Márki-Zay bebetonozná a Jovány Buszt?

Kettő plusz kettő évre keres buszos szolgáltatót az önkormányzat. Városházi forrásaink nem számítanak meglepetésre. Úgy tűnik, továbbra is korszerűtlen, környezetszennyező Euro-3-as buszok pöföghetnek Hódmezővásárhelyen.
Továbbra sem tudni, ki és milyen jogcímen szállítja majd az utasokat Hódmezővásárhelyen április 1-jétől, miután az önkormányzat elszúrta az autóbuszos közbeszerzés kiírását. Mint lapunk megírta, a város (illetve a közlekedésszervezésért felelős cége, a HVSZ Zrt.) legutóbb 2022. április 1-jén írt alá határozott idejű, kétéves megállapodást Jovány Busz Kft.-vel, ez 2024. március 31-én lejár, véget ér. A városnak két éve lett volna rá, hogy normálisan előkészítsen és lebonyolítson egy tendert, de a jelek szerint ez is megoldhatatlan feladat elé állította a Márki-Zay Péter vezette „szakértő” hivatalt. A polgármester többszöri ígérete ellenére az új közbeszerzés csak március 19-én jelent meg, a jelentkezési határidő pedig április 2., nyilván ezt követően történhet meg a pályázatok elbírálása, az eredményhirdetés és a szerződéskötés a nyertessel.
Városházi forrásaink szerint a torony alatt komoly pánik és kapkodás lett úrrá emiatt. Úgy értesültünk, Márki-Zayék azt találták ki, hogy miután ezt a pályázati kiírást is elbénázta a hivatal, egyfajta szükséghelyzeti kényszerkijelölést húznak elő a kalapból. Információink szerint a polgármester sebtében meg akarja szavaztatni a közgyűléssel, hogy még két hónapra bízzák meg kampányfuvarosának vállalkozását, a Jovány Busz Kft.-t, hátha addig sikerül zöld ágra vergődni az újabb közbeszerzési eljárással.
Ebben a tenderben egyébként kettő plusz kettő évre keres szolgáltatót a város, nagyjából a jelenlegi buszközlekedési rendszer, útvonalak működtetésére. Nincs sok meglepetés a feltételekben, 5 helyi járatú autóbuszvonalra, évi mintegy 280 ezer kilométer megtételére várják a jelentkezőket, akiknek a feladatellátáshoz egy egészen kis flotta is elég: mindössze legalább 5 autóbusszal és egy 1 tartalék autóbusszal kell rendelkezniük, melyből legalább 3 alacsonypadlós, akadálymentes. A gépjárműveknek a kiírás szerint klímaberendezéssel és legalább Euro-3 környezetvédelmi minősítéssel kell rendelkezniük.
Az általunk megkérdezett közlekedési szakértők felhívták a figyelmet: az elavult környezetszennyező Euro-3-as buszok pöfékelése már eddig is sok kritika érte az önkormányzatot és a szolgáltató Jovány Busz Kft.-t. A jelek szerint a város nem kíván változtatni a (rossz) gyakorlaton, s továbbra is lehetővé tenné, hogy korszerűtlen, Euro-3-as besorolású buszok szennyezzék a vásárhelyi levegőt. (Itt jegyezzük meg, hogy a modern európai nagyvárosokban sok helyütt Euro-6-os besorolás alatti buszokat nem is engednek be. A Volánbusz flottája is modern, Euro-6-os járművekből áll.) Mindezek alapján városházi forrásaink sem számítanak meglepetésre, s mi sem lepődnénk meg rajta, ha megint a polgármester kampányfuvarosa, Jovány Gyula családi cége kapná meg a megbízást.
A Hódmezővásárhelynek évről évre dráguló tömegközlekedési szolgáltatás amúgy jól jövedelmez a polgármester házi buszos vállalkozójának. Mint ismeretes, a Márki-Zay kampányfuvarosaként elhíresült Jovány különféle megbízásokkal évi 160-200 milliót hasít ki a vásárhelyi adófizetők pénzéből. Ezt a zsíros üzletet immár politikailag is igyekszik meghálálni a család, a nagyobbik Jovány legény képviselőjelölt is lesz Márki-Zay csapatában.
Címkék:
Hódmezővásárhely Márki-Zay Péter önkormányzat közlekedés bíróság közgyűlés városháza pályázat tömegközlekedés korrupció szegedi törvényszék buszközlekedés Jovány Busz Kft. Jovány Gyula autóbusz-közlekedés jogsértés városvezetés közbeszerzés Jovány Busz kiszervezés törvénysértés HVSZ Zrt. közösségi közlekedés HVSZ Joványbusz Kft. kampányfuvaros mutyi ifj. Jovány Gyula Jovány Zsombor