quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Tram-train

Egyéves a vasútvillamos – íme a 12 legcsodálatosabb képünk a tram-trainről

2022. november 29.

Tizenöt év készítette elő, tizenöt éven át várt rá a vásárhelyi közösség. 2021. november 29-én 3:31-kor végre elindulhatott. Derekasan végigküzdötte a próbaüzemet, nem állította meg sem hó, sem hő, sem sár, sem kár, a tram-train valamennyi kihívást, nehézséget legyőzte, hogy 2022. augusztustól élesben, október végétől sűrített menetrend szolgálja ki a helyi közösséget: a vásárhelyieket, a szegedieket és a térségben élőket. A vasútvillamos valamennyiünk szívéhez nőtt. Az egyéves születésnapon 12 csodálatos, különleges fotónkkal köszöntjük – és köszönjük!

Tizenöt év munkájának gyümölcse érett be azzal, hogy 2021. november 29-én hajnali 3:31-kor végre az utasok szállítása is megkezdődhetett a tram-train próbaüzeme során, s mára már élesben, sűrített, a buszokkal összehangolt menetrend szerint közlekedhetnek az utasok Hódmezővásárhely és Szeged között a vasútvillamossal. A vásárhelyiek álma felett Lázár János bábáskodott polgármesterként, miniszterként, országgyűlési képviselőként, kormánybiztosként, idézzük fel az indulás előtti 3 legfontosabb állítását:

  • „Hatalmas eredménynek tartom, hogy sikerült végül Vásárhelyre hoznunk ezt a kísérleti beruházást, amely kimagasló a magyar kötöttpályás közlekedés történetében. Közép-Kelet-Európában sehol sincs ilyen jármű, a lengyeleknek, a románoknak, a cseheknek és a szlovákoknak sincs vasútvillamosuk, legközelebb Németországban, Chemnitzben közlekedik tram-train.”
  • „Ezzel a beruházással pedig térségünk, illetve Vásárhely városa akkora ugrást tesz, mint az 1870-es években, mikor a Szeged-Békéscsaba vasútvonal megépülésével felkerült hazánk civilizációs térképére.”
  • „Határozottan állítom, hogy Magyarország leginnovatívabb, legizgalmasabb, legszexibb beruházásáról van szó, amely teljesen újszerű a patinás magyar közlekedés történetében.”

A beruházás mára beérett, a tram-train elkészült, a MÁV-Start Zrt. gördülékenyen üzemelteti a vasútvillamost. Lázár János kormánybiztosi megszűnt. 2022. december 1-jétől viszont – Orbán Viktor miniszterelnök felkérésére – a vásárhelyi politikus közlekedési miniszterként is segíti a kormány munkáját. Hasznos szakmai tapasztalatokkal gazdagodva.

Mutatunk néhány mérföldkövet, majd jön a 12 legcsodálatosabb képünk a vasútvillamosról!

  • A Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos-beruházás előkészítése 2006/2007-ben kezdődött meg. 15 év munkája áll mögöttünk, és mintegy 80 milliárd forintba került a beruházás. 12 jármű fogja szolgálni az utasokat, ezáltal a 2 város centruma 35-40 percre került egymástól.
  • A magyar kormány 2016-ban döntött a projekt támogatásáról, uniós forrásokat is felhasználtak a kivitelezés során.
  • 2018-tól 2021-ig megvalósult a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvonal szükséges felújítása, átépítése. A Hódmezővásárhely belterületén lévő villamosvonal 2020-ban elkészült már, ezzel Budapest, Debrecen, Miskolc és Szeged után ebben a városban nyílt meg az ötödik villamosüzem Magyarországon.
    2021-től kezdve megérkeztek a villamosok, a próbautak és engedélyezések után óránkénti egy járattal az utasforgalmi próbaüzem 2021. november 29-én indult meg.
  • Az ingyenes utasforgalmi próbaüzem során számos kihívással szembesült a tram-train, de nem állította meg sem hó, sem hő, sem sár, sem kár. Sem irigy politikai hergelés, uszítás. Többször is összezúzták a szerelvényeket, általában figyelmetlen szegediek, de őzek is izmoztak vele. A vasútvillamos azonban végül minden nehézséget legyőzött, a kígyózó mozgást, az áramszedő hibáit, a váltóberendezések küszködését, a kritikusok és az ellenlábasok gáncsoskodását.
  • 2022. augusztus 1-jétől már élesben, félóránként szállítja az utasokat Hódmezővásárhely és Szeged között, kedvező díjszabás ellenében, kombinált közlekedési bérletlehetőségek során kínálva. A két város között százzal hasítva.
  • 2022. szeptember 14-én teljessé vált a flotta, megérkezett a tizenkettedik szerelvény is, s sínre is tették.
  • 2022. október 29-étől életbe lépett az új, sűrített menetrend, mely a csúcsidőben közlekedőket további járatokkal szolgálja ki.
  • 2022. november 29-én egyéves lett az utasokat szállító vasútvillamos. Isten éltesse sokáig! A tizenkét legkülönlegesebb fotónkkal köszöntjük!