quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

Szili Katalin: a fenntartható fejlődéshez minőségi oktatásra van szükség

2023. június 24.

A fenntartható fejlődéshez minőségi oktatásra van szükség – jelentette ki Szili Katalin miniszterelnöki megbízott A magyar oktatás jelene és jövője a Kárpát-medencében címmel rendezett konferencián szombaton, Székelyhídon.

Az Országgyűlés volt elnöke Az oktatás felelőssége a fenntartható jövő megvalósításában címmel tartott előadásában a tudatosság, az összefogás és a párbeszéd fontosságát hangsúlyozta „e versenyszerű világban”.


    A politikus az egyik legfontosabb kérdésnek a felelősségvállalást nevezte. „A mi mai felelősségünk az, hogyan tudjuk a következő generációkat erre a felelősségre nevelni, ami nyilvánvalóan az identitás megőrzését is jelenti (…) és azt, hogy eligazodjunk ebben a világban”.


    Szili Katalin szerint fenntartható fejlődés a Kárpát-medencében is újfajta szemléletet igényel, aminek az oktatásban, benne a nemzeti nyelven való oktatásban is helyet kell kapnia a különböző tantárgyakban.
    Hozzátette: a mai globális térben, amiben élünk, meg kell őrizni és tovább kell adni azt a tudást, ami élhetővé tesz ezt a világot.


    A nyelvünk, a kultúránk, a hagyományaink, a történelmünk továbbadásának felelőssége mellett fontos az is, hogy „azt a közeget, akiket önök tanítanak, próbáljuk meg rávezetni arra, mi lesz majd az ő felelősségük abban, hogy egy élhető világban éljenek” – mondta Szili Katalin az oktatási konferencia résztvevőinek.


    A globalizáció okozta változásokról szólva felidézte, hogy a szárazföldi környezet háromnegyedét, a tengeri környezet 66 százalékát jelentősen megváltoztatta az emberi tevékenység.
    Egy kutatás szerint a 16-25 év közötti fiatalok 60 százaléka aggódik a globális klímaválság várható következményei miatt, a magyarországi fiatalok 90 százaléka pedig valamilyen szorongást él meg a változások miatt – ismertette a miniszterelnöki megbízott.


    A válaszadók szerint e korosztály háromnegyede a kényelmét is hajlandó lenne feláldozni, hogy javuljon a helyzet, 84 százalékuk pedig szeretne több tudást szerezni az iskolában a klímaváltozásról és a fenntarthatóságról – mondta Szili Katalin Székelyhídon.  


    Kalmár Ferenc nagykövet, főtanácsadó, Magyarország szomszédságpolitikájának fejlesztéséért felelős miniszteri különmegbízott köszöntőjében azt mondta, az identitás megőrzéséhez nem elég a nyelv és a kultúra, ahhoz az irodalom és a történelem ismerete járul hozzá elsősorban.


    Kiemelte a pedagógusok nemzet iránti óriási felelősségét, mondván: a határon túli közösségek megtartása a pedagógusokon múlik.


    Kalmár Ferenc szerint a pedagógusok kiemelt felelőssége a közösségekben lévő tehetségek felkutatása.
    A Romániában közelmúltban elfogadott új oktatási törvény részleteit Szabó Ödön, az RMDSZ országgyűlés képviselője ismertette megjegyezve, hogy az új jogszabály szélesebb jogköröket biztosít a kisebbségeknek mint a korábbi.


    A székelyhídi oktatási konferencián a Románia különböző területeiről érkezett magyar pedagógusok mellett jelen voltak felvidékről és Kárpátaljáról érkezett oktatási szakemberek is.

borítókép Mandiner