quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

NMHH: nyáron gondosabban kezeljük a postai küldeményeket, rendeléseket

2023. augusztus 02.

Annak érdekében, hogy a postai küldeményeket a nyári időszakban is fennakadások nélkül megkaphassuk, célszerű már előre végiggondolni, hogy mikor, mennyi időre leszünk távol, és ebben az időszakban várjuk-e küldemény érkezését – tartalmazza a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) – mint a hazai postai szolgáltatások felügyeletét ellátó szerv – Kommunikációs Igazgatóságának közleménye, amelyet szerdán juttattak el az MTI-hez.

    Mint írták: a legkevesebb probléma azokkal a küldeményekkel, levelekkel, papíralapú számlákkal lehet, amelyeket a szolgáltató a postaládába bedobva kézbesít.

    Ám ebben az esetben is érdemes meggyőződnünk, hogy a postaládánk könnyen megtalálható és beazonosítható-e, továbbá az emelet és ajtószám egyaránt fontos információ. Ugyanígy gondoskodjunk a már elhalványult, esetleg a levélszekrényről lehullott névkiírások megújításáról is.

    Emellett fontos az is, hogy a postaládánk ne legyen tele. Ezért, ha hosszabb ideig távol vagyunk vagy nagyobb számú küldeményt szoktunk kapni, akkor kérjünk meg valakit, hogy a postaládát rendszeresen ürítse – tették hozzá.

    Ugyanakkor – folytatták – ha online rendeléseket adunk le, mérlegeljük, hogy a küldemény várhatóan mikor érkezik. Ha pedig az EU-n kívüli országból rendelünk, akkor a vám- és áfa-fizetéssel kapcsolatban is lehet teendőnk, mielőtt a küldeményt átvehetjük. Vagyis célszerű az ilyen rendeléseket úgy időzíteni, hogy vagy még az utazásunk előtt, vagy a hazaérkezésünk után kapjuk kézhez az árut.

    Azt is ajánlják: fontoljuk meg, hogy célszerű-e az otthoni címünkre kérni a kézbesítést vagy inkább kérjük azt a nyaralóhelyre, esetleg válasszunk csomagpontot, csomagautomatát kézbesítési címként. Ugyanis, ha a kézbesítés sikertelen, és a szolgáltató által jelzett határidőn belül nem jelentkezünk a küldeményért, akkor azt vissza fogják küldeni a feladónak.

    Továbbá a csomagautomatákban is viszonylag rövid ideig tárolják a küldeményünket, ezt követően csak további utánajárással juthatunk hozzá a megrendelt termékekhez – hívták fel a figyelmet.

    A közlemény szerint „hivatalos leveleinket a jogszabály alapján két alkalommal kísérli meg kézbesíteni a Magyar Posta, és összesen akár 10 munkanapig is őrzi, mielőtt visszaküldi a feladónak. A többi küldeménynél az az irányadó, hogy a feladó melyik szolgáltató, milyen szolgáltatását választotta, így lehet, hogy a küldemény kézbesítését csak egyszer kísérlik meg. Amennyiben ez sikertelen, a szolgáltató köteles a küldemény érkezéséről értesítőt hagyni, és legkevesebb 5 napig biztosítani számunkra az átvétel lehetőségét”.

    Egyes esetekben a postai szolgáltató a címzett számára előre küld egy értesítést a küldemény érkezéséről SMS vagy e-mail formájában, és lehetőséget biztosít a kézbesítés napjának, helyszínének módosítására is. „Csomagautomatába érkezett küldeményünket fel tudja venni helyettünk az a megbízottunk, akinek megadjuk az átvételi kódot” – írták.

    Házhoz kézbesítés esetén a velünk lakó hozzátartozó, előzetes jóváhagyásunkkal meghatalmazás birtokában a szomszéd is átveheti a küldeményt – fűzték hozzá.

    „Mindig figyeljünk a megfelelő címzésre, online rendelésnél pedig pontosan töltsük ki a címadatmezőket (irányítószám, település, közterület neve, házszám, emelet, ajtó) és adjunk meg telefonszámot, e-mail-címet is, hogy a szolgáltató küldhessen értesítést számunkra, valamint szükség esetén felvehesse velünk a kapcsolatot” – olvasható a közleményben.