Újabb bírósági ítélet mondta ki: jogszabálysértő volt a Jovány-megbízás

Az önkormányzat az ajánlattételi eljárás lezárása, és az utolsó ajánlatok beérkezése előtt napokkal eldöntötte, ki lesz a győztes, érdekes módon éppen az, aki a kiírást készítette. A többi induló még a kellő mennyiségű információt sem kapta meg. Lassan mindenki számára egyértelmű: Márki-Zay Péter kampányfuvarosának megbízása a vegytiszta korrupció esete. Egyre durvább dolgok derülnek ki.
A Hódmezővásárhelyi Járásbíróság a napokban meghozott, elsőfokú ítéletében megállapította, hogy a vásárhelyi önkormányzat a megsértette a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásra vonatkozó magyar és európai uniós törvényeket abban az ajánlattételi felhívásban, amelynek eredményeként 2021-től Jovány Gyulát bízták meg a menetrend szerinti autóbuszos személyszállítási szolgáltatással. Az ajánlattételi eljárás szabálytalanságai miatt az egyik induló, a VIP Travel Kft. fordult a bírósághoz.
Az ítélet indoklásában a bíróság ízekre szedte az önkormányzat jogszabálysértő és tisztességtelen eljárását.
Egy le nem zárt szerződés
A hódmezővásárhelyi közgyűlés 2018 decemberében döntött arról, hogy 2019. január 1-je és 2023. december 31-e között – a Volán Busz jogelődje – a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Zrt. látja el a város közigazgatási területén az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást, és ehhez 50 millió forint/naptári év költség hozzájárulást is nyújt. Az önkormányzat és az autóbuszos társaság között egyeztetések kezdődtek a szerződés megkötése érdekében, amelyek azonban vélhetően korábbi tartozások miatt elhúzódtak. Augusztusban egy közgyűlési döntéssel a város még meg is erősítette, hogy a 2019-2023 közötti időszakra a szerződést megköti, illetve 15 millió forinttal járult hozzá a 2018. évre vonatkozóan a helyi tömegközlekedés működtetéséhez.
2020 májusában azonban Márki-Zay Péter hirtelen mást gondolt, és a közszolgáltatási szerződést közös megegyezéssel 2020. december 31-ével meg akarta szüntetni. Az erről szóló megállapodás-tervezetet az önkormányzat meg is küldte a DAKK-nak, ebben még az is szerepelt, hogy „a felek a kölcsönös teljesítés elfogadására tekintettel kinyilvánítják, hogy 2019. év vonatkozásában közöttük ráutaló magatartással létrejött a közszolgáltatási szerződés.” A DAKK jogutódjaként belépő Volánbusz nem zárkózott el a szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésétől, azonban azt feltételekhez (vélhetően az elmaradt kifizetések teljesítéséhez) kötötte.
Még tartott az eljárás, már megvolt a győztes
Bár még le sem zárták a Volánbusszal kezdett együttműködést, az önkormányzat 2020 novemberében hat gazdasági társaságtól ajánlatot kért be a város területén biztosított menetrend szerinti autóbuszos személyszállítási szolgáltatásra, amelyet 2021. január 1-jétől 2022. december 31-ig kellene ellátni. Az ajánlat benyújtásának határidejeként először 2020. november 30. 10 órát jelöltek meg, azzal, hogy a jelentkezők közül a legjobb ajánlatot tevő nyer. Az ajánlatkérés azonban számos kérdésben nem biztosított megfelelő információkat, ezért az indulók több körben is kiegészítő tájékoztatást kértek az önkormányzattól. A város az ajánlattételi határidőt többször is módosította, végül 2020. december 14. napjának 8 órájában jelölte meg.
A VIP Travel is tett fel kiegészítő kérdéseket, amelyekre a város válaszolt. A cég be is nyújtotta határidőben az ajánlatát, azonban ezt követően nem kapott tájékoztatást, egészen december 21-ig. De most figyeljenek!
