quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Egységesebb, egyszerűbb, olcsóbb lesz márciustól a tömegközlekedés

2024. január 27.

Március 1-jétől a 14 év alattiak és a nagycsaládosok számára is ingyenessé válik az utazás. A pedagógusok és az egészségügyben dolgozók korlátlanul vehetik igénybe az 50 százalékos kedvezményt. A korábbi áttekinthetetlen bérletrendszer helyett csak a nagy népszerűségnek örvendő vármegye- és országbérlet marad érvényben – ismertette Lázár János.

Tarifa-rendszerváltást hajtanak végre a tömegközlekedésben március 1-jétől. Egységesebb, egyszerűbb és olcsóbb lesz a közösségi közlekedés – jelentette be Lázár János. A részleteket a Rádió 7 Közös Nevezőjében ismertette az építési és közlekedési miniszter, térségünk országgyűlési képviselője.

Kiemelte, a 2023-as év legfontosabb lépése a vármegye- és az országbérlet bevezetése volt, ami átütő sikert aratott, hiszen több mint 4,5 millióan vásárolták meg az olcsó és megfizethető bérletet. Lázár szerint ez a közlekedési ágazat legnagyobb sikere volt az elmúlt években. Minden tíz eladott bérletből kilenc vármegye- vagy országbérlet, ami a termék népszerűsége mellett azt bizonyítja, hogy több mint 4,5 millió embernek olcsóbb lett a közlekedése. A MÁV–Volán-csoportnak ezért ezen az úton kell továbbhaladnia. „32 éve nem tudta megoldani a mindenkori közlekedési kormányzat a sok duma ellenére, hogy egyszerűbb legyen Magyarországon a szolgáltatás megfizetése vagy a hozzáférése. Ezért mi most szeretnénk egy egységes jegy- és tarifarendszert és egy normális összehangolt menetrendet létrehozni” – beszélt a tervekről.

A részleteket ismertetve elárulta, március 1-jétől valamennyi bérlet megszűnik a vármegye- és országbérleten kívül. A 65 évnél idősebbeken kívül a 14 év alattiak, valamint a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők is ingyen utazhatnak majd a MÁV és a Volánbusz járatain. 50 százalékos kedvezményt kapnak a 14 és 25 év közöttiek, akik 90 százalékos kedvezményt is igénybe vehetnek, ha még tanulnak. Korlátlanná válik a közalkalmazottak, a pedagógusok és az egészségügyben dolgozók 50 százalékos utazási kedvezménye. Ezenkívül is számos kedvezményt és egyszerűsítést vezetnek be, az autóbuszokon például lehetővé teszik a kártyás fizetést. „Érdemi előrelépés lesz a jegyek egységesítésében, egyszerűsítésében, olcsóbbá tételében, a különböző jegy- és tarifastruktúrák összehangolásában, valamint természetesen a menetrendek egyszerűsítésében és összehangolásában is” – vázolta terveit Lázár János.

A miniszter hangsúlyozta: 2024-ben azt is tisztázni akarja, hogy milyen közösségi közlekedési szolgáltatás jár alanyi jogon a Magyarországon élő magyar állampolgároknak, akik a lakóhelyükről a munkahelyükre, az iskolába, kórházba, hivatalokba utaznak, ebben a kérdésben a parlamenthez fog fordulni. „Szeretném, ha világos alapelvként ki lenne az mondva, hogy aki Magyarországon lakik, magyar állampolgár, annak a lakóhelyétől joga legyen eljutni a legközelebbi járási központba, tehát minden egyes magyar településen minden magyar választó számára egységesen járjon az a jog, hogy a legközelebbi szolgáltatási helyre, legközelebbi járási központba eljusson. Ugyanígy minden megyeközpontból és minden megyei jogú városból közvetlenül el lehessen jutni Budapestre, és minden megyeközpontba és a járási központba be tudjanak jutni a választópolgárok egy tömegközlekedési eszközzel. Hogy ez milyen eszköz, azt nyilván az államnak kell kiválasztania, legyen szó a vasútról vagy Volán-járatról” – avatott be a terveibe.

Illusztráció: MÁV-Start Zrt.