quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

Szijjártó Péter: a régióban elsőként Magyarországon nyitott a Shell LNG-töltőállomást 

2023. április 13.

A térségben elsőként Magyarországon nyitott cseppfolyósított földgázt (LNG) kínáló töltőállomást a Shell nemzetközi energetikai vállalat, ami hozzá fog járulni a kormány károsanyag-kibocsátáscsökkentési céljainak eléréséhez – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Szigetszentmiklóson.

A tárcavezető a töltőállomás megnyitóján arról számolt be, hogy a környezetvédelem a koronavírus-járvány, majd az ukrajnai háború kitörésével kissé lekerült a világpolitika napirendjéről, pedig ennek a kihívásnak a leghosszabb a hatása.

„Ugye, normális emberként, úgy beszélünk erről, hogy meg tudjuk-e védeni a környezetünket. Azonban nem így szoktuk hallani ezt a témát. Hallunk Green Dealről, klímaváltozás elleni küzdelemről, zöld célokról, de amikor ezeket halljuk, akkor arról beszélünk igazából, hogy meg tudjuk-e védeni a környezetünket” – fogalmazott.

Rámutatott, hogy a környezetvédelem hitelességét némiképpen aláásta, hogy a megközelítés sok esetben ideologikussá és politikaivá vált.

„És amikor azt halljuk, hogy ‘zöld’, akkor sok esetben már egy ilyen monopóliumra gondolunk, ahelyett, hogy normális emberként arra gondolnánk, ami a környezetvédelem, vagyis a környezet megvédése, egy fizikai, valódi kérdés, amelynek mindkét lába leér a földre” – mondta.

Szijjártó Péter leszögezte, hogy ezen célkitűzéseket csak érdemi intézkedésekkel lehet elérni, márpedig ezek rendkívül fontosak lennének, mert az üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 20 százalékát a közlekedés adja, ezen belül 70 százalék a közúti közlekedés aránya, és ennek kétharmadáért felelősek a teherautók.

A károsanyag-kibocsátásnak ennek megfelelően globálisan 9 százalékát adja a közúti teherforgalom, s két módja van ezen arány leszorításának: az egyik a szállítás átterelése vasútra, a másik az alacsonyabb kibocsátású üzemanyagok használata – húzta alá.

Leszögezte: a cseppfolyósított földgáz használata 15-30 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a normál üzemanyagokhoz képest. „Tehát az LNG elterjesztése a közúti közlekedésben, főleg a közúti teherfuvarozásban, az egy hatalmas lépés abba az irányba, hogy globálisan tudjuk csökkenteni a károsanyag-kibocsátást” – hangsúlyozta.

Hozzátette, hogy ezzel Magyarország tovább erősíthetné pozícióját, miután már jelenleg is a világ azon húsz állama közé tartozik, amelyek gazdasági teljesítményük növelésével párhuzamosan csökkenteni tudták a károsanyag-kibocsátásukat.

A miniszter ezután arra is kitért, hogy a kormány stratégiai jelentőséget tulajdonít a Shellel felépített partnerségnek gazdasági, energiaellátási és környezetvédelmi szempontból is. Rámutatott, hogy a vállalat a legrégebbi külföldi szereplő a magyar üzemanyagpiacon, valamint a legelső nyugati cég, amellyel Magyarország hosszú távú gázbeszerzési megállapodást írt alá, amelynek alapján évi 250 millió köbméternyi mennyiséget szállítanak a horvátországi LNG-kikötőn keresztül.

Közölte, hogy a Shell, a töltőállomás megnyitásával, belépett a magyar LNG-üzemanyagpiacra, és ezzel hozzájárul a kormányzat kibocsátáscsökkentési céljainak teljesítéséhez. „Számunkra jó hír, hogy a Shell magyar vállalatokat von be ebbe a rendkívül innovatív tevékenységébe” – jelentette ki.

Kapitány István, a Shell globális alelnöke leszögezte, hogy a karbonsemlegesítés a közlekedési ágazat egyik legnagyobb kihívása, és egyben a vállalat stratégiájának egyik fő célkitűzése. Az egyik lehetséges megoldásnak az LNG használatát nevezte, amely hozzájárulhat az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez a hagyományos üzemanyagokhoz képest.

„Az új magyarországi állomás fontos tagja a Shell európai LNG-hálózatának, amely támogatja az LNG kamionüzemanyagként történő elterjedését Magyarországon és az olyan jelentős teherforgalmú országokban, mint például Ausztria, Csehország, Németország, Románia, Szlovénia és Szlovákia” – mondta. 

borítókép mti, Kovács Tamás