quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 08. vasárnap
  -  Medárd
Vásárhely

Médiabefolyásra is juthatott a Márki-Zay-féle dollárbaloldal amerikai kampánypénzeiből

2022. november 12.

Jelentős, ismeretlen eredetű összegekért hirdeti a kormányellenes tartalmait az a médiacsoport, amelynek tulajdonosa Márki-Zay Péter támogatásával indult az ellenzéki előválasztáson. A baloldal bukott miniszterelnök-jelöltje országos sajtóhálózat kialakításával próbálkozik, s könnyen megeshet, erre a projektre is jutott az Amerikából érkező guruló dollárokból – hozta nyilvánosságra az Origo.hu. Külön pikáns egyébként, hogy a portál Csongrád-Csanád megyei tudósítója nem más, mint a hódmezővásárhelyi városházi propagandamédia egyik munkatársa, egyben a Makói Csípős című ellenzéki lap felelős kiadója-főszerkesztője. A jelek szerint igencsak összeérnek a szálak…

Továbbra is igen aktív az idén nyáron elindított, Márki-Zay Péterhez köthető frisshírek.hu portál, amelyet az alapítók állítása szerint azzal a céllal hoztak létre, hogy “függetlenül és pártatlanul beszámoljanak, mind a kormány oldalról, mind az ellenzékről vagy a kisebb pártokról is”. A központi portál és megyei aloldalai esetében azonban hamar kiderült, hogy a szerkesztőknek nemigen sikerült megugraniuk a pártatlanság mércéjét, ami nem csak az erősen kormányellenes hangvételű cikkekből látszik – mutatja be szombati cikkében az Origo.hu.

A LAPIGAZGATÓ AZ MMM JELÖLTJE VOLT

A Frisshírek kiadójának – az idei választások előtt egy hónappal alapított Genesis Médiacsoport Kft.-nek – a tulajdonosa, Föőr Gábor ugyanis egyértelműen Márki-Zay Péterhez kötődik. A portál lapigazgatója tavaly a Mindenki Magyarországa Mozgalom jelöltjeként indult az ellenzéki előválasztáson, és 2021 szeptemberében Márki-Zay maga ment el Zalaegerszegre, hogy személyes jelenlétével is támogassa a Frisshírek tulajának kampányát.

TÍZMILLIÓS HIRDETÉSEK

Föőr Gábor portálja igen aktív a közösségi médiában. A központi oldalnak több mint 10 ezer követője van, és a megyei aloldalakat is több ezren követik. A különböző felületek cikkeit pedig jelentős összegeket költve hirdetik a legnagyobb közösségi felületen, elsősorban a kormányellenes tartalmakat kiemelve. Föőr Gábor csapata tízmilliós nagyságrendben költött hirdetésekre az elmúlt hónapokban, azt viszont nem tudni, milyen forrásokból futotta ezekre a reklámokra. A frisshírek központi portálon, és a megyei aloldalakon ugyanis nem szerepelnek reklámok, így biztosan nem a sajtóban hagyományosnak számító bevételi forrásokra építenek.

VAJON KAPTAK-E AZ AMERIKAI DOLLÁROKBÓL ŐK IS?

A Márki-Zay Péterrel való kapcsolat azonban fölveti a kérdést, hogy vajon az ellenzék bukott miniszterelnök-jelöltjét támogató média létrehozására is költöttek-e abból a közel kétmilliárd forintból, amit Amerikából küldtek ismeretlen adományozók a baloldal idei választási kampányára – fogalmaz az Origo.hu.

Az ügyben egyébként rendkívül pikáns, hogy a frisshírek.hu impresszuma szerint a Csongrád-Csanád megyei tudósítójuk, szerkesztőjük nem más, mint az adófizetők súlyos tízmillióiból fenntartott hódmezővásárhelyi önkormányzati propagandamédia egyik munkatársa, egyben a Makói Csípős című ellenzéki lap felelős kiadó-főszerkesztője, Bottyán Róbert. A jelek szerint tehát igencsak összeérnek a szálak, illetve összefolynak a források abban a bizonyos Márki-Zay-féle „kádban”, ami további kérdéseket vet föl…

Részlet a frisshirek.hu impresszumából.

Visszatérve az Origo.hu cikkére, a lap kiemeli még: a Frisshíreknek az elsősorban a közösségi médiára és megyei, helyi témákra fókuszáló modellje erősen emlékezetet a Gyurcsány-párthoz közeli baloldali álhírportál, az Ezalényeg.hu modelljére. Ismert továbbá, hogy Gyurcsányék online kampányait már a 2019-es önkormányzati választások előtt segítette Bajnai Gordon datadatos csapata, így az is könnyen elképzelhető, hogy a volt baloldali kormányfő által támogatott Márki-Zay Péter is kapott segítséget, és akár anyagi támogatást is, hogy felépítse online médiabirodalmát.

Ez azért is valószínűsíthető, mert Márki-Zay Péter kampányát szintén a DatAdat segítette, és a baloldal miniszterelnök-jelöltje nekik utalta tovább az Amerikából érkező pénzek jelentős részét – emelte ki az Origo.hu.

Nem a Frisshírek azonban az egyetlen tisztázatlan finanszírozású projekt jelenleg Márki-Zay Péter körül. A minap – mint azt a Promenad24 szintén megírta – ugyancsak az Origónak nyilatkozva ifj. Lomnici Zoltán, a Századvég jogi szakértője felhívta rá a figyelmet, hogy egy jelentős választópolgári kört elérni szándékozó konzultáció megszervezése, akár postai úton vagy az utcán történő terjesztése jelentős költségvonzattal jár.

„Nem zárható ki teljes mértékben, hogy a guruló dollárok áramlása a baloldalra nem fejeződött be, erre utalhat az ellenzéki mozgalom újabb nagyívű figyelemfelhívó kísérlete is” – fogalmazott az alkotmányjogász.