Egy nap alatt már 1400-an váltottak ország- és vármegyebérletet (videó)

Kiderült, mikor és hogyan született meg az új szuperbérlet ötlete! Május 1-jétől jön, olcsó lesz és könnyen elérhető. Egy éven belül pedig az egységes menetrend és jegyrendszer is megvalósulhat a hazai tömegközlekedésben. Lázár János két kollégájával minden kérdésre válaszolt, tabuk nélkül.
Záporoztak a kérdések Lázár János építési és közlekedési miniszter keddi Facebook-élőjére, s a miniszter két kollégájával tabuk nélkül minden felvetésre válaszolt is. A tárcavezető Bói Loránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkárral és Hegyi Zsolttal, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettessel együtt Szegedről, egy tram-trainről bejelentkezve állta a sarat, s közel 45 percen keresztül feleltek az elmúlt egy napban összegyűlt kérdésekre a május 1-jén életbe lépő új vármegye- és országbérlet kapcsán.
Elárulták többek között, hogy a két szakember volt az új szuperbérlet ötletgazdája, s a pandémia idején határozták el, hogy szükség lenne egy olyan általános érvényű bérletre, mely valamennyi közösségi közlekedési eszközre érvényes, s területalapú megoldást kínál. Lázár János építési és közlekedési miniszterként felkarolta a kezdeményezést, így született meg a vármegye- és az országbérlet.
A vármegyebérlet egy hónapra teljes áron 9450 forintba, diákoknak 945 forintba kerül. Az országbérletnél ugyanezek az árak 18 900, illetve 1890 forint. A vármegye- és országbérletekkel május 1-jétől a helyközi buszokon és vonatokon közlekedhetünk, a MÁV, a Volánbusz és a HÉV járatain (Budapest közigazgatási határán kívül) valamint Csongrád-Csanádban a tram-trainen is utazhatunk majd Hódmezővásárhely és Szeged között. Mint elhangzott, a vonatok közül egyedül azokra nem lesz érvényes, melyek Intercity minősítésűek, s helyjegyet kell rájuk váltani. Lázár János azonban felvetette, a következő hónapban készítsék elő, hogy az Intercityk is bekerülhessenek a rendszerbe, azokra is kiterjesszék a kedvezményt.
Elárulták, a hétfő óta a MÁV-appon már 1400 vármegye- és országbérletet vásároltak, péntektől pedig a MÁV-Start és a Volánbusz pénztáraiban és automatáiban is meg lehet majd venni az új termékeket. Azt várják egyébként, hogy a következő hónapokban lassan felpörög az értékesítés, de igazán őszre derülhet ki, hogyan fogadja a lakosság az olcsón és könnyen elérhető tömegközlekedési szolgáltatást, s mely vonalak, járatok az igazán kihasználtak. A MÁV és a Volánbusz mindenesetre felkészült a fokozott érdeklődésre, forgalomra. Lázár János kifejtette, ha bebizonyosodik, hogy méltányos és szimbolikus áron nagy az igény a szolgáltatásra, akkor az nyomós indok lesz arra, hogy jelentős összegeket fordítsanak a járműpark és az úthálózat, a vasúti pályák korszerűsítésére, fejlesztésére. „Két feladatunk van: jó és olcsó tömegközlekedést biztosítani. Az olcsó már megvalósult, a következő években a fejlesztésekre, a felújításokra tudjuk helyezni a hangsúlyt” – mondta a miniszter, aki beszámolt róla, a kormány hamarosan tárgyalni fog a magyar vasút következő tíz évének stratégiai tervéről, de ugyanígy a Volánbusz jövője is napirendre kerül.
Arról is szó esett, hogy az idei évben az új bérletrendszer várhatóan 8-9 milliárd forintba, jövőre 14 milliárd forintba kerül a központi költségvetésnek. Lázár János szerint ez fontos és igazságos támogatás a vidéki ingázók számára, hiszen a budapestiek hasonló nagyságrendű támogatást már 2010 óta kapnak a 9500 forintos Budapest-bérlet révén.
Kiderült egyébként, hogy a vármegye- és országbérlet csak az első lépés, amit a jegyrendszer és a menetrendek egységesítése követ. A várakozások szerint egy éven belül megvalósulhat az egységes jegyrendszer és menetrend is a vasúti és a buszközlekedésben.
A teljes videó itt nézhető vissza: