quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Szórakozás

A szegedi az egyik legjobb magyar egyetem az új QS fenntarthatósági rangsor szerint

2022. október 27.

Erre a vásárhelyi Mezőgazdasági Kar is büszke lehet, s ehhez az MGK is hozzájárult: az oktatás hatását, a tudásmegosztást, az esélyegyenlőség és a jó életminőség biztosítását mérő indikátorok szerint is a legjobb magyar intézmény az SZTE – mindez egy brit kutatásból derült ki.

A Szegedi Tudományegyetem az egyik legjobb magyar egyetem a világ legelismertebb felsőoktatási tevékenységeket minősítő cége, a brit Quacquarelli Symonds (QS) idén először publikált fenntarthatósági rangsorán. Az október 26-án megjelent QS listára a világon mintegy 700, Európa-szerte 303, hazánkban mindössze 3 intézmény került be. Az SZTE az összesített rangsorban a 381-400. helyen végzett, de a rangsor alkategóriáiban is remekül szerepelt. Magyar viszonylatban első helyen végzett az oktatás hatását, a tudásmegosztást, az esélyegyenlőség biztosítását, valamint a jó életminőség elősegítését mérő indikátorok mentén, továbbá jó eredményeket ért el a fenntarthatóság területén végzett oktatási és kutatási tevékenységek, a fenntartható intézményi működés, illetve a munkaerőpiacra való felkészítés szempontjait illetően is.

A QS új fenntarthatósági rangsora mintegy húsz ország szakértőinek a bevonásával készült, és az ENSZ 17 Fenntartható Fejlődési Célját (Sustainable Development Goal, SDG) vette alapul. Az összeállításhoz a készítők figyelembe vették többek között a QS más rangsorainak adatait, az intézmények által szolgáltatott alapadatokat, továbbá Elsevier-, UNESCO- és Világbank-adatokat is. A rangsor fókuszában az egyetemek, mint oktató-, kutató-, illetve tudásközpontok társadalmi és környezeti hatása áll, e két kategória ugyanakkora súllyal esik latba a végeredmény, az összesített lista kialakításakor.

A társadalmi hatást mérő alkategória (Social Impact) olyan tényezők alapján járja körbe az intézményeket, mint a hallgatók munkaerőpiacra való felkészítése (20%), az esélyegyenlőség dimenziója (30%), a jó életminőség (jólét és jóllét) elősegítése, biztosítása (10%), az oktatási tevékenység társadalmi hatása (20%), a tudás kutatási együttműködések terén való hasznosítása, megosztása (20%). A környezeti hatást mérő alkategória (Environmental Impact) szempontjai között szerepel a környezettudatosság és fenntarthatóság fókuszú oktatási-kutatási tevékenység, akadémiai elismertség (40%), a fenntartható intézményi működés, az eziránti elkötelezettség (35%), az ENSZ fenntartható fejlődési célokhoz kapcsolódó területeken folytatott kutatások (25%) – tájékoztatott az SZTE.