Benkő Zsolt: tudni akarjuk, ki a felelőse annak, hogy 32 millió forintos bírságot fizetett a város!

Törvénysértő kiszervezés, 32 milliós gigabírság az adófizetők pénzéből, elpancserkodott jogorvoslati lehetőség – a vásárhelyi Fidesz szerint a helyi tömegközlekedés botrányos átalakítása kapcsán valakinek vállalnia kell a felelősséget! Benkő Zsolt képviselő hangsúlyozza: joguk van tisztán látni az ügyben, ezért közérdekű adatigényléssel fordult a város jegyzőjéhez.
Az önkormányzatnak most már hivatalos papírja van arról, hogy a „kampányfuvaros”, Jovány Gyula megbízása színtiszta korrupció volt. A tömegközlekedés átszervezésének a vásárhelyiek lettek a vesztesei – mint lapunk megírta, így fogalmazott szerdai közleményében a Fidesz helyi szervezete annak kapcsán, hogy 32 millió forintos rekordbírságot kellett kicsengetnie az önkormányzatnak a vásárhelyi tömegközlekedés elbénázott átszervezése miatt. A büntetés előzménye, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság két, 2022. június 23-án, kelt határozatában megállapította: Hódmezővásárhely jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, tehát többszörös törvénysértést követett el. Portálunk pedig kiderítette, hogy Márki-Zay Péter és az általa a projekt „arcának” megtett Szabó János még a jogorvoslati lehetőséget is elpancserkodták.
Benkő Zsolt fideszes önkormányzati képviselő ezek után amondó: a vásárhelyieknek joguk van tisztán látni abban a kérdésben, mi történt a tömegközlekedés kiszervezése kapcsán, hogyan eshetett meg, hogy 32 milliós bírságot kellett kicsengetnie a városnak a helyi adófizetők pénzéből, s kik ezért a felelősök. A politikus csütörtökön közérdekű adatigénylést nyújtott be Karsai Éva jegyzőnek.
Benkő megunta, hogy a városvezetés titkolózik
Lapunknak elárulta, mindezt azért tette, mert a városháza jól láthatóan titkolózik az ügyben. Emlékezetes, a Promenad24 számolt be róla a héten: információink szerint az önkormányzat és/vagy cége elszerencsétlenkedték a jogorvoslati lehetőséget, így nem tudtak közigazgatási pert indítani a bírság ellen, s Vásárhely már be is fizette a büntetést – de erről az önkormányzat nem adott tájékoztatást a nyilvánosságnak. Benkő Zsolt most a jegyzőtől vár részletes felvilágosítást:
- pontosan mekkora összegű bírságot és milyen ütemezéssel fizetett ki az önkormányzat vagy annak cége, a HVSZ Zrt.
- Választ kér rá, ha tényleg rossz helyre adták be a jogorvoslati kérelmet, kik azok a személyek a polgármesteri hivatalban vagy a HVSZ-nél, akik a mulasztást elkövették, s történt-e emiatt felelősségre vonás.
Közérdekű adatigénylésében továbbá többek között azt a kérdést is feltette, hogy
- a vásárhelyi önkormányzat és a HVSZ Zrt. a 2022. április 1-jétől hatályos közszolgáltatási szerződés keretében mennyi pénzt fizetett ki a Jovány Busz Kft.-nek.
- Arra is kíváncsi, a Jovány Busz hány járatot közlekedtet egy hónapban Vásárhelyen,
- illetve történt-e a tavalyi évben utasszámlálás, s az milyen eredményt hozott.
- Benkő látni szeretné a pontos utasforgalmat és utasszámot is havi és járatonkénti bontásban.
- Arról is érdeklődött emellett, hány utaspanasz érkezett tavaly, s azokat miként orvosolta a szolgáltató,
- valamint a jegyek, bérletek értékesítéséből és a pótdíjakból mekkora bevétele származott a városnak.
3200 rászoruló vásárhelyi nyugdíjast lehetett volna segíteni a gigabírság összegéből
„Az elmúlt években botrány botrányt követett a helyi tömegközlekedés kiszervezése kapcsán, amit többször jeleztünk a városvezetésnek, de felvetéseinkre nem kaptunk érdemi választ. Rendkívül visszaásnak tartjuk, hogy a mindig transzparenciát követelő és önmagát tisztának nevező polgármester egy olyan eljárásban hirdette ki a buszközlekedés kiszervezését, ami nemhogy nem volt átlátható, de erősen magában hordozza a korrupció lehetőségét is. Úgy véljük, a Közbeszerzési Döntőbizottság által kiszabott bírság is azt bizonyítja, hogy nem volt tiszta az eljárás, itt bizony korrupció történhetett” – nyilatkozta a Promenad24-nek Benkő Zsolt.
A városatya szerint ez a példátlan eset súlyos károkat okoz a helyi közösségnek. „Évek óta azt halljuk, micsoda spórolás megy az önkormányzatnál, mennyire vigyáznak az adófizetők pénzére, hát ez a büntetés nem éppen arról tanúskodik! A 32 millió forintos bírságból 3200 rászoruló vásárhelyi nyugdíjas kaphatott volna például karácsonyi támogatást” – fejtette ki a fideszes képviselő.
A felelősségvállalás elől menekült Szabó János?

Hozzátette, az is rendkívül visszás, hogy a hírek szerint a város egy banális adminisztrációs hiba miatt nem tudott élni a jogorvoslati lehetőségével. Hangsúlyozta: mindenképp tudni akarják, kik ezért a mulasztásért a felelősök, s az az álláspontjuk, hogy vállalniuk is kell ezért a felelősséget. Arra is kitért, a történtek tükrében különös ízt kap Szabó János alpolgármester hirtelen lemondása.
„Ha mulasztás történt, annak vannak felelősei mind a beosztottak, mind a vezetők részéről akár az önkormányzatnál, akár annak cégénél. Azt is meg kell jegyeznem, valószínűleg nem a beosztottak tehetnek arról, ha a vezetőktől nem kapnak egyértelmű és pontos utasításokat. Mindezek kapcsán rendkívül furcsának tartjuk, hogy a Márki-Zay Péter által a tömegközlekedés átszervezésének felelőseként megnevezett Szabó János alpolgármester éppen most döntött úgy, hogy távozik. Az ő neve fémjelezte a Jovány Busz-ügyet, emiatt nagyon úgy tűnhet, hogy a felelősségvállalás elől menekül. Két évig mást sem hallottunk a polgármestertől, mint hogy a vásárhelyi tömegközlekedés átalakítása micsoda sikertörténet, mekkora vívmány, és hogy ez Szabó János érdeme. Most, amikor több tízmilliós bírságot kapott emiatt a város, akkor sem bújhatnak el az illetékesek. Már megszoktuk persze, hogy Márki-Zay soha semmiért nem vállalja a felelősséget, mindig másra keni a balhét, de a mi álláspontunk szerint itt megkerülhetetlen a beszerzést kiíró, az átszervezést lebonyolító városvezetés, városvezetők szerepe. Tudni akarjuk, kik követték el a mulasztásokat, s milyen következményekkel jár mindez!” – összegzett lapunknak a politikus.