Szegeden vetheti meg lábát az új autóipari szuperhatalom

Globális hódításba kezdtek a kínai autómárkák. Az elektromos autók világszintű térnyerésének egyik élharcosa a BYD csúcsvállalat, mely hamarosan Szegeden építheti fel európai központját. A vármegyeszékhely számára beláthatatlan fejlődési lehetőség nyílik meg ez által.
Globális hódításba kezdtek a kínai autómárkák. Kína lassan a világ második legnagyobb autóexportőrévé válik Japán mögött, sőt, a CarNewsChina.com szerint 2023 első negyedévében már Kína volt a világ vezető gépjárműexportőre megelőzve ázsiai riválisát és Németországot. Az előrelépés fantasztikus sebességét mutatja, hogy 2019-ben Kína még csak a hatodik legnagyobb forgalmazó volt, 2030-ra viszont a kínai márkák a nemzetközi autópiac 33, az európai piac 20 százalékát fogják elérni – derül ki a Portfólió gazdasági szaklap összeállításából.
A lap kiemeli: az egyre markánsabb és látványosabb kínai dominancia az elektromos autók térnyerésére vezethető vissza. Egyre nagyobb késztetést éreznek ugyanis a kínai gyártók, hogy kiszabaduljanak a belföldi piacukról, és globális tényezővé váljanak. Ennek hatása Magyarországon is érezhető, hiszen a világ legnagyobb EV-gyártójának (elektromos és plug-in hibrid) számító kínai BYD korábban bejelentette, hogy két hazai forgalmazóval is megállapodott autóinak magyarországi forgalmazásáról, és nemzetközi sajtóhírek szerint a „kínai Teslaként” emlegetett cég Szegeden építheti fel új elektromosautó-gyárát, európai bázisát. Orbán Viktor miniszterelnök kínai tárgyalásainak eredményeként hazánk Franciaország és Németország elől happolhatja el az üzletet, mely hatalmas lendületet adhat az egyébként ellenzéki vezetésű vármegyeszékhely gazdaságának mind a munkahely-teremtő kapacitásaival, mind az adóbevételen keresztül.
A Portfólió kiemeli, a Passenger Car Association szerint a növekedésnek révén a kínai autóexport elérheti idén a 4 millió darabot. Nemcsak a hazai piacukat dominálják ma már a kínai márkák, de – gyakorlatilag az USA-n kívül – Európában és a világ minden tájékán brutálisan emelkedik az arányuk az összértékesítésen belül. Magyarországon 2019-ben még „csak” 36,1 százalék volt a részarányuk, az AlixPartners előrejelzése szerint 2023-ban viszont már 50 százalék fölé ugorhatnak a teljes belföldi értékesítésen belül. A Schmidt Automotive Research azt is kimutatta, Európában különösképpen jelentős – és egyre vastagabb és vastagabb szeletet hasít ki – a kínai elektromos autók eladása, s ezen a területen természetesen a Szegedre tartó BYD számít zászlóshajónak.
No de minek is köszönhető Kína ilyen mértékű előretörése? Nos, a gazdasági szaklap szerint annak, hogy az ország kormánya egy globális autóipari nagyhatalmat kíván létrehozni. A határozott önvédelemmel bíró amerikai piac helyett a kínaiak Európát vették célba, elsősorban versenyképes elektromos autóikkal. „A kompaktabb kínai modellek amúgy is jobban megfelelnek az európai fogyasztók igényeinek. Néhány évvel ezelőtt a Kínában gyártott autók rossz minőségűek voltak, gyenge tervezéssel és adott esetben másolt technológiával. Ma viszont már versenyképes, technológiailag fejlett modelleket gyártanak megfizethető áron. Ezt nagyban segítette, hogy a kínai EV-ipar az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a kormányzati ösztönzőknek, a kiélezett versenynek és az új termékekre fogékony fogyasztóknak köszönhetően” – emeli ki a Portfólió.
A szakértők egyetértenek abban: a kínai elektromos autók titka, hogy a hagyományos gyártóknál sokkal jobban ki tudják elégíteni a technológiai újdonságokra vágyó fogyasztók igényeit, ráadásul kedvező áron. A kínai termékek kiemelkedőek a különböző fogyasztói elektronikai innovációkban, s rendkívül fejlett vezetéstámogató funkciókkal bírnak.
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán