban több cikkben mutattuk be. Márki-Zay Péter ezzel szemben a csütörtöki közgyűlésen még azt állította, minden rendben van pályázattal, csak egy jogorvoslati kérelem miatt icipicit csúszhat annak az elbírálása. A húsvéti ünnepek alatt azonban a polgármester látványosan visszavonulót fújt, olyannyira ráégett a balhé. Városházi információink szerint Márki-Zay érzi, hogy rendkívül súlyos botrányba futott bele, szakmailag és jogilag is vállalhatatlan a március 19-én megjelentett tender, s most azzal igyekszik lezárni a számára rendkívül kínos és káros történetet, hogy lefújta a kiírást, s igyekszik azt üzenni, hogy nincs itt semmi látnivaló. Pedig nagyon is van!
Először is hiába volt két éve rá a „szakértő” önkormányzatnak, a Márki-Zay vezette hivatal egy alapvető fontosságú, kiemelt közszolgáltatás kapcsán nem tudott összerakni egy normális közbeszerzést. Nem sikerült úgy előkészíteni a tendert, hogy annak eredménye legyen az előző szerződés végéig. A Jovány Busz Kft. konkraktusa ugyanis 2024. március 31-ig szólt, de a város új pályázatának a beadási határidejét 2024. április 2-a reggel 8 órában jelölték meg. (A csütörtöki közgyűlésen ezért villámgyorsan újabb négy hónap hosszabbítást kellett adni a kampányfuvaros cégének…)
Miközben Márki-Zay Péter a tisztaság, az átláthatóság és a szabad verseny bajnokának hirdeti magát, a lapunk által megkérdezett jogi, közbeszerzési és közlekedési szakértők felhívták a figyelmet: maga a pályázat hemzsegett a jogsértésektől, az ellentmondásoktól és a versenykorlátozó követelményektől. Ezekről MA REGGELI CIKKÜNKBEN részletesen írtunk. Dióhéjban néhány „furcsaság”:
- 1, Több ponton sértheti a közbeszerzési törvényt a város által kezdeményezett gyorsított eljárás, a „kivételesen indokolt és sürgős helyzetre” való hivatkozásnak nem lehet ugyanis az indoka, hogy az ajánlatkérő nem volt képes időben összerakni, kiírni egy közbeszerzést. Márpedig Márki-Zayék az ilyen esetekben minimálisan szokásos 30 nap helyett csak 14(!) napot akartak hagyni a jelentkezésre egy olyan, négyéves tenderen, melynek keretösszege akár 1 milliárd forintra is rúghat. A rövidített határidőre vonatkozó rendelkezéseket ráadásul a város rosszhiszeműen és visszaélésszerűen alkalmazhatta, hiszen a 14 napos felhívásba 4(!) húsvéti ünnepnap is belesett.
- 2, Rendkívül különös emellett a kiírás azon pontja is, mely szerint a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a jelenlegi szolgáltató, a Jovány Busz járművei ebbe épp beleesnek, más, lehetséges pályázók buszai viszont „véletlenül” 15 milliméterrel(!) hosszabbak…Műszaki szempontból ordít a durva versenykorlátozás!
- 3, Ugyanígy nehezen védhető a pályázat azon része is, mely továbbra is lehetővé tette volna a korszerűtlen, levegőszennyező Euro-3-as buszok vásárhelyi pöfékelését. (A Jovány Buszt rengeteg kritika érte az elmúlt években a régi, környezetszennyező buszok – sokszor ráadásul üresen történő – köröztetése miatt.) A tender szerint semmiféle előnyt nem élvezne az a szolgáltató, aki csak és kizárólag modern, környezetbarát Euro-6-os besorolású buszokat járatna Vásárhelyen…
Mielőtt bárkiben felmerülne, hogy a polgármester nem felelős, nem hibás ezért a botrányos közbeszerzésért, azt két körülményre emlékeztetnénk. Egyrészt aligha életszerű, hogy Márki-Zay nem kíséri figyelemmel egy ilyen meghatározó, milliárdos nagyságrendű, többéves közbeszerzés előkészítését, miközben a húsvéti nyuszisimogatásnak is ő a plakátarca, no meg a városházi toronyban is személyesen is kalauzolja a látogatókat. De ha véletlenül mégsem tudott volna arról, hogy szakmailag ennyire bűn rossz felhívás jelent meg, az is szegénységi bizonyítványt állítana ki a polgármesterről, aki ennyire nem foglalkozik a város ügyeivel…
Az általunk megkérdezett szakértők szerint a napnál is világosabb: a jogilag ezer sebből vérző kiírással a jelenlegi szolgáltatót próbálták meg helyzetbe hozni Hódmezővásárhelyen. Nagyon úgy tűnik, Márki-Zay Péter ezzel akarta kifizetni kampányfuvarosát, Jovány Gyulát. Akinek a nagyobbik fia amúgy képviselőjelölt is lesz a polgármester csapatában…
Címkék:
Hódmezővásárhely Márki-Zay Péter önkormányzat közlekedés pályázat tömegközlekedés buszközlekedés Jovány Busz Kft. Jovány Gyula autóbusz-közlekedés városvezetés közbeszerzés Jovány Busz HVSZ Zrt. közösségi közlekedés HVSZ Közbeszerzési Döntőbizottság Közbeszerzési Hatóság közbeszerzési törvény ifj. Jovány Gyula Jovány Zsombor