quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
0-24

Lázár János: a háború és a szankciók egész Európát gyengítik

2022. október 14.

Az orosz–ukrán háború és a szankciók mélyütést jelentenek a kontinens számára, miközben Amerika erősödik. Akkor lesz béke, ha az amerikaiak és az oroszok kiegyeznek, ekkor csökkenne végre az energia ára és az infláció – fejtette ki Lázár János a Rádió 7 Közös Nevező című műsorában. Az építési és beruházási miniszter az új beruházási kerettörvényről, a rezsicsökkentés vívmányairól, valamint a tram-train hatásairól is beszélt.

A most záruló tram-train beruházásnak köszönhetően 10-15 éven belül ikervárossá válhat Hódmezővásárhely és Szeged – mondta el a Rádió 7 műsorában Lázár János. Emlékeztetett, másfél évtizedes fejlesztés ért véget, a vásárhelyiek tizenöt éves álma vált valóra. Az éles működésre való átállás azt is jelenti, hogy kormánybiztosi tevékenysége véget ért, a MÁV-Start vette át az üzemeltetést.

Még az idei évben sűrítik a vasútvillamos-járatokat

A miniszter elárulta, a tapasztalatok rendkívül kedvezőek, hiszen többen használják a vasútvillamost, mint akkor, amikor még ingyenes volt. Augusztusban 150 ezer, szeptemberben 160 ezer, október első 9 napján pedig már 91 ezer utazással számolhattak a MÁV szakemberei. Úgy fogalmazott, a vásárhelyi polgármester és környezetének ellenpropagandája ellenére az itt élők lábbal szavaztak a villamos mellett, a beruházás komoly fejlődést és előrelépést jelent a városnak és a régiónak. Azt is bejelentette, egyre komolyabb a lakossági igény a bővítésre, és tudomása szerint a MÁV november-december folyamán végre is fogja hajtani a menetrend sűrítését, ami leginkább a kora reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban közlekedőnek jelent majd segítséget.

Lázár János hangsúlyozta: a tram-train komoly várospolitikai, közlekedéstörténeti és társadalomszervezési jelentőséggel bír. Ami az első szempontot illeti, véleménye szerint Vásárhelyen 2018 februárja óta nem történt ezen kívül semmi, a korábbi dinamikus fejlődés megtorpant. Csak a vasútvillamos vitte előre a várost a szó szoros és átvitt értelmében is. Közlekedéstörténeti jelentőségű, hogy száz év után épült újra villamos olyan magyarországi városban, ahol eddig nem volt. A társadalomszervezési jelentőségét pedig jól mutatja, hogy Szeged és Vásárhely számára is „win-win” szituációt jelent a beruházás. Szeged komoly közlekedési infrastruktúrával gazdagodott, a vásárhelyiek pedig mostantól úgy élvezhetik a nagyváros szolgáltatásait, előnyeit, hogy nem kell elköltözniük. Leszögezte, Szeged és Vásárhely ikervárossá válásában, közös agglomerációjában a jövőben komoly fejlődési potenciál rejtőzik. „Rendkívül érdekes intellektuális kísérlet és kihívás volt a két várost közelebb hozni egymáshoz. Húszéves képviselői munkám legnagyobb projektjeként tekintek a vasútvillamosra. Mindig nehéz megítélni egy képviselő, akár önkormányzati, akár parlamenti képviselő munkáját, hiszen sokszor nehezen mérhető. A tram-train egyértelmű választ ad, és önmagában azt jelenti, hogy volt értelme és eredménye a munkámnak” – húzta alá.

A nyugatiasság az utcaképpel kezdődik

Fontos mérföldkő az új beruházási kerettörvény elkészítése is, ami a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium munkáját dicséri. Mint a Promenad24 is több cikkben megírta, hónapokon át a szakmai szereplők bevonásával készített jogszabálytervezetet a tárcavezető kedden jelentette „készre”, és azt már októberben el is fogadhatja a Parlament. A miniszter erről a Közös Nevezőben kifejtette: a nyugatiasság, a nyugatias gondolkodás nagyban összefügg a köz- és a közlekedési infrastruktúrával, az utcaképpel. A nyugati életminőség elérésére további országépítéssel nyílik esély, ami a háború és a gazdasági nehézségek ellenére sem állhat tehát le. „A feladatunk, hogy kevesebből többet, jót és jól építsünk a jövőben. Ez jelenti a megfontoltabb előkészítést, az adófizetői pénzekre való még alaposabb odafigyelést és a magasabb minőséget egyaránt. Szintet kell lépnünk az épületeink létrehozásában, az állami beruházások terén, ezt célozza az új kerettörvény” – világított rá.

Európa szegényedik, Amerika gazdagodik

Az építési és beruházási miniszter a háborús helyzetről, az ezzel kapcsolatban kialakult gazdasági krízisről és a magyar kormány európai uniós tárgyalásairól is beszélt a Rádió 7 vendégeként. Azt mondta, nagyon fontos, hogy az emberek lássák és értsék: nem helyi, nem magyar, hanem globális problémától van szó. Lázár János kijelentette: a háború és a szankciók következményeként gyakorlatilag mindenki rosszul jár, Európa gyengül, az oroszok és az ukránok egy háborúban szenvednek, csak Amerika erősödik. Nem véletlen az sem, hogy a fegyveres konfliktus kitörése előtt az euró erősebb volt a dollárnál, most meg gyengébb – mutatott rá, hozzátéve: akkor lesz béke, ha az amerikaiak kiegyeznek az oroszokkal. Sajnos viszont egyelőre úgy tűnik, hiába volna mindenkinek érdeke a béke, a jelek szerint az amerikaiak nem akarnak békét – jegyezte meg.

A tárcavezető szerint érthető, hogy az emberek elégedetlenek, indulatosak, türelmetlenek, mert a brutális háborús, szankciós infláció elértékteleníti a pénzüket, különösen a kisebb keresetből, nyugdíjból élőknek okoz rendkívüli nehézséget például az élelmiszerárak robbanásszerű emelkedése. Márpedig a vásárhelyi-makói választókerületben sok ilyen ember él. Lázár azt mondta, ha véget ér a háború, véget ér a forintgyengülés és a magas infláció is, lejjebb mennek az energiaárak, mindenki fellélegezhet. Addig is a magyar kormány a lehetőségeihez mérten mindent megtesz a lakosság védelméért, számos intézkedéssel, például az árstopokkal vagy a rezsicsökkentés az átlagfogyasztás szintjéig történő fenntartásával. Kiemelten figyelnek továbbá a nyugdíjak vásárlóértékének megőrzésére, újabb nyugdíjemelések várhatóak éppen ezért a közeljövőben, és a vállalkozásokat, a gyárakat is külön programok segítik majd a munkahelyek megőrzésében – közölte.

A magyarok fizetik Európában a legkevesebbet az energiáért

A rezsicsökkentés előnyeit Vásárhelyen a lakosok 80-90 százaléka továbbra is teljes mértében élvezi, de a többi 10-20 százalék is részesül belőle az átlagfogyasztás szintjéig, ami hatalmas vívmány és eredmény – folytatta a politikus. Jelenleg ugyanis a magyar kormány biztosítja a polgárainak a legkedvezőbb áron az energiát Európában, nálunk a legolcsóbb a lakossági gáz. Mint felsorolta, a kontinens többi országában a magyar árakhoz képest háromszor, négyszer, hatszor, nyolcszor vagy akár tizenötször többet kell fizetni az áramért és a gázért. Miután a magyar állam piaci áron vásárolja az energiát, és a lakosságnak olcsóbban adja el, a különbözetet a központi költségvetésből kell kifizetni, ez okozza a gazdasági nehézségeket – magyarázta el, hozzáfűzve: ha végre béke lenne, de legalább béketárgyalások kezdődnének, gyorsan visszazökkennének az energiaárak a régi kerékvágásba. Emlékeztetett arra is, hogy miközben a polgári kormány jelentős segítséget, védelmet nyújt az alacsony jövedelemből élőknek, a magyar családoknak, nyugdíjasoknak, addig hasonló helyzetben a Gyurcsány vezette baloldal kiszolgáltatta őket a gazdasági válságnak és a Nemzetközi Valutaalapnak.

Lázár János kitért arra is, nemcsak a brüsszeli szankciók okoznak súlyos nehézséget Magyarország, a magyar gazdaság és a forint számára, de az is, hogy az Európai Bizottság – nincs rá jobb kifejezés – „szívatja, térdepelteti” hazánkat, visszatartja a Magyarországnak jogosan járó pénzeket. „Ezek a források nem adhatóak, ezek járnak” – húzta alá. A miniszter szerint felháborító, hogy az orosz energiának leginkább kiszolgáltatott országnak Brüsszel nem segítséget nyújt a bajban, hanem ráül a forrásaira, mert nem ért egyet Magyarországgal a migráció és a gender kérdéseiben. „Nem könnyű a helyzet, de meg fogjuk oldani. A tárgyalások – ahogy Navracsics miniszter úr mondani szokta – biztatóak” – árulta el.

És amiről még szó esett…

A műsorban szó esett még arról is, hogy az orosz–ukrán háború és az elhibázott brüsszeli szankciók miatt elszálló energiaárak rendkívül nehéz helyzetbe hozták a magyarországi önkormányzatokat. Mint azt külön cikkben bemutattuk, Lázár János szerint a kormány támogatni szeretné a településeket, de csak ott tudnak segíteni, ahol megvan a cselekvési képesség, és felelős döntéseket hoznak. A képviselő pozitív példaként említette Makót, és elárulta, megdöbbenéssel fogadta, hogy hiába lobbizott ki Hódmezővásárhelynek 171 milliós többlettámogatást, elmarad három iskola energetikai korszerűsítése, ehelyett Márki-Zay Péterék szökőkútra és a városháza tornyára költik el az adófizetők pénzét…

Hallgassa meg a teljes beszélgetést!