Idén már 140 millióba kerül a Jovány-féle tömegközlekedés

Tovább drágul a Jovány-féle párhuzamos buszközlekedés. Idén várhatóan már 140 millióba kerül majd a városnak, miközben még zajlanak a perek, így előfordulhat, hogy Vásárhely a végén a Volánbusznak is fizethet. A 120 milliós önkormányzati támogatás mellett is több mint 17 milliós veszteséggel számol a HVSZ.
Tovább drágul az „ingyenes” tömegközlekedés Hódmezővásárhelyen. A városnak az idei esztendőben már közel 140 millió forintjába kerülhet a Volánbusszal párhuzamos szolgáltatás biztosítása. (2021-ben még 100 millió forint alatt volt az összeg.) Mindez a HVSZ Zrt. 2023-as üzleti tervéből derül ki, melyről a szerdai közgyűlésen tárgyalnak és szavaznak majd a képviselők.
Az önkormányzat megbízásából a közlekedésszervezői feladatokat ellátó HVSZ Zrt. üzleti tervében az olvasható, hogy 2022-ben mintegy 120 millió forintos költséggel dolgozott az alvállalkozó, azaz a Jovány Busz Kft., mindez a közvetlen önkormányzati támogatás mellett is több mint 54 millió forint veszteséget keletkeztetett a cégnél. (Nyilvánvalóan a nap végén ezt is a vásárhelyi adófizetőknek kell megfizetniük.)
A 2023-as évre a Jovány Busz Kft. „kénytelen árat emelni” – írja a HVSZ, mely szerint az augusztus óta már 7,125 millió forintos havi önkormányzati támogatás sem biztosítja teljes mértékben az alvállalkozói díjat. „Az alulfinanszírozottság megszüntetése érdekében tulajdonosi beavatkozást kérelmeztünk” – jelzik, hogy több pénzre van szükségük a várostól.
Az üzleti terv szerint a HVSZ úgy számol, hogy idén már 120 millió forintot kap e célra az önkormányzattól, de a szinte elhanyagolható mértékű jegybevétel mellett így is még több mint 17 milliós vesztesége fog keletkezni a tömegközlekedés kapcsán. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi kalkulációk szerint mintegy 140 millió forintba fog fájni 2023-ban a vásárhelyieknek a Jovány-féle párhuzamos buszközlekedés biztosítása.
Duplán is (rá)fizethet a város
Mint lapunk többször megírta, jelenleg is folyamatban vannak a jogi eljárások a Volánbusz Zrt. és a hódmezővásárhelyi önkormányzat között, így előfordulhat, hogy a végén a városnak duplán kell fizetnie a buszos szolgáltatásért. A Promenad24 információi szerint az elhúzódó jogvita során a Volánbusz Zrt. a 2020-as és 2021-es évekre már 150 millió forintos marasztalási pert indított az önkormányzat ellen. Ráadásul a Volán-buszok továbbra is folyamatosan közlekednek Vásárhelyen, vagyis a „bomba” még mindig ketyeg: a 2022-es és akár a 2023-as évre is várhatóan százmilliós nagyságrendű számlát állíthat majd ki a városnak a vállalat – miután a Márki-Zay Péter vezette önkormányzat nem tudta megfelelően rendezni a viszonyát a közgyűlés korábbi döntése szerint 2023 végéig szolgáltató állami társasággal…
Az is közismert, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság többszörös törvénysértés miatt 32 millió forintos gigabírsággal sújtotta a Márki-Zay vezette vásárhelyi önkormányzatot. A döntőbizottság kimondta: Hódmezővásárhely jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, így jogsértőnek minősítették a Márki-Zay miniszterelnök-jelölti kampányában kampányfuvarosként közreműködő Jovány Gyula-féle vállalkozás önkormányzati megbízását is.