quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

MÁV: idén is folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja

2023. augusztus 14.

A vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozás ellátása érdekében idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján; a forrást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosítja – közölte a MÁV Zrt. hétfőn az MTI-vel.

    A közleményben felidézték, hogy a sikeres pályázók, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázó társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., idén májusban pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott.

    A vasúti egyeskocsi teherfuvarozás program forrását az EM nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget a MÁV folyósítja.

    A programban 2021 és 2025 között több mint 26 milliárd forint áll rendelkezésre. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal, 2022-ben 6,27 milliárd forinttal támogatta az állam.

    A közleményben kitértek arra, hogy az egyeskocsi-teherfuvarozás piaci alapon nem végezhető jövedelmezően, viszont nemzetgazdasági szinten hasznos. Ugyanis ez 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik export piacra juttatását teszi lehetővé. Ezen felül a szolgáltatás fenntartása csaknem 2000 vasutasnak biztosít hosszútávon munkahelyet.

    Az egyeskocsi-fuvarozás alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol irányvonatokba, majd egy újabb gyűjtőpályaudvaron a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik őket. Ezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát.

    Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Eddig 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6 míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási programban. Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút.

    Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azt a célkitűzést, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbításnál a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot – olvasható a MÁV Zrt. közleményében.