quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Nem indul el a személyforgalom a Szeged-Röszke vasútvonalon hétfőn

2023. október 21.

Nem indul el a személyforgalom a Szeged-Röszke vasútvonalon október 23-án. A biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt akár egy hónapot is csúszhat a személyforgalom megindulása – közölte a MÁV Zrt. szombaton közleményben az MTI-vel.

    Azt írták, a legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította: a biztosítóberendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem kezdhető meg, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges.


    A MÁV szakemberei az eddigi vizsgálatok alapján összeállított hibalistákat átadták a vállalkozó V-Híd illetékesei részére – tették hozzá.


    Megjegyezték, a próbaüzem megkezdésének lehetséges időpontja csak a hibalistában szereplő hiányosságok pótlása, a vállalkozóval történő egyeztetések és a további vizsgálatok függvényében határozható meg.


    A teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy – az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett – a teherforgalmat október utolsó hetével a nappali időszakra is ki lehet terjeszteni.


    A MÁV Zrt. emlékeztetett, 2020-ban írtak ki feltételes közbeszerzési eljárást a Szeged-Rendező és Röszke-országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira, az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, amely tartalékkerettel együtt összesen 39,48 milliárd forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását.


    Ezzel párhuzamosan megindult, és a szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka és a magyar határ közt. Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés csak 2021 októberében történt meg, 24 hónapos teljesítési határidővel. A pályaépítési munkálatok 2022 januárjában kezdődtek el.


    A V-Híd 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel, ugyanis annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest-Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé.


    2022 májusában a magyar állam megrendelte annak az úgynevezett deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy – Szeged kihagyásával – Budapest felé közvetlen eljutást biztosítson a dél, délkelet felől, illetve annak irányába haladó vasúti forgalom számára. Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy 5 milliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól.


    E többlet műszaki tartalom hatással volt a szerződés véghatáridejére is, ugyanakkor a személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette: az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett 2023. október 23-a maradt.


    Idén őszre – a biztosítóberendezés kivételével – a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek.


    A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése viszont jelentős késéssel kezdődött meg.

A projekt részeként a vállalkozó egy cseh-magyar fejlesztésű vonatbefolyásoló és biztosítórendszer alkalmazása mellett döntött, aminek telepítésével mostanáig nem tudott elkészülni.
    A kialakult helyzetről a MÁV folyamatosan egyeztet a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztériummal – írták.