A város 2020. december 16-án szerdán megtartott véleményező ülésén elhangzott előterjesztés szerint a pályázat „szombat délután lezárult”, és a legkedvezőbb ajánlatot a Jovány Busz Kft. tette. Azaz a hivatalosan december 14-én, hétfőn lezáruló ajánlattételi eljárást szombaton, azaz december 12-én már lezárták, és kihirdették a győztest. Információink szerint a VIP Travel ajánlata hétfőn érkezett be a hivatalba, így vélhetően azt már számításba sem vették.
Az eljárás is szabálytalan volt
Azon túl, hogy az ajánlattételi eljárás meghirdetésének évében, de még a meghirdetés alatt és azóta is a Volánbusz folyamatosan biztosítja a menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást, így az ajánlattételi eljárás maga is megkérdőjelezhető, az önkormányzat számos hibát vétett. Mint az indoklásban rámutatnak:
„A Személyszállítási törvény 23. és 24. §-ai alapján a közlekedési szolgáltató kiválasztása alapvetően három eljárás keretében történhet, elsődleges módja nyilvános pályázat kiírása, de lehetőség van arra is, hogy nyilvános ajánlatkérésen alapuló eljárás keretében kerüljön sor a kiválasztásra, illetve lehetőséget biztosít a törvény arra is, hogy az ellátásért felelős közvetlenül bízza meg a közszolgáltatással az általa kiválasztott közlekedési szolgáltatót a törvényben felsorolt feltételek fennállása esetén. A 1370/2007/EK rendelettel együtt értelmezve a Személyszállítási törvényt, erre csak szükséghelyzet esetén van lehetőség. Az alperes által lefolytatott eljárás jogszabálysértő volt, mert a megküldött ajánlatkérés alapján nem egyértelmű, hogy az alperes a törvényben szabályozott melyik eljárás alapján kért ajánlatot, az eljárás nem felelt meg a törvény meghatározott egyik eljárás jogszabályi követelményének, illetve a nyilvános pályázat feltételeinek sem, mert a pályázati felhívás nem került közzétételre sem a Hivatalos Értesítőben, sem az alperes honlapján, sem pedig a helyben szokásos módon. A pályázati kiírás nem felelt meg az Sztv. 23. § (5) bekezdésének, nem tartalmazta annak b), d), f), h), i), j), k) és l) pontjában meghatározott információkat és az ajánlattevők nem is kaptak kielégítő választ. Az Útmutató az ajánlat készítéséhez elnevezésű dokumentum és a kiegészítő tájékoztatás nem tartalmazott elegendő információt a megkötendő közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatban, az alperes nem küldte meg a szerződés tervezetét és más ajánlatkérő kérdéseire sem válaszolt. A nyilvános ajánlatkérésen alapuló eljárás jogszabályi feltételei nem álltak fenn.”
Az önkormányzat tehát nemcsak átlépte a jogszabályokat, amikor a százmilliós közszolgáltatásra pályázati eljárást hirdetett, de mindezt úgy tette, hogy a pályázati kiírásból „véletlenül kifelejtette” azokat az információkat, amelyek szükségesek voltak az ajánlat mérlegeléséhez, elkészítéséhez. Itt csak óvatosan jegyezzük meg, vélhetően egy jelentkező nem szenvedett információhiányban: az aki a kiírás elkészítésében részt vett. Hiszen ő maga is indult, az általa elkészített pályázati kiíráson. Ha ez nem korrupció, akkor semmi sem az!
Jovány Gyula kiírásán Jovány Gyula nyert
Abban a kérdésben, mennyire volt tisztességes Jovány Gyula megbízása az ítélet egy mondata minden kétséget eloszlat:
„Az eljárás emellett nem felelt meg az Sztv. 23. § (3) bekezdésének, mivel a helyi közlekedés járatterveit összeállító személy volt a nyertes kft. vezető tisztségviselője.”
Megkerestük a VIP Travel Kft. jogi képviselőjét, aki érdeklődésünkre elmondta, vizsgálják a jogi helyzetet és megfontolják, hogy jogerőre emelkedés esetén további lépéseket tesznek. Mindeközben a Volánbusz januárban marasztalási pert indított az önkormányzat ellen a 2020-as és 2021-es évek szolgáltatásért járó, mintegy 150 millió forintért.